Gjest Anonym Bruker Skrevet 10. november 2020 #21 Skrevet 10. november 2020 (endret) På 9.11.2020 den 13.26, AnonymBruker skrev: Jeg skal gifte meg, vil egentlig ikke men av praktiske årsaker blir det sånn. Altså, jeg blir ikke tvunget eller noe, jeg liker bare ikke tanken på gifting i seg selv:P Men her er jeg nå. Siden jeg aldri hadde planer om å gifte meg kan jeg fint lite om det og vil ikke bli overrasket over noe juridisk/økonomisk om vi nå plutselig skulle skille oss. Greia er at jeg og min partner står veldig ulikt økonomisk. Jeg har ganske mye, han har lite(det er ikke pga uvettig pengebruk eller noe sånt altså). Hva skjer iforhold til dette når vi gifter oss? Sparepenger og EK som jeg investerte i leiligheten, har jeg sammenlagt ca. 1,5 mill. 500K er farsarv, resten er spinket og spart med å ofre veldig mye som jeg ikke får tilbake. Så selv om pengene kommer godt med er det også ganske sårt. Anonymkode: 34a49...ce2 Eit intrs. spøsrmål du reiser her som sikkert mange ikkje tenker så mye over når de gifter seg / samboere. Mange tar nok ikkje høgde for at det kan ende m/ samlivsbrudd. Dersom som arver 1 mill. og lar desse pengene stå på en konto. i ditt navn, og du blir skilt så er dei fortsatt dine penger m/ rente. Eier du en leilighet, den står i ditt navn, så er den fortsatt 100% din. Tar du desse pengene å kjøper en bil, hytte, båt etc så er båten etc. din. Det er først nå han går inn som medeier at problema melder seg ved eit skifte, og det ender opp som advokatmat. Her handler det om verdiøkning på boligen. Rentebesparelse. Egeninnsats. Som gift står får du (evntl. barn) automatisk eigdomretten til boligen, bilen, hytta dersom ein av ektefellene dør plutseleg. Du har rett på enkepensjon. Mange skilte kvinner m/ redusert arb. tid går en økonomisk usikker pensjonstid i møte. Endret 10. november 2020 av Anonym Bruker
Gjest Anonym Bruker Skrevet 10. november 2020 #22 Skrevet 10. november 2020 På 9.11.2020 den 13.52, Dævendøtte skrev: Først og fremst vil jeg si, ikke gift deg! Hvilket land kommer han fra? Hvorfor ikkje gifte seg ? Kanskje kan du gji noen dokumentasjon på fordeler / bakdeler som gift / samboer ? ?
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #23 Skrevet 10. november 2020 Hvilke praktiske grunner er det som gjør at du gifter deg? Det virker jo ikke som om du har noen anelse om de praktiske konsekvensene av et giftermål... Anonymkode: d98b9...1ba 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #24 Skrevet 10. november 2020 Særeie på plass med en gang. Anonymkode: c66a7...9ee 1
regine Skrevet 11. november 2020 #25 Skrevet 11. november 2020 Det du iallfall IKKE skal gjøre TS, er å tro på alt du leser her, for her er det MYE feilinformasjon. Dersom det er så viktig for deg å sikre dine verdier, ja da må dere skrive særeie. Det gjør du best ved at du tar en time eller to hos advokat, som da også kan forklare deg hvilke regler som gjelder når dere er gift. Det vet du åpenbart ingenting om, og det man som voksen gjør da, er å søke informasjon hos noen som KAN det, ikke tilfeldige personer på et nettsted, som heller ikke har all informasjonen om akkurat din/deres situasjon. Det er forsåvidt greit å ville sikre sine verdier, men sørg idet minste for at det gjøres på riktig måte. Og igjen - det blir det ikke hvis du skal høre på alle synserne og forståsegpåerne her inne. 2
Gjest Dævendøtte Skrevet 11. november 2020 #26 Skrevet 11. november 2020 16 timer siden, Anonym Bruker skrev: Hvorfor ikkje gifte seg ? Kanskje kan du gji noen dokumentasjon på fordeler / bakdeler som gift / samboer ? ? Når en part har god økonomi og den andre ikke har penger, den ene opphold og den andre ikke, vil det være mest sannsynlig være veldig gunstig å være den med lite penger og ikke opphold som gifter seg med den andre. Alt som blir ervervet i et ekteskap, er felles eie (såfremt det ikke er skrevet særeie). Mange fordeler og like mange ulemper.
Gjest Anonym Bruker Skrevet 11. november 2020 #27 Skrevet 11. november 2020 3 minutter siden, Dævendøtte skrev: Når en part har god økonomi og den andre ikke har penger, den ene opphold og den andre ikke, vil det være mest sannsynlig være veldig gunstig å være den med lite penger og ikke opphold som gifter seg med den andre. Alt som blir ervervet i et ekteskap, er felles eie (såfremt det ikke er skrevet særeie). Mange fordeler og like mange ulemper. Forskjellen på samboerskap / giftemål går ofte på det juridiske. Dersom penger, og matrielle ting betyr mer en kjærligheta så bør ein vel heller leve som evig singel. Menn / kvinner som eg kjenner som har valgt singeltilverelsen synes eg er pussige typer ettersom de har eit slags "tunnelsyn" og tenker kun på seg selve.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #28 Skrevet 11. november 2020 30 minutter siden, Anonym Bruker skrev: Forskjellen på samboerskap / giftemål går ofte på det juridiske. Dersom penger, og matrielle ting betyr mer en kjærligheta så bør ein vel heller leve som evig singel. Menn / kvinner som eg kjenner som har valgt singeltilverelsen synes eg er pussige typer ettersom de har eit slags "tunnelsyn" og tenker kun på seg selve. Hvem andre skal de tenkte på når de er alene? Anonymkode: cdedb...09c
Gjest Dævendøtte Skrevet 11. november 2020 #29 Skrevet 11. november 2020 6 timer siden, Anonym Bruker skrev: Forskjellen på samboerskap / giftemål går ofte på det juridiske. Dersom penger, og matrielle ting betyr mer en kjærligheta så bør ein vel heller leve som evig singel. Menn / kvinner som eg kjenner som har valgt singeltilverelsen synes eg er pussige typer ettersom de har eit slags "tunnelsyn" og tenker kun på seg selve. Eller så går det an å kombinere kjærlighet og fornuft. Selv er jeg lykkelig gift. Med ektepakt. Greit å sikre meg selv og arven til mine barn om noe skulle skje, er du ikke enig?
Gjest Anonym Bruker Skrevet 11. november 2020 #30 Skrevet 11. november 2020 3 minutter siden, Dævendøtte skrev: Eller så går det an å kombinere kjærlighet og fornuft. Selv er jeg lykkelig gift. Med ektepakt. Greit å sikre meg selv og arven til mine barn om noe skulle skje, er du ikke enig? Greitt å sikre seg selv, og arven til barna. Ein har sjølvsagt ingen garantier for eit langvarig forhold, og idag er det ofte mine / dine barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå