AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #1 Del Skrevet 9. november 2020 Hallo ☺️ Jeg er vanligvis på lavkalori, har to kg igjen å gå ned. Har alltid vært skeptisk til lavkarbo fordi man går glipp av så mye, og må følge det slavisk. Prøvde et år og ble sliten og trist av det. I tillegg telte jeg ikke kalorier og fikk i meg for mye, gikk opp i vekt. Derfor lavkalori i stedet. Men tenkte å prøve litt forsiktig igjen og lurte på om jeg skulle starte i dag med lavkarbomiddag. Vil lage noe jeg faktisk liker og fant oppskrift på finnbiff med reinsdyr og creme f. Til tilbehør er det blomkålmos med fløte og en klump smør. For meg føles det absurd å skulle spise dette når jeg skal ned i vekt. Sprekkfullt med kalorier! Men må vel bare spise ekstremt lite? Det er vel ingen som går ned i vekt av å spise seg mett på dette? Vil ikke ha pseudovitenskapelige svar om følelser eller Fedon eller Berit Nordstrand... Anonymkode: 1791b...6ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #2 Del Skrevet 9. november 2020 Det har med mengder, totalt kaloriinntak, å gjøre, og forskjellige sammensetninger av kosten kan gi forskjellige grader og typer av metthet. Selv har jeg sluttet å bekymre meg over å ikke skulle "bli mett", det er en falsk problemstilling i et overflodssamfunn som vårt - når man spiser skikkelig, er man passe mett. Anonymkode: 479b9...0a7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #3 Del Skrevet 9. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det har med mengder, totalt kaloriinntak, å gjøre, og forskjellige sammensetninger av kosten kan gi forskjellige grader og typer av metthet. Selv har jeg sluttet å bekymre meg over å ikke skulle "bli mett", det er en falsk problemstilling i et overflodssamfunn som vårt - når man spiser skikkelig, er man passe mett. Anonymkode: 479b9...0a7 Godt poeng, det. Og blir jo fortere mett av mat med mye fett. Så kanskje det går opp i opp. Jeg spiser meg aldri ordentlig mett lenger. Anonymkode: 1791b...6ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisa Rowe Skrevet 9. november 2020 #4 Del Skrevet 9. november 2020 De som spiser lavkarbo spiser som regel mye færre måltider, ofte bare 1-3 til dagen. På grunn av det høye fettinnholdet, vil du mest sannsynlig føle på en større metthetsfølelse og dermed ikke føle behovet for like mange måltider til dagen. De får heller ikke like store svingninger når det kommer til blodsukkeret på grunn av den lille mengden karbohydrater, så de får ikke like ofte søtsug. Ligger du i et underskudd vil du gå ned i vekt. Hvilket kosthold eller hvilken diett du følger er helt opp til deg, så lenge det er kombinert med lavkalori. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #5 Del Skrevet 9. november 2020 Lavkarbo innebærer å spise lite nok karbohydrater til at du forbrenner fett og ikke karbohydrater. Derfor spiser du så mye fett på lavkarbo. Å blande lavkalori som baserer seg på lite fett og mer karbohydrater, og lavkarbo som baserer seg på mye fett og lite karbohydrater gir deg vektoppgang. Kan du ikke være konsekvent på lavkarbo så vil alt fettet sette sine spor. Jeg har prøvd begge deler og begge deler virker om du følger oppskriften. Lavkarbo er mye mer begrensende i sosiale settinger og om du lever sammen med andre. Går du på lavkalori og tar en lavkarbo middag så går jo kalorinivået i taket. Anonymkode: a523b...c64 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
apekatten123 Skrevet 9. november 2020 #6 Del Skrevet 9. november 2020 Hvorfor skal du prøve lavkarbo som ikke har funket for deg, når du har hatt suksess med lavkalori??? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #7 Del Skrevet 9. november 2020 Jeg gikk ufrivillig ned i vekt på lavkarbo 😂 gikk fra 49kg til 42kg å jeg spiste som en konge! gikk på lavkarbo for Å sove bedre og mer energi, men gikk så mye ned at jeg måtte slutte. men for oss som har lest om lavkarbo så er jo ikke lavkarbo noe hokus pokkus. Anonymkode: d049d...b5f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #8 Del Skrevet 9. november 2020 5 timer siden, apekatten123 skrev: Hvorfor skal du prøve lavkarbo som ikke har funket for deg, når du har hatt suksess med lavkalori??? Suksess betyr ikke at jeg synes prosessen har vært så behagelig. Litt lei av å være sulten så ofte. Anonymkode: d1245...dc6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #9 Del Skrevet 9. november 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Lavkarbo innebærer å spise lite nok karbohydrater til at du forbrenner fett og ikke karbohydrater. Derfor spiser du så mye fett på lavkarbo. Å blande lavkalori som baserer seg på lite fett og mer karbohydrater, og lavkarbo som baserer seg på mye fett og lite karbohydrater gir deg vektoppgang. Kan du ikke være konsekvent på lavkarbo så vil alt fettet sette sine spor. Jeg har prøvd begge deler og begge deler virker om du følger oppskriften. Lavkarbo er mye mer begrensende i sosiale settinger og om du lever sammen med andre. Går du på lavkalori og tar en lavkarbo middag så går jo kalorinivået i taket. Anonymkode: a523b...c64 Ikke hvis jeg blir ekstra mett av middagen, og hopper over måltidet senere på kvelden. Anonymkode: d1245...dc6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Giftmann30 Skrevet 9. november 2020 #10 Del Skrevet 9. november 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hallo ☺️ Jeg er vanligvis på lavkalori, har to kg igjen å gå ned. Har alltid vært skeptisk til lavkarbo fordi man går glipp av så mye, og må følge det slavisk. Prøvde et år og ble sliten og trist av det. I tillegg telte jeg ikke kalorier og fikk i meg for mye, gikk opp i vekt. Derfor lavkalori i stedet. Men tenkte å prøve litt forsiktig igjen og lurte på om jeg skulle starte i dag med lavkarbomiddag. Vil lage noe jeg faktisk liker og fant oppskrift på finnbiff med reinsdyr og creme f. Til tilbehør er det blomkålmos med fløte og en klump smør. For meg føles det absurd å skulle spise dette når jeg skal ned i vekt. Sprekkfullt med kalorier! Men må vel bare spise ekstremt lite? Det er vel ingen som går ned i vekt av å spise seg mett på dette? Vil ikke ha pseudovitenskapelige svar om følelser eller Fedon eller Berit Nordstrand... Anonymkode: 1791b...6ac Alle dietter det så mye rar! Jeg går ned med å spise sjokolade!? Det er jo masse kalorier og brus også! Hvordan er det mulig? svare er enkelt, jeg forbrenner 2600 kcal og spiser 2000 så enkel er vektnedgang. Er det sunt? Nei men vektnedgang er kalori inn og kalorier ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #11 Del Skrevet 9. november 2020 Man kan jo fint spise carbs😂 bare spis mindre total kalorier iløpet av en dag. Anonymkode: a9ab1...a3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #12 Del Skrevet 9. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan jo fint spise carbs😂 bare spis mindre total kalorier iløpet av en dag. Anonymkode: a9ab1...a3d Ja, ja, fullstendig klar over det Har som sagt levd på lavkalori en stund nå, og da har jeg spist brød til frokost og potet til middag. Anonymkode: d1245...dc6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisa Rowe Skrevet 9. november 2020 #13 Del Skrevet 9. november 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Suksess betyr ikke at jeg synes prosessen har vært så behagelig. Litt lei av å være sulten så ofte. Anonymkode: d1245...dc6 Du kan øke fettinntaket og proteininntaket ditt uten å ty til lavkarbo om du ikke ønsker det. Man kan også spise mindre karbohydrater uten å måtte følge lavkarbo eller keto slavisk. Om du ønsker å prøve lavkarbo så er det helt fint det også, men vit at det er mange muligheter for å oppnå en bedre metthetsfølelse. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #14 Del Skrevet 9. november 2020 3 minutter siden, Lisa Rowe skrev: Du kan øke fettinntaket og proteininntaket ditt uten å ty til lavkarbo om du ikke ønsker det. Man kan også spise mindre karbohydrater uten å måtte følge lavkarbo eller keto slavisk. Om du ønsker å prøve lavkarbo så er det helt fint det også, men vit at det er mange muligheter for å oppnå en bedre metthetsfølelse. Ja, har INGEN planer om å følge lavkarbo slavisk. Tristeste året i livet mitt, matmessig, det der. Jeg er veldig for moderasjon og det å kunne spise sammen med andre. Har du noen konkrete forslag til mer mettende mat som ikke sprekker kaloribudsjettet? Jeg spiser ofte egg til frokost, og det hjelper, men kommer du på noe annet enkelt? Anonymkode: d1245...dc6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisa Rowe Skrevet 10. november 2020 #15 Del Skrevet 10. november 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, har INGEN planer om å følge lavkarbo slavisk. Tristeste året i livet mitt, matmessig, det der. Jeg er veldig for moderasjon og det å kunne spise sammen med andre. Har du noen konkrete forslag til mer mettende mat som ikke sprekker kaloribudsjettet? Jeg spiser ofte egg til frokost, og det hjelper, men kommer du på noe annet enkelt? Anonymkode: d1245...dc6 Jeg personlig får en større metthetsfølelse av proteiner enn fett. Det er også en bonus at proteiner forbrenner mer kalorier å fordøye enn fett og karbohydrater gjør, så desto mer protein som spises, desto høyere blir forbrenningen. Kanskje ikke sånn kjempemye totalt sett, men alle monner drar tenker jeg. I tillegg inneholder fett 9 kalorier per gram, mens karbohydrater og proteiner kun inneholder 4 kalorier per gram. Man kan altså spise mer karbohydrater og proteiner for samme mengde kalorier som fett. Jeg fokuserer hovedsakelig på magre proteinkilder, mine favoritter er egg/eggehvite, kyllingfilet, torsk, kveite, biffstrimler og kjøttpålegg (kokt skinke, hamburgerrygg, kyllingpålegg, kalkunpålegg, mager salami, mager spekeskinke). Jeg spiser også en god del magre meieriprodukter, f. eks mager kesam, mager cottage cheese, gresk yoghurt og lett smør/ost/majones. Det skal også sies at selv om jeg prøver å ikke spise alt for mye fettrik mat, så er jeg utrolig glad i fet fisk som laks og ørret, og dette er jo også veldig sunt. Jeg prøver altså å få fettet mitt fra sunne fettkilder. Ellers er jeg glad i både pasta/nudler, ris og potet, og jeg prøver også å spise mest mulig grønnsaker til maten min. Grønnsaker inneholder generelt sett veldig lite kalorier, så du kan spise ganske mye uten at det sprenger kaloribudsjettet ditt. Jeg er ikke veldig glad i frukt, så skal det bli noe der så spiser jeg enten melon eller bær. Disse har også et relativt lite kaloriinnhold. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuith Skrevet 10. november 2020 #16 Del Skrevet 10. november 2020 Jeg har flere kollegaer som har spist lavkarbo, med varierende hell, og dette har jeg observert: De som gikk ned i vekt, spiste omtrent som normalt men kuttet ut brød/potet/pasta. Det vil si at når de spiste middag så spiste de de samme som alltid - ett stykke kjøtt, et par kopper grønnsaker - men nå uten å ha 100-400 kcal i karbohydrater ved siden av. Frokost det samme, nå spiste de egg og bacon uten brød, istedenfor egg og bacon med brød. Og så droppet de jo helt eller delvis alkohol (og cola, for de fleste av dem). "Selvfølgelig" fungerte det som slankekur, de spiste jo som normalt, men med 800-1000 kcal mindre enn de normalt spiste på en dag. De som ikke gikk ned i vekt, eller iallefall slet med å holde seg til lavkarbo, var de som absolutt skulle "finne opp hjulet på nytt" og endre alle matvanene sine. Som å spise en haug ost, smør og fløte som de ikke normalt ville hatt i seg. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #17 Del Skrevet 12. november 2020 Jeg tror også proteiner er kilden til vektnedgang. Altså til en viss grad, men det er jo proteiner som metter mest. Anonymkode: e26e0...c84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jytte Skrevet 12. november 2020 #18 Del Skrevet 12. november 2020 (endret) På 9.11.2020 den 13.22, AnonymBruker skrev: Hallo ☺️ Jeg er vanligvis på lavkalori, har to kg igjen å gå ned. Har alltid vært skeptisk til lavkarbo fordi man går glipp av så mye, og må følge det slavisk. Prøvde et år og ble sliten og trist av det. I tillegg telte jeg ikke kalorier og fikk i meg for mye, gikk opp i vekt. Derfor lavkalori i stedet. Men tenkte å prøve litt forsiktig igjen og lurte på om jeg skulle starte i dag med lavkarbomiddag. Vil lage noe jeg faktisk liker og fant oppskrift på finnbiff med reinsdyr og creme f. Til tilbehør er det blomkålmos med fløte og en klump smør. For meg føles det absurd å skulle spise dette når jeg skal ned i vekt. Sprekkfullt med kalorier! Men må vel bare spise ekstremt lite? Det er vel ingen som går ned i vekt av å spise seg mett på dette? Vil ikke ha pseudovitenskapelige svar om følelser eller Fedon eller Berit Nordstrand... Anonymkode: 1791b...6ac Finnbiff er magert og du trenger ikke ha i mye creme f. Du trenger heller ikke ha både fløte og smør i mosen, litt smør holder selv om den blir bedre med en viss mengde smør. For mye smør igjen ødelegger smaken. Man kan ikke kombinere lavkalori og lavkarbo, det er oppskriften på vektoppgang. Men du kan spise smartkarbo. Hva mener du at du går glipp av? Potet, ris og pasta? Potet kan erstattes med grønnsaker, ris med blomkål- eller grønnsaksris, potetmos med blomkål- eller grønnsaksmos, pasta med squash. Finnes og oppskrifter på pizzabunner og kaker, brød og knekkebrød. En skive lavkarbo-brød holder deg mett lengre, Det går mindre til pålegg og snop. Hvis du bare har to kilo å gå ned ville jeg heller brukt tid. På lavkarbo forsvinner væske først, og du vil gå opp de to kiloene igjen ganske raskt. Men skal du inn i bunaden eller en ny kjole, kan eggefaste anbefales. På julaften blir det pinnekjøtt, selvfølgelig skal jeg spise kålrabistappe og sannsynligvis en liten potet. Litt riskrem blir det også. Det er bare en dag. Søndag spiste jeg lutefisk, uten potet, men med bacon og litt ertestuing. Ser nå at du gikk opp i vekt på lavkarbo. Da må du ha gjort noe feil underveis. Lavkarbo er ikke smør på flesk, egg og bacon med smør og majones som skal toppe mengden fett. En skrev her at hun spiste mer av proteiner, der er jeg også faktisk, proteiner og masse grønnsaker, en bit mørk sjokolade til kaffen, nesten ingen erstatningsprodukter, er heldigvis ikke så glad i søtt. Rørte tyttebær i går og hadde i sukrinmelis, men har ikke fått panikk om bæra hadde inneholdt litt sukker. Endret 12. november 2020 av Jytte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #19 Del Skrevet 12. november 2020 På 10.11.2020 den 0.11, Giftmann30 skrev: Alle dietter det så mye rar! Jeg går ned med å spise sjokolade!? Det er jo masse kalorier og brus også! Hvordan er det mulig? svare er enkelt, jeg forbrenner 2600 kcal og spiser 2000 så enkel er vektnedgang. Er det sunt? Nei men vektnedgang er kalori inn og kalorier ut. Og består de kaloriene av møkk og dritt, vil man se ut som en slapp sekk av hud, tredd over et skjøpelig skjelett. Ikke med en gang, men over tid. Dessuten klusser det til hormonene, som kan gi en bråstopp i vektnedgangen for mange. Særlig hvis man sverger til søtningsmidler og annen kunstig junk. Anonymkode: 20bf0...99d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #20 Del Skrevet 12. november 2020 Skrøpelig. Ikke skjøpelig. Anonymkode: 20bf0...99d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå