Gå til innhold

Vond mat på folkehøgskole

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trodde virkelig ikke at mat skulle bety så mye for meg dette året, men får aldri god mat her, smakløs sykehusmat, dvassen fisk, til og med tacoen klarer de å ødelegge 😫 eneste som smaker bra her er når vi har pizza og iblandt kylling. Alle klager på maten, men får bare høre at maten var verre ifjor.... i går toppet det seg...siden ingen liker maten her, så blir det mye mat som kastes. Til kveldsmat pleier viå få brød, men ikke i går, vi hadde blomkålsuppe til middag, men nesten likte det og ble mye igjen, derfor tok de bort all brødmat tilkvelds og serverte kun blomkålsuppe 😝 var sulten i natt, er sulten hele tiden, får iblandt penger av mamma så jeg får kjøpt meg noe mat, men vi betaler jo masse penger for å få mat her, så blir litt feil og mamma har ikke all verdens med penger. Jeg er ikke kresen, er nesten altspisende, men maten her blir jeg og mange med meg, direkte kvalme av. Tør ikke helt å klage heller 😔 Trodde mat var viktig for trivsel jeg 🥺

Anonymkode: 4addf...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor ikke klage? om man er flere som går sammen så kanskje det kan bli endringer. har barn på folkehøyskole selv i år, og han klager også over maten, og går mye sulten.. klart det går utover trivselen. Det går mye penger herfra, for at han kan kjøpe mat å lage på internatet selv.. 

Anonymkode: fa505...f00

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom alle er misfornøyde må dere klage. Enkelt å greit. 

Anonymkode: 968bc...7cf

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke klage? om man er flere som går sammen så kanskje det kan bli endringer. har barn på folkehøyskole selv i år, og han klager også over maten, og går mye sulten.. klart det går utover trivselen. Det går mye penger herfra, for at han kan kjøpe mat å lage på internatet selv.. 

Anonymkode: fa505...f00

Har han forsøkt å klage? Liker ikke å syte men merker det går på humør og trivsel 😔 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ganske vanlig. Typisk storkjøkken, dessverre. Var svært varierende kvalitet på maten både på den videregående internatskole og folkehøgskolen jeg gikk på. De har vel dårlig matbudsjett og/eller dårlige kokker.

Anonymkode: 58fda...40e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storkjøkkenmat smaker storkjøkkenmat. Det blir ikke bedre av å klage eller sutre for de kommer ikke til å forandre på det. Der jeg gikk spleiset vi på to mikrobølgeovner som vi kunne bruke om middagen ikke var nok. 

Anonymkode: d42a0...6b4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn var det da jeg gikk på folkehøgskole for 20 år siden også - storkjøkkenets gleder... Noen middager var strålende, mange var helt greie og noen var helt uspiselige (men det var ikke nødvendigvis bred enighet om hva som hørte til i hvilken kategori). Det går an å ta det opp via elevrådet, forutsatt at dere har noe mer konstruktivt og konkret å komme med enn "liker ikke".

Når det gjelder matsvinn hadde vi en ordning om at vi måtte skrive oss på en liste hvis vi ikke skulle være på middagen, og etter at vi fikk med oss kjøkkenet på å sette opp lapp kvelden før om hva middagen var, kunne vi planlegge litt taktisk. Sto det mørk lapskaus på menyen, meldte jeg meg fraværende og satset på nudler på rommet i stedet heller enn å møte opp og ikke spise.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en i familien som er institusjonskokk som er sterkt uenig i at storkjøkkenmat ikke skal smake godt. 

Dere får skaffe underskrifter og levere til skolen. 

Anonymkode: 5c453...942

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min folkehøgskole var vi mellom 90 og 100 elever. Altså storkjøkken. Vi hadde 95% god mat. Alle var kjempefornøyde. 

Storkjøkkenmat trenger ikke å være vond mat. 

Anonymkode: 968bc...7cf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker

Akkurat dette er noe stortinget burde ta fatt i. Ikke bare på skoler. Andre institusjoner som sykehus og sykehjem også. Ingen liker seige svinesåler med posesaus, «blanda graps», ihjelsaltet mat, utkokte smakløse poteter osv. 

Endret av Villfisker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjetter at det er samme meny som for 30 år siden (bortsett fra at vi aldri hadde hørt om taco...). Den første uka var bra, og så gikk det bare nedover. Det er mulig å gå via elevrådet og få endret litt på menyen, men da må dere være saklige. Og gjerne komme med konkrete forslag, f.eks bytte ut en fiskemiddag i uka med vegetarmat. I vårt tilfelle var vi mange som ikke likte kompe, så de gikk med på at det ble servert suppe som alternativ den dagen.

Forresten, hvis det serveres poteter til lasagne vet jeg hvilken skole det er...

Anonymkode: 82368...fd6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tipper det er mange bortskjemte ungdommer.

Anonymkode: 19624...c96

😥😥😥 aldri vært kresen jeg... jeg er glad i nesten all mat. Hører jo andre fhs hvor de skryter masse av maten, så noen får det jo til... vil ikke henge ut skolen, men kan si så mye at den ligger helt nede på sørlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker

Dette burde vært minimumstandarden på sykehus og sykehjem. Minus halakjøttet selvfølgelig. Religion skal ikke prakkes på folk på den måten :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På folkehøgskolen jeg gikk på ble det innført en bok der folk kunne legge inn middagsønsker, samt vi måtte skrive oss opp hvis vi ikke skulle ha middag. Kanskje du kan foreslå noe sånt? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...