Gå til innhold

Vaksinegjennombrudd for Pfizer: - En stor dag for menneskeheten

Gjest AthenaRavenLuna

Anbefalte innlegg

1 time siden, Example skrev:

Tror man skal være forsiktig å ta dette som noe annet det er: en fin nyhet, men ikke nødvendigvis uten komplikasjoner.

Det viktigste her er at det ser ut at det går an å lage en vaksine som har effekt på viruset. DET er en veldig god nyhet, men det gjør ikke nødvendigvis at det løser alt. Det lover i hvert fall godt.

Jada, men det er bare så typisk at man skal heller prøver å lete med lupe etter alt som er galt med vaksinen, enn å bare være glad for nyheten når tross alt folk har vært nervøs for at det ikke blir noe av en vaksine i det hele tatt. Det viktigste er at det er en vaksine som de i risikogruppene kan ta, det er tross alt dem det haster mest for. 

Men jeg er jo enig i at klart man skal være litt føre var på en vaksine som er utviklet så kjapt som dette.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Hatsumomo skrev:

Jada, men det er bare så typisk at man skal heller prøver å lete med lupe etter alt som er galt med vaksinen, enn å bare være glad for nyheten når tross alt folk har vært nervøs for at det ikke blir noe av en vaksine i det hele tatt. Det viktigste er at det er en vaksine som de i risikogruppene kan ta, det er tross alt dem det haster mest for. 

Men jeg er jo enig i at klart man skal være litt føre var på en vaksine som er utviklet så kjapt som dette.

Det er greit nok det. Det viktigste er at de som skal godkjenne vaksinen gjør en skikkelig grundig anaylse, og ikke hastegodkjenner noe som er skadelig for mange mennesker på lang sikt. Det har vi litt erfaring med fra før.

Så får man skynde seg langsomt, og vi må nok takle både gode og dårlige nyheter rundt vaksiner fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AfterTheRain said:

Jeg er ikke vaksinemotstander altså, jeg synes vaksinene som ble oppfunnet før 90-tallet er livsviktige og ville aldri unnlate å vaksinere barnet mitt med de. 

Men ser ut som folk har fort glemt hva som har skjedd i 2009 med svineinfluensa og narkolepsi. Da begynte vaksineindustri ligne på business, og det var ganske mye falsk skremselspropaganda rundt svineinfluensa i tillegg. Så jeg synes alle som er skeptiske nå har egentlig en grunn til det. Det er legemiddelfirmaene selv som har gjort en stor skade og tillitsbrudd den gangen. 

Av tidligere erfaring så stoler jeg på mitt eget immunsystem bedre en denne vaksinen. Men ja, jeg er ung, har aldri hatt noen alvorlige sykdommer, er ikke overvektig, har ikke høyt blodtrykk osv, så jeg er på ingen måte i risikogruppen. Jeg forstår godt de som vil ta vaksinen, og jeg håper den blir trygg og at den virker når den kommer. Jeg ønsker å få tilbake verden sånn som den var før. Men jeg vil kun ta vaksinen hvis det blir påbudt. Og jeg håper det ikke blir det. For jeg synes bestemmelse over egen kropp er grunnleggende i demokrati.

Anbefaler NRK sin podcast Oppdatert. De har en episode om akkurat dette, og hvorfor Covid19-vaksinen ikke vil være så utrygg som pandemrix viste seg å være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Albbas said:

Anbefaler NRK sin podcast Oppdatert. De har en episode om akkurat dette, og hvorfor Covid19-vaksinen ikke vil være så utrygg som pandemrix viste seg å være. 

Takk for innspill, skal sjekke det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for latterliggjøring, brudd på opphavsretten, brukerdebatt, helseskadelige råd og svar til dette.

Kragebein, adm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2020 den 5.43, AmandaVI skrev:

Kommer ikke til å ta den.

Ikke jeg heller. Så får vi håpe de ikke truer med vaksinebevis for å reise til utlandet i fremtiden

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tunique skrev:

Ikke jeg heller. Så får vi håpe de ikke truer med vaksinebevis for å reise til utlandet i fremtiden

Det kan skje. Flere land har virkelig ikke mulighet til mer importsmitte, og risikere nye utbrudd og bølger. Hvis man ser til hardt rammede land som Italia og Spania f. Eks forundrer det meg lite om et slikt bevis blir et krav for og komme inn i landet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linny111
2 hours ago, J.E said:

Det kan skje. Flere land har virkelig ikke mulighet til mer importsmitte, og risikere nye utbrudd og bølger. Hvis man ser til hardt rammede land som Italia og Spania f. Eks forundrer det meg lite om et slikt bevis blir et krav for og komme inn i landet. 

Ja, mange land har jo brukt negativ koronatest som krav for å få komme inn, så det forundrer meg ikke om man må ha en form for vaksinebevis for å slippe inn visse steder etter hvert.

Jeg skal absolutt ta vaksinen så fort den er tilgjengelig for meg. Jeg begynner å slite så veldig av disse restriksjonene, at jeg kan ikke forestille meg noen bivirkninger som gjør at det ikke er verdt det, både for verdensøkonomien og folks mentale og fysiske helse. Jeg synes absolutt ikke at det er skummelt at den er "utviklet så fort". Korona har tatt helt over verden. Det er satt inn ekstremt mange ressurser for å finne en vaksine, og den er bygget på tidligere erfaring. De har ikke funnet opp kruttet på nytt.

Edit: Det er jo allerede vaksinekrav for å komme inn i visse land allerede i dag, for eksempel gulfeber. Å reise er ingen menneskerett, så om man nekter å vaksineres, kan man fint holde seg hjemme.

Endret av Linny111
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linny111
On 11/9/2020 at 2:37 PM, Wit said:

Hurra 🥂 Jeg tar gjerne en vaksine i hver arm når den kommer. Har veldig lyst til å få tilbake livet slik det var.

Da jeg tok siste dose med HPV-vaksine hos vaksinedama mi, satt jeg og snakket om jeg ikke hadde tatt stivkrampevaksine på en stund. Hun sa: "Jeg har en stivkrampevaksine i skapet, du har en arm til", så ble det to vaksiner den dagen. Null stress, gi meg alle vaksinene jeg kan få 😂❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Linny111 skrev:

Ja, mange land har jo brukt negativ koronatest som krav for å få komme inn, så det forundrer meg ikke om man må ha en form for vaksinebevis for å slippe inn visse steder etter hvert.

Jeg skal absolutt ta vaksinen så fort den er tilgjengelig for meg. Jeg begynner å slite så veldig av disse restriksjonene, at jeg kan ikke forestille meg noen bivirkninger som gjør at det ikke er verdt det, både for verdensøkonomien og folks mentale og fysiske helse. Jeg synes absolutt ikke at det er skummelt at den er "utviklet så fort". Korona har tatt helt over verden. Det er satt inn ekstremt mange ressurser for å finne en vaksine, og den er bygget på tidligere erfaring. De har ikke funnet opp kruttet på nytt.

Edit: Det er jo allerede vaksinekrav for å komme inn i visse land allerede i dag, for eksempel gulfeber. Å reise er ingen menneskerett, så om man nekter å vaksineres, kan man fint holde seg hjemme.

Helt enig med deg her. Vaksinen testes jo ut i stor skala. Den blir også tryggere enn for eksempel svine influensa vaksinen. Vaksinen som er mest aktuell for Europa er en RNA vaksine. Den inneholder ikke viruset men kun en «oppskrift» på hvordan immunforsvaret skal reagere i møte med viruset. Jeg forstår ikke alle denne skepsisen mot vaksinen. Særlig målt opp mot et virus som kan gi alvorlig sykdom og skader på organer. Jeg skal ta vaksinen! Og gleder meg ! 😊Jeg skal reise hvor jeg vil og klemme hvem jeg vil uten og stå i fare for og smitte folk som ikke tåler det. Jeg vil også bidra med mitt for og bygge immunitet i samfunnet vårt. Håper folk slutter med denne vaksine motstanden og bidrar på veien videre mot et mer normalt samfunn. Det tar selvsagt tid , men for hver og en som lar seg vaksinere er vi et skritt i rett retning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• Opprett ny...