AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #1 Skrevet 9. november 2020 Hei. Dere andre med barn med ulike diagnoser hvor oppfølging er nødvendig i det daglige. Hvordan får dere tid til alt? Jeg spør fordi vi har to barn med diagnoser, ikke noe store greier, men behov for medisin minst et par ganger per dag og andre hensyn må tas. Hver morgen og kveld tar det ca 20 minutter å gi det ene barnet oppfølging og 20-40 minutter med det andre. Begge er i full jobb, og vi har et barn til uten diagnoser. Jeg opplever å få dårlig tid hver morgen og overtrøtte unger hver kveld. Anonymkode: 7cb46...f13
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #2 Skrevet 9. november 2020 Gå ned i stilling på jobb om mulig, så du kan komme senere på jobb og gå tidligere, evt ha fri en-tre dager pr uke. Anonymkode: fa08f...16f 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #3 Skrevet 9. november 2020 Pleiepenger, bpa, avlastning etc., det er jo mange muligheter der ute. Finn ut av dem og søk slik at dere kan få hjelp! Anonymkode: 108fa...3e0 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #4 Skrevet 9. november 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Gå ned i stilling på jobb om mulig, så du kan komme senere på jobb og gå tidligere, evt ha fri en-tre dager pr uke. Anonymkode: fa08f...16f Vi har ikke råd til å redusere stillingene. 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Pleiepenger, bpa, avlastning etc., det er jo mange muligheter der ute. Finn ut av dem og søk slik at dere kan få hjelp! Anonymkode: 108fa...3e0 Hjelpebehovet er ikke stort nok til å få hjelp Anonymkode: 7cb46...f13
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #5 Skrevet 9. november 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Gå ned i stilling på jobb om mulig, så du kan komme senere på jobb og gå tidligere, evt ha fri en-tre dager pr uke. Anonymkode: fa08f...16f Hadde jeg aldri giddet. Jobb er luksus for nien av oss mødre. Virkelig fantastisk å jobbe 100%. Anonymkode: a195d...532
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #6 Skrevet 9. november 2020 Jeg står opp tidligere, selvom jeg sovner sent. Han sover urolig også, og er en del våken på natta. Overlever ved athan har ført støttekontakt 14 timer i mnd og jeg kan slappe av noen timer i uka for meg selv. Ellers har jeg hjelpestønad sats 3 pga hjelpebehovet hans. Det er blitt en rutine, så jeg er vant til det. Han trenger også medisiner, men oppfølging i matsituasjoner, dusj/stell og slike ting. Må ha følge til og fra skolen. Tidligere gikk jeg ned i stilling og søkte omsorgslønn fra kommunen, det er en mulighet. Kombinasjonen hjelpestønad og omsorgslønn funker om du går ned f.eks 20%. Anonymkode: cfc40...30d
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #7 Skrevet 9. november 2020 Rutine, rutine, rutine. Legg frem klær, smør matpakker til ungene og evt dere, pakk sekker, legg frem yttertøy og dekk bordet til frokost før dere legger dere så alt er klart til morgendagen. Stå opp ti-15 minutter før du gjør i dag så du kan stelle deg og smøre frokosten. (Ta en kaffe mens du holder på.) På ettermiddagen ville jeg latt barnet uten diagnose gjøre lekser men dere følger opp de andre to, og kan hjelpe med leksene muntlig. Evt lytte til leseleksen samtidig. Nå kjenner jeg ikke til diagnosene så jeg gir bare råd på generell vurdering. Det er jo ikke sikkert det lar seg gjøre. uansett, lykke til. Anonymkode: a3019...d78
Gjest WhisperingWind Skrevet 10. november 2020 #8 Skrevet 10. november 2020 Det er litt vanskelig å svare når vi ikke helt vet hva diagnosen er og medfører. Ikke store greier med medisin hver morgen og kveld høres ikke så utfordrende ut...
