Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Virker som et interessant og spennende yrke! Men jeg vet ingenting om hvordan man kan bli det, må man gå høyskolen eller universitetet eller noe annet? Jeg bor i Oslo. Hvor må man søke og hva er opptakskravene og hvor lenge varer studiet? Håper noen har en direkte link til denne studieretningen! :)

Skrevet

Patolog er en spesialisert lege....så da blir det medisinstudiet. :)

Skrevet (endret)

Tar jævlig lang tid og mange patologer sitter jo bare og skjærer i folks avskårne føflekker. Kjenner en patolog sånn littegranne, veldig interessant, men er jo en tøff jobb da. Ikke så kult når du får en unge på bordet liksom... eller prøv å foreestille deg å være i Thailand og identifisere alle der nede... Tror du skal være veldig sterk for å takle sånt. Men for all del, jeg hadde lenge lyst til det selv.

Kravene er jo høye da... Medisinstudiet er jo noe av det vanskeligste å komme inn på, og det varer jo lovlig lenge

Endret av Frysepulver
Skrevet

Svært så negativ du var da Pulver. Om gutten/jenta har lyst til å bli patolog så hvorfor ikke.

Gjest LoisLane
Skrevet

Greit å balansere litt - de fleste kjenner jo bare TV-serie-versjonen.

Skrevet

Jeg har egentlig også lurt litt på det, selv om jeg ikke vil bli patolog.

Synes iallefall det er et viktig yrke! :Nikke:

Gjest TomKrus
Skrevet
Greit å balansere litt - de fleste kjenner jo bare TV-serie-versjonen.

Og så er en patolog ekspert i patologi som er sykdomslære, og altså ikke nødvendigvis en som kutter i døde kropper for rettsvesenet(forensic pathologist = rettsmedisiner).

Skrevet
Og så er en patolog ekspert i patologi som er sykdomslære, og altså ikke nødvendigvis en som kutter i døde kropper for rettsvesenet(forensic pathologist = rettsmedisiner).

Ja, veldig mange tror nok fremdeles at en patolog kun undersøker døde kropper, men faktum er at dette er en svært svært liten del av jobben deres. Det de bruker mest tid på er faktisk å undersøke prøver, biopsier o.l.

Skrevet

Det er også et begrenset arbeidsmarked for patologer. Det var i allefall det for et par år siden.

Men det bør ikke forhindre deg dersom det er dette du vil. :)

Kjenner også en som er patolog, og trives svært godt i jobben. Han har ikke fått fulltidsstilling som patolog, men underviser studenter i tillegg og trives utmerket med det. En god miks av levende og døde altså. :ler:

Gjest KATTAstrofe
Skrevet
Kravene er jo høye da... Medisinstudiet er jo noe av det vanskeligste å komme inn på, og det varer jo lovlig lenge

Medisinstudiet er da bare ett år lenger enn et hvilket som helst masterstudium.

Skrevet
Medisinstudiet er da bare ett år lenger enn et hvilket som helst masterstudium.

Og da skal du ha 1,5års turnus og videreutdanning til spesialist i ca 5år etterpå, avhengig av hvilken spesialistutdannelse du tar.

Når man har tatt en master er man høyt utdannet innenfor faget, mens med medisin har man bare grunnutdanning etter 6+1,5år.

Skrevet

Hvis du sammenligner antall år utdannelse med antall år du kommer til å jobbe, så er det vel viktigst å gjøre noe du trives med, da blir ikke 6 år så lenge.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet
Og da skal du ha 1,5års turnus og videreutdanning til spesialist i ca 5år etterpå, avhengig av hvilken spesialistutdannelse du tar.

Når man har tatt en master er man høyt utdannet innenfor faget, mens med medisin har man bare grunnutdanning etter 6+1,5år.

De fleste ender opp som vanlig allmennlege uansett, og jeg kjenner ingen turnusleger som omtaler seg selv som "student".

Skrevet
De fleste ender opp som vanlig allmennlege uansett, og jeg kjenner ingen turnusleger som omtaler seg selv som "student".

Man må spesialisere seg til å bli almennlege og...

Skrevet

Merkelig vi har leger og spesialister på sykehus da, kanskje de fleste du kjenner blir almennleger, men har du noe grunnlag for å si at "de fleste" ender opp med dette? Dokumentasjon?

Skrevet
jeg kjenner ingen turnusleger som omtaler seg selv som "student".
Nei, hvorfor skulle de gjøre det....de er turnusleger. Like fullt så er turnustjenesten en del av studiet frem mot å bli lege.
Skrevet

Dette er nok tilfellet for de fleste profesjonsstudier. Er du siving har du med deg en grunnpakke fra universitetet. Det trengs litt mer spesialisering ute i industrien etter det.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Ja, mange trenger spesialisering utover master uansett, så derfor er det ikke så vanskelig å spesialisere seg innen medisin som mange vil ha det til. Har du noenlunde greie karakterer fra videregående + de rette fordypningene, så er det ikke noe hokuspokus å bli patolog for den som vil det.

Skrevet
Har du noenlunde greie karakterer fra videregående + de rette fordypningene, så er det ikke noe hokuspokus å bli patolog for den som vil det.

det er det vanskeligste studiet å komme inn på i Norge, og man behøver litt mer enn noenlunde greie karakterer. Man behøver gode karakterer for å komme inn på medisin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...