AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #1 Del Skrevet 9. november 2020 Begynte å jogge regelmessig i sommer, og jeg føler jeg er i bedre form. Men pulsen er likevel høyere enn den "burde" vært mtp følt innsats. Feks har en løype på 8 km. Jeg løper rolig, ca 6:10 fart, puster ikke tungt (gjennom nesen mesteparten av tiden), og føler ikke det er anstrengende. Likevel sier pulsklokka at jeg er i sone 4 mye av tiden. Det samme som da jeg begynte å løpe da det var mye mer anstrengende. Hvorfor? Ser likevel at pulsen går ned mye raskere. Går fra 170 til 110 på ett minutt, og er på hvilepuls kort tid etter. Det tok lenger tid for noen måneder siden. Er det heller det jeg bør legge vekt på? Anonymkode: 1bbd2...cd1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #2 Del Skrevet 9. november 2020 Vet du hva maks pulsen din er da? Anonymkode: 51ef6...800 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #3 Del Skrevet 9. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vet du hva maks pulsen din er da? Anonymkode: 51ef6...800 Det skal vel være 220 minus alder, så ca 185 for min del. Vet at det ikke er en helt presis beregning da. Anonymkode: 1bbd2...cd1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 9. november 2020 #4 Del Skrevet 9. november 2020 Har løpt med flere som har det som deg;) forskjellen på dem og meg er att de ligger uforstyrret i sone 4 mens jeg omtrent kreperer der. Hvis du kommer fort ned i puls og har lav hvilepuls er jo det mye bedre tegn på form. Sjekk maxpulsen din den er nok høyere enn du tror også Har også løpt med en del folk med ekstraslag som pulsmåler går amok på når de girer på😀 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #5 Del Skrevet 9. november 2020 Hvis pulsen din synker så fort i løpet av det første minuttet er du i knallform 👍🏻 Anonymkode: e8719...bfa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #6 Del Skrevet 9. november 2020 Du må, tro det eller ei, trene mye roligere. Les deg opp på MAF test. Anonymkode: 9caad...321 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #7 Del Skrevet 9. november 2020 Hvilepuls = pulsen når du akkurat har våknet før du står opp At pulsen din synker fort er en bra indikator på god form. Du bør ikke henge deg opp i hvilken puls du har mens du løper. Anonymkode: 1f258...3e9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #8 Del Skrevet 9. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du må, tro det eller ei, trene mye roligere. Les deg opp på MAF test. Anonymkode: 9caad...321 Hvorfor "må" jeg det når treningen føles rolig og behagelig? Anonymkode: 1bbd2...cd1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #9 Del Skrevet 9. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det skal vel være 220 minus alder, så ca 185 for min del. Vet at det ikke er en helt presis beregning da. Anonymkode: 1bbd2...cd1 du må nok springe til du stuper og se hva høyeste puls ble. Matematiske modeller er bare retningsgivende. Selv opplever jeg å ikke få samme puls på økt dagen etter ei tung økt. har fått forklart at man enda ikke er helt restituert og har slått meg til ro med det. Lar jeg det gå 2 dager uten trening, så kommer pulsen like rakt opp som før. Anonymkode: 85643...dad 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #10 Del Skrevet 9. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det skal vel være 220 minus alder, så ca 185 for min del. Vet at det ikke er en helt presis beregning da. Anonymkode: 1bbd2...cd1 Den modellen det stemmer ikke noen. Jeg er for eksempel 34 år, men har en makspuls på 194. Du må teste hva din er. Anonymkode: be537...104 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newbie77 Skrevet 9. november 2020 #11 Del Skrevet 9. november 2020 Vil tro du har høy makspuls. Jeg tok makspulstest opp et fjell. Da oppdaget jeg at jeg hadde 12 slag/min høyere makspuls enn hva modellen skulle tilsi. Da kan det jo være at det ikke er sone 4 du ligger i, men i sone 3 😃 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pappi Skrevet 9. november 2020 #12 Del Skrevet 9. november 2020 Nr 1, finn ut hva maxpulsen din er. Det er mange fine beskrivelser på nett som viser hvilke type drag osv du kan gjøre for å sjekke maxpuls. Generelt for alle er at du nå ta deg helt ut. Hvis du ikke er vant til å trene knallhardt så bør du uansett legge på litt på toppen av den pulsen du oppnår ved test. Nr 2, hvis du har pulsklokke som leser puls på håndledd så finnes det feilmargin i målingen spesielt ved hard fysisk aktivitet. Pulsmåler rundt brystkassa er det beste for trening. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #13 Del Skrevet 9. november 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den modellen det stemmer ikke noen. Jeg er for eksempel 34 år, men har en makspuls på 194. Du må teste hva din er. Anonymkode: be537...104 regn rett, så ser du at det kanskje stemmer bedre med makspuls på 186. Min maks ble målt til 189. da jeg var 44. Anonymkode: 85643...dad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hr. Aktiv Skrevet 9. november 2020 #14 Del Skrevet 9. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det skal vel være 220 minus alder, så ca 185 for min del. Vet at det ikke er en helt presis beregning da. Anonymkode: 1bbd2...cd1 Dette er bare tull. Kjenner flere og også meg som har maxpuls opp mot 220 ennda. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #15 Del Skrevet 9. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: regn rett, så ser du at det kanskje stemmer bedre med makspuls på 186. Min maks ble målt til 189. da jeg var 44. Anonymkode: 85643...dad Hæ? Anonymkode: be537...104 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #16 Del Skrevet 9. november 2020 Jeg er 40, dame og har maks på 215 eller deromkring. Så formler er ikke så mye å stole på. Du må teste. Anonymkode: 51ef6...800 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #17 Del Skrevet 9. november 2020 TS her - interessant hva dere sier. Så da stemmer ikke den formelen? Da må jeg omprogrammere klokken dersom jeg faktisk har høyere makspuls 😅 Anonymkode: 1bbd2...cd1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #18 Del Skrevet 9. november 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her - interessant hva dere sier. Så da stemmer ikke den formelen? Da må jeg omprogrammere klokken dersom jeg faktisk har høyere makspuls 😅 Anonymkode: 1bbd2...cd1 Ja du må nok ut og teste. Se her https://www.ntnu.no/cerg/hfmax#Test_selv etterpå legger du inn riktig max på klokken Anonymkode: be537...104 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #19 Del Skrevet 9. november 2020 Takk for svar. Skal pine meg gjennom en makspulstest, Siste ting: har makspulsen noe å si utover at pulssonene blir ulikt? Sier makspulsen noe om form? Eller er det bare individuelt og genetisk mer enn aldersavhengig? (Jeg er 35 år btw). Anonymkode: 1bbd2...cd1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #20 Del Skrevet 9. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor "må" jeg det når treningen føles rolig og behagelig? Anonymkode: 1bbd2...cd1 La meg prøve på nytt: Ved å ikke tillate pulsen å bli høyere enn en gitt verdi (MAF = 180 - alder, evnt Z2) så lærer du kroppen å jobbe mer effektivt ved lavere puls, og dermed øke den aerobe terskelen. I starten vil du føle at du går, evnt at du faktisk må gå for å holde deg under dette nivået, mens du over tid vil oppleve at du kan løpe mye fortere uten at pulsen blir høyere. Ved høy intensitet over tid lærer du kroppen å jobbe effektivt på anerob terskel, men dette vil du ikke klare å løpe i over tid. Ta å les om det før du gjør deg opp en mening, de som har prøvd det over tid sverger til det. https://medium.com/runners-life/i-tried-the-maffetone-method-for-a-year-3e5e9b6b00b6 Det kan også være at du har høyere makspuls enn den generelle reglen om 220 - alder tilsier. Anonymkode: 9caad...321 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå