AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #21 Skrevet 10. november 2020 13 minutter siden, AnonymBruker said: Enig. Foreldre i dag kan faen ikke tenke selv. Anonymkode: b85f0...e7b Nei, ikke sant? Vi har mange foreldre i klassen til vårt barn som på ramme alvor mener at det er de familiene som ikke lar ungene ha mobil, spillkonsoller og sosiale medier som «skaper utenforskap i klassen». Pardon my french, men da er det faen meg ikke håp. 🤦🏽♀️ Min erfaring hittil er faktisk at de færreste foreldre evner og/eller gidder å sette seg godt nok inn i hva som finnes av forskning og anbefalinger. De bare går dit høna sparker. Anonymkode: eff9a...78b 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #22 Skrevet 10. november 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, ikke sant? Vi har mange foreldre i klassen til vårt barn som på ramme alvor mener at det er de familiene som ikke lar ungene ha mobil, spillkonsoller og sosiale medier som «skaper utenforskap i klassen». Pardon my french, men da er det faen meg ikke håp. 🤦🏽♀️ Min erfaring hittil er faktisk at de færreste foreldre evner og/eller gidder å sette seg godt nok inn i hva som finnes av forskning og anbefalinger. De bare går dit høna sparker. Anonymkode: eff9a...78b Foreldre i dag er STYRT av barna som maser om å få TING!!! Ingen skaper mer utenforskap enn foreldrene som holder på med dette!!! Ingen barn har godt av å leve på skjermen, eller å bruke tid på en skjerm i heletatt. Anonymkode: b85f0...e7b 3
TinyBean Skrevet 10. november 2020 #23 Skrevet 10. november 2020 De eldre smarttelefonene er ikke så veldig dyre lenger. Jeg har selv en Oneplus 6 som har fungert fint i et par år. På Onecall sine sider har de flere i "NestenNy"-kategorien til rundt 3000, kunne kanskje vært en ide? De fleste mobiler nå til dags har ganske greit kamera.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #24 Skrevet 10. november 2020 49 minutter siden, AnonymBruker said: Foreldre i dag er STYRT av barna som maser om å få TING!!! Ingen skaper mer utenforskap enn foreldrene som holder på med dette!!! Ingen barn har godt av å leve på skjermen, eller å bruke tid på en skjerm i heletatt. Anonymkode: b85f0...e7b Nettopp! 👏🏼 Jeg har skolebarn nå, og vi har holdt knallhardt på prinsippene om å unngå både løpsk materialisme i oppdragelsen og de digitale fellene. Barnet mitt antar aldri at [gave på ønskelisten] kan fikse hverken lykke, venner eller noe som helst, og er helt rå på å identifisere denne typen kognitive feilslutninger hos andre. Det betyr ikke at barnet ikke har ønsker, eller får mange av disse innfridd, men det skjer ikke blindt og ALDRI for å «kjøpe seg» hverken relasjonell nærhet eller lykke. Hen tar avstand fra hele hamsterhjulet enn så lenge, og vi jobber daglig med å bygge opp under dette. Alle barn «hjernevaskes» inn i verdisystemer - hele forskjellen ligger i HVILKE VERDIER man velger. Anonymkode: eff9a...78b
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #25 Skrevet 10. november 2020 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nettopp! 👏🏼 Jeg har skolebarn nå, og vi har holdt knallhardt på prinsippene om å unngå både løpsk materialisme i oppdragelsen og de digitale fellene. Barnet mitt antar aldri at [gave på ønskelisten] kan fikse hverken lykke, venner eller noe som helst, og er helt rå på å identifisere denne typen kognitive feilslutninger hos andre. Det betyr ikke at barnet ikke har ønsker, eller får mange av disse innfridd, men det skjer ikke blindt og ALDRI for å «kjøpe seg» hverken relasjonell nærhet eller lykke. Hen tar avstand fra hele hamsterhjulet enn så lenge, og vi jobber daglig med å bygge opp under dette. Alle barn «hjernevaskes» inn i verdisystemer - hele forskjellen ligger i HVILKE VERDIER man velger. Anonymkode: eff9a...78b Barn lærer materialisme av sine foreldre tidlig, ser ting i en butikk som det drømmer om å få. Lærer at materialisme er lykken i livet, samme med penger. "Min sønn på 10år vil ha en mobil, hen har bestemt at den skal være slik OG slik. Foreldrene er såklart enig fordi det er jo barnet som bestemmer hva hen skal ha. Fordi alle andre barna har det!" Barna starter å kontrollere sine foreldre allerede fra de knøtt små.... Det beste foreldre kan gjøre er å stå imot skjermen og materialismen. Men de fleste som får barn i dag er ikke egnet til å oppdra barn dessverre. I min jobb møter jeg på dette daglig, foreldre som ikke har tid til sine barn. Som lever gjerne for karriere. Skolen skal vel også hjernevaske barna med verdier, farlig. På en annen side: mine tantebarn på 8 og 10 er ikke så interessert i skjermen. Jeg spør hva de ønsker seg til jul, svaret jeg får: vet ikke. Du trenger kanskje ikke noen gave du da spør jeg? Nei, egentlig ikke svarer de 2 Men så kommer lista fra foreldrene....som kun innholder materialisme som de ikke trenger 😂 Nettbrett, tlf++++ Som de krever familien skal spleise på!! Anonymkode: b85f0...e7b 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #26 Skrevet 10. november 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: På en annen side: mine tantebarn på 8 og 10 er ikke så interessert i skjermen. Jeg spør hva de ønsker seg til jul, svaret jeg får: vet ikke. Du trenger kanskje ikke noen gave du da spør jeg? Nei, egentlig ikke svarer de 2 Men så kommer lista fra foreldrene....som kun innholder materialisme som de ikke trenger 😂 Nettbrett, tlf++++ Som de krever familien skal spleise på!! Anonymkode: b85f0...e7b Våre barn har både Ipad og Iphone, men de svarer faktisk helt likt som dine tantebarn når de blir spurt om ønsker. De er fornøyde med det de har. Vi voksne har heller ingen ønsker på vegne av barna våre, de kan heller få penger på konto. Og med snart 25 år som forelder, så ser jeg mange fordeler med å la barna følge med i den teknologiske utviklingen. Å tro at all skjerm er styggedom, er det samme som å leve livet under en stein. Dagens barn er et produkt av tiden, det er bare vi voksne som sliter med å henge med. Anonymkode: 30d06...da3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #27 Skrevet 10. november 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Våre barn har både Ipad og Iphone, men de svarer faktisk helt likt som dine tantebarn når de blir spurt om ønsker. De er fornøyde med det de har. Vi voksne har heller ingen ønsker på vegne av barna våre, de kan heller få penger på konto. Og med snart 25 år som forelder, så ser jeg mange fordeler med å la barna følge med i den teknologiske utviklingen. Å tro at all skjerm er styggedom, er det samme som å leve livet under en stein. Dagens barn er et produkt av tiden, det er bare vi voksne som sliter med å henge med. Anonymkode: 30d06...da3 Amen! Anonymkode: 1ea0d...862 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #28 Skrevet 11. november 2020 Takk for svar dere! Etter å ha lest en annen tråd her på forumet så blir det hvert fall ikke en Xiaomi Redmi note 9 Tror jeg skal snakke litt med ungen å se hva vi får til. Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe en Samsung A41, men tror jeg må snakke med ungen først. Anonymkode: 1ea0d...862
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #29 Skrevet 12. november 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar dere! Etter å ha lest en annen tråd her på forumet så blir det hvert fall ikke en Xiaomi Redmi note 9 Tror jeg skal snakke litt med ungen å se hva vi får til. Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe en Samsung A41, men tror jeg må snakke med ungen først. Anonymkode: 1ea0d...862 Klart du må, er jo ungen som bestemmer over deg 🙂 Anonymkode: b85f0...e7b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå