AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #1 Skrevet 9. november 2020 Barnet mitt er 13 mnd, og har ALDRI sovet godt. Både dag- og nattesoving har vært et helvete. Det er like umulig både å legge han og å holde han sovende. Han har ennå 6-10 oppvåkninger på natt og sover maks 20 min sammenhengende på dagtid. Jeg er helt alene om hele marerittet, og har ikke sovet mer enn 5 timer i døgnet én eneste gang siden fødsel. Jeg har hørt alle podcaster, lest alle bøker, alle artikler som finnes, jeg har spurt alle jeg kjenner, prøvd alle råd. Prøvd alle slags tidspunkt både for lurer og legging for kvelden, har snakket med fem forskjellige helsesykepleiere og forsøkt alle deres råd. Prøvd alle kurer som finnes, det eneste som gjenstår er skrikekur. Jeg er helt desperat, jeg ORKER ikke dette helvete en dag til. Nå sitter jeg utenfor å hører på en hylende baby for jeg ble så forbanna at jeg var bare nødt å gå ut. Begeret er rikelig overfylt, jeg makter ikke mer. Hvor skadelig er dette? Anonymkode: ed3b3...d2e
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #2 Skrevet 9. november 2020 Og ja vi har vært til fastlege, barnelege, kiropraktor, manuellterapeut osv. Han er utredet for smerter, låsninger, refluks etc. Det er ikke noe galt med han. Han bare nekter å sove. Anonymkode: ed3b3...d2e 1
Gjest Albbas Skrevet 9. november 2020 #3 Skrevet 9. november 2020 Vanskelig å svare på, det finnes jo studier som peker på at det IKKE er skadelig. Er jo vanskelig å gjøre en god studie på dette. Det er jo ikke slik at man i en virkelig verden kan isolere ut effekter og si at x er skadelig, y er bra. I realiteten vil jo ulike effekter av alt vi gjør blande seg sammen. Er man åpen, lyttende og imøtekommende for barnet resten av døgnet tror jeg ikke to-tre døgn med mye gråt kan rasere all tryggheten man legger opp til ellers. En mer uthvilt mor kan også få mer overskudd til å møte barnet riktig resten av døgnet. Men jeg tenker, barnet er over ett år, og du er på randen av utmattelse. Det kan absolutt være verdt et forsøk, selv om jeg på generelt grunnlag er imot skrikekur. Snakk med barnet, fortell at du skal ut av rommet i x minutter, vær rett i nærheten og lytt til magefølelsen. Det er ikke sikkert skrikekur hjelper heller, altså. Hvordan foregår legging, hvor lang tid tar det? Hva er det som skjer på kveld/natt som gjør at du tror skrikekur hjelper? Føler med deg altså!
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #4 Skrevet 9. november 2020 Sover han i vogn? Vil han ha det tett og lunt rundt seg slik som de aller minste liker? Prøvd den sauen som spiller musikk og lyser opp i rommet? En 1 åring tåler å gråte litt, sitt i nærheten men ville ikke latt det gå mer enn 5-10 minutter med mye gråting.. Husk at det er bedre for dere begge at du lukker døra å tar deg 5 minutter når det står på som verst! Så akkurat det skal du ikke ha dårlig samvittighet for. Sover han som han får sove i din seng? Eventuelt legg deg i sprinkelsenga med han og snik deg ut når kysten er klar.. Nå har jeg en liten baby og ikke et barn, men det som fungerer her er å sette på sleepnoise når baby har sovnet, da sover han lengre og våkner ikke av lyder rundt omkring. Anonymkode: 95119...990 1
Pappi Skrevet 9. november 2020 #5 Skrevet 9. november 2020 Eget rom? Det er viktig å skille mellom hva slags gråt det er snakk om. Surving og trass gråting kan de tåle en del av, men hvis barnet gråter fordi det er redd eller har vondt er det ikke like greit å la det ligge å gråte like lenge. 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #6 Skrevet 9. november 2020 1 minutt siden, Albbas skrev: Vanskelig å svare på, det finnes jo studier som peker på at det IKKE er skadelig. Er jo vanskelig å gjøre en god studie på dette. Det er jo ikke slik at man i en virkelig verden kan isolere ut effekter og si at x er skadelig, y er bra. I realiteten vil jo ulike effekter av alt vi gjør blande seg sammen. Er man åpen, lyttende og imøtekommende for barnet resten av døgnet tror jeg ikke to-tre døgn med mye gråt kan rasere all tryggheten man legger opp til ellers. En mer uthvilt mor kan også få mer overskudd til å møte barnet riktig resten av døgnet. Men jeg tenker, barnet er over ett år, og du er på randen av utmattelse. Det kan absolutt være verdt et forsøk, selv om jeg på generelt grunnlag er imot skrikekur. Snakk med barnet, fortell at du skal ut av rommet i x minutter, vær rett i nærheten og lytt til magefølelsen. Det er ikke sikkert skrikekur hjelper heller, altså. Hvordan foregår legging, hvor lang tid tar det? Hva er det som skjer på kveld/natt som gjør at du tror skrikekur hjelper? Føler med deg altså! Jeg tror egentlig ikke skrikekur hjelper, jeg aner ikke hva som kan hjelpe. Men jeg klarer ikke ligge der i timesvis lenger, jeg gruer meg til dupp fra vi står opp om morgenen. Har ingen tålmodighet til dette tullet lenger... 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Sover han i vogn? Vil han ha det tett og lunt rundt seg slik som de aller minste liker? Prøvd den sauen som spiller musikk og lyser opp i rommet? En 1 åring tåler å gråte litt, sitt i nærheten men ville ikke latt det gå mer enn 5-10 minutter med mye gråting.. Husk at det er bedre for dere begge at du lukker døra å tar deg 5 minutter når det står på som verst! Så akkurat det skal du ikke ha dårlig samvittighet for. Sover han som han får sove i din seng? Eventuelt legg deg i sprinkelsenga med han og snik deg ut når kysten er klar.. Nå har jeg en liten baby og ikke et barn, men det som fungerer her er å sette på sleepnoise når baby har sovnet, da sover han lengre og våkner ikke av lyder rundt omkring. Anonymkode: 95119...990 Nei, vi har som sagt prøvd alt. Alle remedier med lyd, lys, lunt, kaldt, varmt, alle temperaturer, tettpakket, åpent, dette har som sagt vært et megaproblem i over ett år. Det er absolutt ingenting som utgjør noen forskjell. Det gjør heller ikke samsoving/egen seng/eget rom/samme rom osv. Prøvd alt. Spiller ingen rolle. Samme med drømmesau, stjernehimmellampe osvosvosv. Helt bortkastet.. Anonymkode: ed3b3...d2e
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #7 Skrevet 9. november 2020 Akkurat nå, Pappi skrev: Eget rom? Det er viktig å skille mellom hva slags gråt det er snakk om. Surving og trass gråting kan de tåle en del av, men hvis barnet gråter fordi det er redd eller har vondt er det ikke like greit å la det ligge å gråte like lenge. Prøvd. ingen forskjell. Her er det begge deler.. Nå er han bare sint. Anonymkode: ed3b3...d2e
Silva Pluvialis Skrevet 9. november 2020 #8 Skrevet 9. november 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og ja vi har vært til fastlege, barnelege, kiropraktor, manuellterapeut osv. Han er utredet for smerter, låsninger, refluks etc. Det er ikke noe galt med han. Han bare nekter å sove. Anonymkode: ed3b3...d2e Har dere prøvd sovemedisin? 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #9 Skrevet 9. november 2020 Forsøk å sette på lyder med regn og slikt og se hvordan han reagerer på det. Finnes 8 timer lange lydklipp på youtube bla. med regn for soving. Noe som dette. Anonymkode: ad237...778
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #10 Skrevet 9. november 2020 Vi har en treåring som er lik. Hun hadde diverse plager som liten og har vel derfor vendt seg til dårlig søvn, hvis det er mulig. Hverken jeg eller mannen min har hjerte til å la barna gråte når de så tydelig trenger nærhet. Her er løsningen samsoving, og vi satser på at hun ikke har tenkt å fortsette med det til hun flytter ut😅 Anonymkode: 9cae2...d6d 4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #11 Skrevet 9. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Forsøk å sette på lyder med regn og slikt og se hvordan han reagerer på det. Finnes 8 timer lange lydklipp på youtube bla. med regn for soving. Noe som dette. Anonymkode: ad237...778 Det høres kanskje rart ut men det finnes faktisk babyer som kun soner til opera, durende industrimaskiner og kjøretøy. Så ville testa ut ulike lyder og sjekka. Hva med hørselen. Er den normal? Anonymkode: ad237...778 2
Pappi Skrevet 9. november 2020 #12 Skrevet 9. november 2020 Du sier jo at dere har prøvd alt, så da virker det litt meningsløst å komme med råd. Det er en teknikk jeg ikke husker navnet på hvor du skal la barnet gråte 2 minutter lenger for hver gang du går inn. Altså, legg barnet og hvis det begynner å gråte så går du inn etter to minutter og roer barnet uten å ta det opp. Deretter går du ut igjen og om barnet gråter venter du fire minutter, osv osv.
Harepucifer Skrevet 9. november 2020 #13 Skrevet 9. november 2020 Hva med å trille i søvn? Vi har gjort det siden jeg måtte slutte å amme i søvn. Tar noen ganger likevel litt tid før han sovner, men da får man gått tur, kan ha podcast/musikk på øret. Føler meg mer fri da enn på rommet med en som ikke får sove.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #14 Skrevet 9. november 2020 Hva slags gråting er det? Trassing? Da hadde jeg sagt med rolig stemme at nå er det natta og nå sover vi, lagt barnet i seng og gått ut. Og lat den ligge og trasse en stund. Hvis du kommer med en gang inn så lærer han seg at det hjelper å trasse. Så du må vente noe. Generelt så er det bedre å la barnet gråte seg i søvn en sjelden gang enn at mor klikker... Kan du få avlastning fra noen i familie eller venner slik at du kan få sove ut. Det kan også være at barnet sover bedre hos andre. Da tør han ikke å trasse så mye eller de andre er ikke like slitne. Barn blir trassete og vanskelige når foreldre er stresset eller utslitte. Anonymkode: a10a3...13a 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #15 Skrevet 9. november 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forsøk å sette på lyder med regn og slikt og se hvordan han reagerer på det. Finnes 8 timer lange lydklipp på youtube bla. med regn for soving. Noe som dette. Anonymkode: ad237...778 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det høres kanskje rart ut men det finnes faktisk babyer som kun soner til opera, durende industrimaskiner og kjøretøy. Så ville testa ut ulike lyder og sjekka. Hva med hørselen. Er den normal? Anonymkode: ad237...778 1 minutt siden, Harepucifer skrev: Hva med å trille i søvn? Vi har gjort det siden jeg måtte slutte å amme i søvn. Tar noen ganger likevel litt tid før han sovner, men da får man gått tur, kan ha podcast/musikk på øret. Føler meg mer fri da enn på rommet med en som ikke får sove. etter 13 mnd med dette helvete trenger jeg egentlig ikke råd. Har prøvd absolutt alt, ingenting funker. Prøvd alt dere skriver totalt uten effekt. Anonymkode: ed3b3...d2e
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #16 Skrevet 9. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: etter 13 mnd med dette helvete trenger jeg egentlig ikke råd. Har prøvd absolutt alt, ingenting funker. Prøvd alt dere skriver totalt uten effekt. Anonymkode: ed3b3...d2e Nei, men så kanskje du skulle tenkte litt lenger før du valgte å sette et barn til verden, uten en oppegående far og ordentlig nettverk rundt deg. Har kun ett råd, snakk med barnevernet. Å gråte seg i søvn er skadelig, du skader barnet ditt. Få hjelp, avlastning, eller at noen overtar omsorgen. Anonymkode: adc9e...3e0 6
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #17 Skrevet 9. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, men så kanskje du skulle tenkte litt lenger før du valgte å sette et barn til verden, uten en oppegående far og ordentlig nettverk rundt deg. Har kun ett råd, snakk med barnevernet. Å gråte seg i søvn er skadelig, du skader barnet ditt. Få hjelp, avlastning, eller at noen overtar omsorgen. Anonymkode: adc9e...3e0 Tusen hjertelig takk for et konstruktivt svar. Jeg burde visst på forhånd at far stakk av innen et år. Dumme meg som ikke tok høyde for det. Anonymkode: ed3b3...d2e 14
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #18 Skrevet 9. november 2020 Absolutt alt i hele verden kan du ikke ha forsøkt. Og hvor lenge prøver du? Hvor mye sover barnet da? Anonymkode: 4f9bf...557
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #19 Skrevet 9. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Absolutt alt i hele verden kan du ikke ha forsøkt. Og hvor lenge prøver du? Hvor mye sover barnet da? Anonymkode: 4f9bf...557 Barnet sover fra 21-22 til 05 med 6-10 oppvåkninger. Maks 20 min x3 på dagtid. Prøver lenge nok til at det burde ha effekt, alt fra noen dager til noen uker - spørs hva jeg prøver. Anonymkode: ed3b3...d2e
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #20 Skrevet 9. november 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva slags gråting er det? Trassing? Da hadde jeg sagt med rolig stemme at nå er det natta og nå sover vi, lagt barnet i seng og gått ut. Og lat den ligge og trasse en stund. Hvis du kommer med en gang inn så lærer han seg at det hjelper å trasse. Så du må vente noe. Generelt så er det bedre å la barnet gråte seg i søvn en sjelden gang enn at mor klikker... Kan du få avlastning fra noen i familie eller venner slik at du kan få sove ut. Det kan også være at barnet sover bedre hos andre. Da tør han ikke å trasse så mye eller de andre er ikke like slitne. Barn blir trassete og vanskelige når foreldre er stresset eller utslitte. Anonymkode: a10a3...13a Har ingen som kan avlaste eller ta en natt.. Det er mest trass nå ja, varierer litt. Men han har som sagt aldri sovet, en nyfødt eller en på 3 mnd trasser jo ikke - så det har ikke alltid «bare» vært det da.. Men han er som sagt utredet i øst og vest og det er ingenting galt med han Anonymkode: ed3b3...d2e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå