AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #1 Skrevet 9. november 2020 Vi har en liten krabat som ikke har lyst til å gå tur for tiden. Enten løper han og gjemmer seg under sofa, bord eller andre steder som er vanskelig tilgjengelig for oss, eller så ligger han og knurrer hver gang vi nærmer oss med båndet. Det nytter ikke engang å lokke med favorittgodbitene, han nekter plent. Han blir med ut for å tisse/bæsje, men tur... nei takk!! Hva ville dere gjort? Tvunget, eller latt ham være? Anonymkode: c6756...653
Tabris Skrevet 9. november 2020 #2 Skrevet 9. november 2020 Det er en del spørsmål her jeg ville tenkt på: Er det å ta på båndet/selen han reagerer på eller er det å faktisk gå tur? Hvor gammel er han? Har han opplevd noe skummelt ute i det siste? Kan han ha vondt noe sted? Kan det være at han fryser nå som det begynner å bli kaldt? 5
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #3 Skrevet 9. november 2020 Da må dere ta med hunden til dyrlegen for å sjekke om det er noe galt. Eldre hunder kan slite med arterier og hoftevondt (noen raser er er mer utsatt en andre, selv i ung alder, og spesielt små ulovlige oppdrettshunder er utsatt). kanskje potene er vonde, det er kaldt, han har blitt skremt eller noe annet? Jeg ville hørt med dyrlege Anonymkode: ab938...270 4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #4 Skrevet 9. november 2020 2 minutter siden, Tabris skrev: Det er en del spørsmål her jeg ville tenkt på: Er det å ta på båndet/selen han reagerer på eller er det å faktisk gå tur? Hvor gammel er han? Har han opplevd noe skummelt ute i det siste? Kan han ha vondt noe sted? Kan det være at han fryser nå som det begynner å bli kaldt? Det er det å gå tur han ikke vil. Han er 3 år. Han har ikke opplevd noe skummelt. Han har vært litt slapp et par dager, men dyrlegen fant ingenting galt. Han har dekken som han liker å gå med. Anonymkode: c6756...653
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #6 Skrevet 9. november 2020 Har det vært dårlig vær de gangene dere har gått tur? Sørg for å gå når været er bra. Anonymkode: 7bb63...4c9
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #7 Skrevet 9. november 2020 Et dyr går som regel ikke i fra å være med på turer for så å nekte uten at det er noe galt, fortsett å prøve å finne ut hva som plager han. Anonymkode: 8e4f1...d6d 5
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #8 Skrevet 9. november 2020 Chinese crested Powderpuff Anonymkode: c6756...653
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #9 Skrevet 9. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har det vært dårlig vær de gangene dere har gått tur? Sørg for å gå når været er bra. Anonymkode: 7bb63...4c9 Han hater å gå tur når det regner, men da er han bare motvillig, og kan fint lokkes med ut. Nå nekter han plent! Anonymkode: c6756...653
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #10 Skrevet 9. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Et dyr går som regel ikke i fra å være med på turer for så å nekte uten at det er noe galt, fortsett å prøve å finne ut hva som plager han. Anonymkode: 8e4f1...d6d Jeg er egentlig enig, men når dyrlegen sier at han ikke finner noe galt må vi nesten stole på det. Anonymkode: c6756...653
Tabris Skrevet 9. november 2020 #11 Skrevet 9. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Chinese crested Powderpuff Anonymkode: c6756...653 Jeg vil anta at han enten fryser eller har vondt noe sted. Merker dere noen vegring på leking, hopping eller annen vanlig bevegelse inne? Hvis ikke, så kan det være kulden. Har dere sjekket labbene? Kan være lurt å ta ham med til fysio for hunder. Det at hunden er slapp kan være "hva som helst" så ikke lett for dyrlegen å vite hva han skal undersøke i en slik setting. Kan være underliggende ting de ikke har klart å finne ut av enda.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #12 Skrevet 9. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Han hater å gå tur når det regner, men da er han bare motvillig, og kan fint lokkes med ut. Nå nekter han plent! Anonymkode: c6756...653 Det var ikke det jeg spurte om. Jeg spurte om dere hadde gått ofte tur når det var dårlig vær? Min hund hater også dårlig vær, og da holder vi oss inne. Så snart det lysner så går vi tur. Ikke dra hunden ut når det er dårlig vær når han ikke liker det. Skjønner godt at han nå nekter å gå ut hvis han kun har dårlige opplevelser med det. Anonymkode: 7bb63...4c9 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #13 Skrevet 9. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var ikke det jeg spurte om. Jeg spurte om dere hadde gått ofte tur når det var dårlig vær? Min hund hater også dårlig vær, og da holder vi oss inne. Så snart det lysner så går vi tur. Ikke dra hunden ut når det er dårlig vær når han ikke liker det. Skjønner godt at han nå nekter å gå ut hvis han kun har dårlige opplevelser med det. Anonymkode: 7bb63...4c9 Nei, vi går ikke tur i øs pøs regnvær, når det blåser mye, eller er iskaldt. Vi går når det er litt småregn, men det gjør ham ingenting når han først har kommet ut. Anonymkode: c6756...653
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #14 Skrevet 9. november 2020 Går tur uansett. Viktig å opprettholde muskler og få brukt hjernen og strekt på kroppen. Tar på heldress når det er kaldt eller regner. Anonymkode: 11ba9...19d 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #15 Skrevet 9. november 2020 Jeg har også en liten hund som gjemmer seg når jeg skal gå tur med henne i perioden oktober/november-mai. Det har med kulden å gjøre (bor i nord). Resten av året er det ingen problem å få henne ut på tur (bortsett fra hvis det regner eller blåser mye). Kler selvfølgelig på henne. Jeg tvinger min til å gå turer på vinteren. Det er viktig at hun får rørt seg litt. Jeg presser henne ikke til lange turer, selv om hun stort sett virker å kose seg på tur når hun først er kommet ut. Min er helt klart en "sommerhund" som elsker varme! Nå vet jo jeg årsaken til at min ikke vil gå tur da, og det er jo en vesentlig forskjell på min og din situasjon. Avhengig av årsaken, er det nok ikke alltid lurt å presse på med turer. Anonymkode: 8f5bf...841 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #16 Skrevet 10. november 2020 Oppdatering: Det må være noe galt som dyrlegen ikke fanget opp, for i løpet av ettermiddagen i går trakk han seg tilbake fra oss (han er normalt sett veldig sosial), og da det ble snakk om tur ble han regelrett aggressiv. Han knurret og glefset etter oss da vi gjorde tegn på å ta ham med på tur, før han løp til fristedet sitt og la seg der, fremdeles knurrende hvis vi kom for nær. (Vi har en regel om at han aldri skal forstyrres på fristedet sitt, der får han alltid være i fred) Da blir det en ny tur til dyrlegen, og i mellomtiden får han selv styre hvor aktiv han vil være. Anonymkode: c6756...653 2
Gjest Skrevet 10. november 2020 #17 Skrevet 10. november 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oppdatering: Det må være noe galt som dyrlegen ikke fanget opp, for i løpet av ettermiddagen i går trakk han seg tilbake fra oss (han er normalt sett veldig sosial), og da det ble snakk om tur ble han regelrett aggressiv. Han knurret og glefset etter oss da vi gjorde tegn på å ta ham med på tur, før han løp til fristedet sitt og la seg der, fremdeles knurrende hvis vi kom for nær. (Vi har en regel om at han aldri skal forstyrres på fristedet sitt, der får han alltid være i fred) Da blir det en ny tur til dyrlegen, og i mellomtiden får han selv styre hvor aktiv han vil være. Anonymkode: c6756...653 Huff, det høres ut som om han plages av noe ja! Flott at dere tar signalene på alvor. Forøvrig også flott at han har fristed der det ikke er lov å hente ham fra osv.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #18 Skrevet 10. november 2020 Hvis du kun har et dekken kan det hende det ikke er varmt nok. Du bør dra innom dyrebutikk og kjøpe ordentlig vinterjakke eller andre varme klær, som dekker hals, hele lårene og festes rundt halen. Mange dekken slipper ut mye varme. Jeg har chihuahua (med pels) som bruker mye klær Anonymkode: f822c...49f 2
Troyamin Skrevet 10. november 2020 #19 Skrevet 10. november 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oppdatering: Det må være noe galt som dyrlegen ikke fanget opp, for i løpet av ettermiddagen i går trakk han seg tilbake fra oss (han er normalt sett veldig sosial), og da det ble snakk om tur ble han regelrett aggressiv. Han knurret og glefset etter oss da vi gjorde tegn på å ta ham med på tur, før han løp til fristedet sitt og la seg der, fremdeles knurrende hvis vi kom for nær. (Vi har en regel om at han aldri skal forstyrres på fristedet sitt, der får han alltid være i fred) Da blir det en ny tur til dyrlegen, og i mellomtiden får han selv styre hvor aktiv han vil være. Anonymkode: c6756...653 En frisk hund skal jo ikke oppføre seg slik, stakkars! Håper dere finner ut hva som er galt.❤️ Hadde en liten "selskapshund" som fikk problemer med å gå ut når det ble kaldt ute. Hun var en omplasseringshund uten papirer. Viste seg at hun hadde kraftig patella i begge bakbeina, grå stær og forstørrede eggstokker som lå og presset på indre organer. Ikke rart hun hadde mye smerter. Hunden ble bare 3 år... Så jeg anbefaler deg å sjekke alt som sjekkes kan på din hund. Både røntgen, ultralyd og alt av blodprøver. 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #20 Skrevet 20. november 2020 Hvordan gikk det hos veterinæren, ts? Anonymkode: 934b8...5e2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå