Gå til innhold

Finnes det mennesker der ute som droppe julefeiring med familien pga dårlig økonomi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp blitt ferdig med julegavene i år og kjente det skikkelig på lommeboka. Dette selvom jeg tjener over snittet og har god råd. Ikke har jeg den største familien heller, kun ett søsken og ett tantebarn, pluss mine foreldre og en svoger å kjøpe til. Bare gavene koster en del, i tillegg kommer reiseutgifter hjem og eventuelt nye klær. Til sammen koster dette meg 8000-9000kr for noen dager hjemme. 

Jeg er singel uten barn, så jeg vet at jeg ikke får så mye igjen, men for meg er det verdt det fordi jeg elsker julen hjemme. 

Jeg tenker på andre der ute, kanskje mennesker som ikke har så god råd som meg, minstepensjonister, uføre, og spesielt andre single, uten så god jobb: dropper dere jula pga gavepresset? For det må være dyrt å legge ut nesten 10000kr for 3-4 dager med jul. Spesielt hvis dere er alene om utgiftene.

Fikk litt vondt inni meg når jeg tenkte på at det muligens er mindre heldige mennesker enn meg der ute, som kjenner på det hvert år. 

Anonymkode: 46e32...368

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En legger rett og slett julegavene på et nivå som en har råd til. Her er det helt uaktuelt å bruke det du bruker på julegaver. Vi feirer julaften her hos oss nå, så vi har 0 kroner i reiseutgifter. Og klær finner vi i skapet til juledagene.

Vi dropper ikke å feire jul, det er uaktuelt. Her baker vi en god del julekaker og lager konfekt. Her har jeg heller ikke så mange å kjøpe gaver til.

Anonymkode: 496db...1b3

• Liker 11
Skrevet

Ja jeg dropper det. Jag er ung ufør og kan ikke ta meg råd til å reise til andre siden av landet så dyrt som det er blitt, og jeg har heller ikke noe særlig penger til overs hver måned etter alle faste utgifter er betalt. Jeg ringer hjem 1 juledag og hører med dem hvordan det er gått.

Anonymkode: 26b2f...12f

• Liker 2
Skrevet

Vi har inte riktigt dåligt råd, men tycker det blir allt för dyrt att flyga till mannens familj för några juldagar. Nu när barnen är över 13 år kostar det oss minst 12.000 kr i flygbiljetter, om vi får tag i billiga biljetter., annars närmare 18.000.

Tåg+båt kostar inte fullt lika mycket men ändå mycket. Jag vill hellre ha möjlighet att stanna längre när vi åker. Eller spara till ett bröllop eller en konfirmation.

Jag vill hellre ha en lugn hemmabio, stressfri och mysig.

Vi har sedan många år kommit överens om prisnivå på gaver, och när nieser og nevöer är för stora för gaver. Vi ger hellre en familjegave som choklade eller ett spel. Det känns onödigt dyrt att betala 5-700 kr eller mer för att skicka gaverna och riskera till/tollavgifter.

För mig är det tanken och hälsningen som betyder något, inte gaver. 

• Liker 5
Skrevet

Er ufør alenemamma, men har fint råd til å feire en skikkelig jul! Du vet, i Norge har uføre og aleneforeldre en helt ok inntekt. Så hvordan man prioriterer pengene er opp til hver og en. Jeg feks kjøper veldig lite nytt til meg selv, eller er ute på ting som koster penger. Ganske nøktern slik. Men jeg prioriterer gode og dyre ytterklær til meg og barna, gode sko, fritidsaktiviteter til barna, og de har alt de trenger pluss mer. Ingen som kan se eller oppleve barna mine som noen som ikke har det de trenger, heller stikk motsatt.

Så ikke stikk alle uføre under en og samme kam, du vet de fleste har også forsikringer gjennom jobb skulle man være så uheldig å bli ufør. Samt smart om man også har forsikring privat ;)

Så jul feirer vi på lik linje med «alle» andre, og barna får det de ønsker seg mest!

Anonymkode: fca2c...ba6

• Liker 2
Skrevet

"Bare gavene koster en del"

Der har du mye av svaret. På de 5 personene ville jeg brukt max 2000 til sammen feks. 

Anonymkode: 1d82d...6eb

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ufør alenemamma, men har fint råd til å feire en skikkelig jul! Du vet, i Norge har enkelte uføre og aleneforeldre en helt ok inntekt. Så hvordan man prioriterer pengene er opp til hver og en. Jeg feks kjøper veldig lite nytt til meg selv, eller er ute på ting som koster penger. Ganske nøktern slik. Men jeg prioriterer gode og dyre ytterklær til meg og barna, gode sko, fritidsaktiviteter til barna, og de har alt de trenger pluss mer. Ingen som kan se eller oppleve barna mine som noen som ikke har det de trenger, heller stikk motsatt.

Så ikke stikk alle uføre under en og samme kam, du vet (de fleste) noen har også forsikringer gjennom jobb skulle man være så uheldig å bli ufør. Samt smart om man også har forsikring privat ;)

Så jul feirer vi på lik linje med «alle» andre, og barna får det de ønsker seg mest!

jeg rettet litt for deg, jeg.

Ut over det hørtes ts sin julefeiring ekstremt dyr ut. Nye klær til jul? Så dyre gaver? Nå vet jeg ikke hvor store reiseutgiftene blir, men de årene vi reiser bort sparer vi inn igjen reisepengene på det at vi ikke må handle inn julematen selv.

Anonymkode: f50d5...881

• Liker 4
Skrevet

Vel, da jeg hadde skikkelig dårlig råd og var alene med barn, kostet julefeiringen meg omtrent 500 kroner til gaver, ingenting til nye klær, jeg støpte lys av lysestumper og strikket et eller annet av garn som jeg allerede hadde og laget dekorasjoner av naturmaterialer i gaver til noen få. 

Av de som jeg pleide å få julegave hos, ønsket jeg meg kaffe, lammerull og bayonneskinke. 

Kjøpte to julehefter og tok frem noen gamle som jeg hadde hatt.

Julematen kostet meg mindre enn normalt, da en ribbe kostet 49 kroner, potet og grønnsaker kostet det samme som vanlig. Risgrøt er heller ikke dyrt. Desserten kostet kanskje 40 kroner + risgrøtrester. 

Lagde to sorter kake og boller. 

Den jula ble like fin som alle de andre julene. Det er ikke alle tingene det handler om, men julefølelsen, kos, fridager, fredelig stemning, tid til en god bok, se julefilmer på tv osv ...

I år har flere i familien min, bestemt at vi bare gir nyttige gaver som kan brukes opp, på en eller annen måte,selv om vi har relativt god råd. Er mest fordi vi har husene fulle av både leker, klær, kjøkkenutstyr osv. 

Hadde ikke råd til å reise til familien min den jula jeg snakket om,men det er helt normalt. En reise til min mor i jula koster ofte det samme som en sydenreise. 

Nå for tiden bruker vi ofte over 10000 i julegaver, men jeg har 5 barn, svigerbarn, flere barnebarn, mann, svigerforeldre, barns venner, mannens besteforelder, søsken, tante barn osv.   

Anonymkode: fa300...807

• Liker 4
Skrevet

Reiseutgifter kan være vanskelig å styre, men for resten har du jo flere valg. Du trenger ikke nye klær hvert år. Du kan droppe julegaver til voksne, og bare kjøpe til niese og dine foreldre. Du kan kjøpe billigere julegaver til alle. Synes ikke det kommersielle skal få ta over julen!

I vår familie får voksne veldig få julegaver. Vi har avtalt vi ikke gidder. Vi kjøper bare til unger.

Anonymkode: 0bc20...685

• Liker 1
Skrevet

I min slekt er det normalt å kun bruke 200 kr per person på julegaver. Det hender mitt barn får 500 kr fra min mor, men det er det eneste barnebarnet hennes. Du bestemmer selv hvor mye penger du skal legge i gaver fra deg uavhengig av presset utenfra. En del av det å bli voksen er å kunne gjøre egne valg uavhengig av slikt press, og å fremdeles stå på sitt. Du må kjenne en trygghet i at dine avgjørelser er det beste for deg. Legg deg lavere økonomisk neste år mtp julegaver, finn ut om det fungerer og når det gjør det så forklar de voksne i slekta at fra nå av så kommer du til å holde deg til den summen på gaver, både til jul og til vanlige bursdager. Det handler litt også om egen integritet. Dette kan du klare! 

Anonymkode: 1b720...0a0

• Liker 1
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Er ufør alenemamma, men har fint råd til å feire en skikkelig jul! Du vet, i Norge har uføre og aleneforeldre en helt ok inntekt.

Det er det som er problemet.  Folk er ikke akkurat motivert å gjør alt de kan å komme seg ut i arbeidslivet når folk har en helt ok inntekt ved å sitte hjemme med barna sine og ikke jobbe. 

Anonymkode: eeaef...2f8

Skrevet

Er ufør, og voksne barn som ikke skal feire med meg i år. Har hatt noen uforutsette utgifter i år i forbindelse med bil og den neste generasjonen, samt flytting, og med min inntekt så skal det ikke mye til før det blir veldig trangt.

Dermed har jeg valgt å droppe feiringen i år, altså holde meg hjemme og ha det rimelig nøkternt, for at jeg skal klare å ha økonomi til å likevel gi bort noen julegaver. Ved å holde meg hjemme og ikke invitere noen (barna hadde ikke kommet i år uansett), så slipper jeg utgifter på mat, klær, pynt og annet - ikke de store summene, men det blir likevel mer enn jeg har råd til.

Jeg klager ikke, så ingen misforstår det, men det er sånn det er. Og før noen maser om å komme seg i arbeid, jeg, som de fleste andre uføre, har ikke helse til å arbeide nå. En gang i fremtiden håper jeg det skal bli bedre, men det er dessverre ikke et alternativ nå. Hadde en 20% stilling frem til for litt siden, som jeg måtte gi slipp på, da jeg er for syk til å få det til.

Anonymkode: 5c945...06b

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det som er problemet.  Folk er ikke akkurat motivert å gjør alt de kan å komme seg ut i arbeidslivet når folk har en helt ok inntekt ved å sitte hjemme med barna sine og ikke jobbe. 

Rapportert. Hold deg til trådens tema i stedet for å spore av og legge opp til nok en diskusjon og nedrakking av uføre. 

Anonymkode: 5cc92...459

• Liker 3
Skrevet

Jul kan gjøres veldig rimelig 🙂 Eneste man trenger er litt god mat som man spiser sammen, alt annet kan kuttes ut.

Anonymkode: fd37c...fdf

Skrevet

Å feire jul koster ikke noe mer enn hva man velger selv. Man MÅ ikke bruke tusenvis av kroner på gaver. Man MÅ ikke kjøpe masse veldig dyr mat. Man MÅ ikke ha en 2 meter høy edelgran til 900 kr. 

Man kan helt fint feire jul uten disse tingene. Pynte seg i det man har, pynte med dorullnissene ungene laget i bhg, granbar, lage seg litt mer julete mat (som ikke trenger være dyrere enn hverdagsmaten), og man trenger ikke gaver. 

Vi velger bort ting vi synes gjør julen unødvendig dyr. Som å reise til svigers - det ville kostet oss 15 000 i fly- og togbilletter. Det gjør vi bare ikke. Om de vil feire med oss, er de hjertelig velkommen å reise til oss. De er to, vi er fire... 

Anonymkode: c3126...b50

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Å feire jul koster ikke noe mer enn hva man velger selv. Man MÅ ikke bruke tusenvis av kroner på gaver. Man MÅ ikke kjøpe masse veldig dyr mat. Man MÅ ikke ha en 2 meter høy edelgran til 900 kr. 

Man kan helt fint feire jul uten disse tingene. Pynte seg i det man har, pynte med dorullnissene ungene laget i bhg, granbar, lage seg litt mer julete mat (som ikke trenger være dyrere enn hverdagsmaten), og man trenger ikke gaver. 

Vi velger bort ting vi synes gjør julen unødvendig dyr. Som å reise til svigers - det ville kostet oss 15 000 i fly- og togbilletter. Det gjør vi bare ikke. Om de vil feire med oss, er de hjertelig velkommen å reise til oss. De er to, vi er fire... 

Tja, hvis jeg skal invitere til selskap for eks, så "må" jeg servere noe mer enn "julete mat" - føler jeg i hvert fall. Og jeg "må" pynte mer enn med dorullnisser. Gaver til barna, og ev. til barna jeg feirer sammen med, "må" også på plass (sistnevnte er prio). Finklærne passer ikke lenger (de har visst krympet mens de har ligget i skapet), og det er også noe som hører til.

Kanskje jeg har litt vel høye krav og tror det er for store forventninger til slike materialistiske ting, men jeg føler meg på ingen måte vel hvis jeg har eller er i juleselskap og ikke har disse tingene på plass, som finklær.

Men jeg klarer meg helt fint uten å gjøre det store av jula, så lenge barna får gavene sine, og jeg uansett bor alene.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tja, hvis jeg skal invitere til selskap for eks, så "må" jeg servere noe mer enn "julete mat" - føler jeg i hvert fall. Og jeg "må" pynte mer enn med dorullnisser. Gaver til barna, og ev. til barna jeg feirer sammen med, "må" også på plass (sistnevnte er prio). Finklærne passer ikke lenger (de har visst krympet mens de har ligget i skapet), og det er også noe som hører til.

Kanskje jeg har litt vel høye krav og tror det er for store forventninger til slike materialistiske ting, men jeg føler meg på ingen måte vel hvis jeg har eller er i juleselskap og ikke har disse tingene på plass, som finklær.

Men jeg klarer meg helt fint uten å gjøre det store av jula, så lenge barna får gavene sine, og jeg uansett bor alene.

Men du MÅ jo ikke invitere? Du kan feire med din egen familie. Det er ingen som er nødt til å invitere folk på julebesøk.

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Men du MÅ jo ikke invitere? Du kan feire med din egen familie. Det er ingen som er nødt til å invitere folk på julebesøk.

Da må jeg være invitert til noen, og jeg må ha blant annet klær på plass. Som nevnt, jeg bor alene og barna har flyttet ut.

Men det jeg ikke MÅ, er å feire jul.. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må jeg være invitert til noen, og jeg må ha blant annet klær på plass. Som nevnt, jeg bor alene og barna har flyttet ut.

Men det jeg ikke MÅ, er å feire jul.. 

Selvsagt må du ikke feire, men da velger du altså å la være ;) Noe som er helt opp til deg, på samme måte som at det er du selv som bestemmer at du må ha finklær på. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja for det er så j..... lett å bli ufør! 

Jeg begynte på masterstudiet rett etter videregående, gjorde ferdig studiet, fikk meg jobb, bygde hus med samboer, og fikk ei lita jente. Også smalt det, med en sjukdom som jeg holder privat (har null betydning for deg). I min lykkeligste tid i livet, med «alt» på plass, så ble jeg syk. Som om noen tror dette er et valg? Et valg at jeg i 13 år fremover ikke kunne være meg selv, ha mye vondt, og er system som jobbet i mot meg hele veien, og utredning og prøver på sykehus som aldri ble ferdig. Umulig å være den mammaen jeg ønsket og var før sykdommen, et samboerskap som gikk i knas pga sykdommen, et liv som ble noe helt annet enn jeg hadde ønsket og sett for meg.

Etter 13 år i NAV systemet (som kveler deg mildt sagt når du i utgangspunktet kjemper for å puste deg gjennom hverdagen fra før av) så ble jeg ufør. Noe jeg lenge nektet, og måtte kjemte MOT Nav for å ikke bli ufør tidligere. Lenge fortrengte jeg at jeg var ufør, og valgte å lyve til både meg selv og de rundt meg. Dette livet ønsket jeg ikke, og det var mildt sagt vondt å innse at det var slik det skulle bli. Enda sliter jeg. Jeg klarer ikke helt å godta uføre tittelen, og enda verre er det å godta at jeg har en elendig helse og en sykdom jeg aldri kommer til å leve uten.

Så f.... ta sånne som deg! Som har null peiling på hva du snakker om, og som gjør en j.... vanskelig situasjon enda litt mer vanskelig med å få oss uføre til å føle oss enda mindre verdt i samfunnet enn hva vi allerede selv føler på. Hadde mer enn gjerne byttet helse med deg, om du tror det er så j... kjekt å gå hjemme syk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...