Hactar Skrevet 10. november 2020 #9 Skrevet 10. november 2020 Kanskje er det noe å hente på å se detaljert på morgenrutinen og planlegge på forhånd hvem som tar hva? Hvis det ene barnet trenger 20-40 min voksenhjelp, så ville jeg beregnet tre kvarter fra en voksen til dette barnet, og en knapp halvtime fra den andre voksne til den andre? Går det forresten å hjelpe begge samtidig? Klarer de noe selv; smøre matpakke, pakke sekk, dekke bord, smøre skive? Samme om kvelden. Legg til rette så godt det lar seg gjøre å starte i god tid. Kan noe av oppfølgingen gjøres en stund før leggetid, slik at den ene kan gjøre seg ferdig og være oppe mens den andre får hjelp? Kan oppfølgingen kombineres med å smøre matpakker eller legge frem klær til neste dag? Vanskelig å vite hva som kan fungere, men jeg ville forsøkt å se nøye på hvordan hver dag ser ut med fritidsaktiviteter og tid ellers, og lagt en mest mulig konkret plan for hvordan organisere hjelpen basert på det.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #10 Skrevet 10. november 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Rutine, rutine, rutine. Legg frem klær, smør matpakker til ungene og evt dere, pakk sekker, legg frem yttertøy og dekk bordet til frokost før dere legger dere så alt er klart til morgendagen. Stå opp ti-15 minutter før du gjør i dag så du kan stelle deg og smøre frokosten. (Ta en kaffe mens du holder på.) På ettermiddagen ville jeg latt barnet uten diagnose gjøre lekser men dere følger opp de andre to, og kan hjelpe med leksene muntlig. Evt lytte til leseleksen samtidig. Nå kjenner jeg ikke til diagnosene så jeg gir bare råd på generell vurdering. Det er jo ikke sikkert det lar seg gjøre. uansett, lykke til. Anonymkode: a3019...d78 Dette gjør vi allerede. Jeg er oppe kl 5.00 hver morgen. Barna leveres kl 7.00 i barnehagen. Det barnet uten diagnoser er det minste, kun 1,5 år. Problemene oppstår gjerne når barna ikke har sovet nok. De sover ofte dårlig grunnet diagnosene. Hvis de er i dårlig humør kan ofte rutinene rundt medisiner ta opp mot dobbelt så lang tid. Om ettermiddagen ender det i forskjøvet leggetid, og det er stort sett ikke noe problem. Anonymkode: 7cb46...f13
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #11 Skrevet 10. november 2020 Får vel strengt tatt ikke tid. Men jeg er så "heldig" å være skilt, så jeg kan jobbe inn timer de ukene jeg ikke har barna, mens jeg er kronisk for sen på jobb de ukene barna er hos meg. Anonymkode: 79d52...0e6
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #12 Skrevet 10. november 2020 1 minutt siden, Hactar skrev: Kanskje er det noe å hente på å se detaljert på morgenrutinen og planlegge på forhånd hvem som tar hva? Hvis det ene barnet trenger 20-40 min voksenhjelp, så ville jeg beregnet tre kvarter fra en voksen til dette barnet, og en knapp halvtime fra den andre voksne til den andre? Går det forresten å hjelpe begge samtidig? Klarer de noe selv; smøre matpakke, pakke sekk, dekke bord, smøre skive? Samme om kvelden. Legg til rette så godt det lar seg gjøre å starte i god tid. Kan noe av oppfølgingen gjøres en stund før leggetid, slik at den ene kan gjøre seg ferdig og være oppe mens den andre får hjelp? Kan oppfølgingen kombineres med å smøre matpakker eller legge frem klær til neste dag? Vanskelig å vite hva som kan fungere, men jeg ville forsøkt å se nøye på hvordan hver dag ser ut med fritidsaktiviteter og tid ellers, og lagt en mest mulig konkret plan for hvordan organisere hjelpen basert på det. Det må kanskje legges opp en detaljert tidsplan. Far drar på jobb kl 5.00 så jeg er alene med alle tre frem til levering kl 7.00. Alt gjøres klart dagen i forveien med unntak av frokost. Det er kanskje lurt med å forskyve leggetiden til den eldste. Da kan vi hjelpe til der senere. Anonymkode: 7cb46...f13
Hactar Skrevet 10. november 2020 #13 Skrevet 10. november 2020 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det må kanskje legges opp en detaljert tidsplan. Far drar på jobb kl 5.00 så jeg er alene med alle tre frem til levering kl 7.00. Alt gjøres klart dagen i forveien med unntak av frokost. Det er kanskje lurt med å forskyve leggetiden til den eldste. Da kan vi hjelpe til der senere. Anonymkode: 7cb46...f13 Er det noen mulighet for far eller deg å starte senere på jobb nå mens barna er så små? Ville gjort mye for å forsøke være to voksne i alle fall deler av morgenstellet, i alle fall om dere må av gårde klokka sju. Det høres ikke bærekraftig ut å i lengden skulle stå alene med så mye ekstra stell så tidlig på morgenen med barn som sover mye dårlig og får vanskelige morgener pga det. Kanskje betyr det at en av dere eller begge bør benytte dere av retten til midlertidig nedsatt stillingsprosent i småbarnsårene. Det er kanskje verdt det med tanke på barnas søvn og å legge til rette for en bedre start på dagen. Endret 10. november 2020 av Hactar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå