AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #1 Skrevet 9. november 2020 Hei! Det eldste barnet mitt var veldig sjenert en periode, spesielt å gå lettkledd på sommeren, skifte på skoen osv. Dette gav seg etterhvert og hun er den som Nå går hjemme i bare truse (11 år). Nå er nestemann på 5 begynt på samme viset.. det gjelder ikke hjemme, men hvis besteforeldre/søsken/barnehage kler av han så blir han veldig sjenert eller sint. Noen tanker om årsaken til dette, og hvordan vi kan hjelpe han til å føle seg tryggere naken? Det høres kanskje rart ut. Vet ikke om det bare er en fase. Han har aldri hatt noen negative opplevelser rundt nakenhet. Vi brukte god tid i sommer på å få han til å bruke shorts i barnehagen.. er utrolig slitsomt og litt flaut. Anonymkode: 55533...ad7
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #2 Skrevet 9. november 2020 Har samme problem med min fireåring. Vil ikke gå med shorts feks. Tror det er en fase da vi har en avslappet forhold til kropp og nakenhet. Håper det går seg til 😊 Anonymkode: 53c66...ef0
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #3 Skrevet 9. november 2020 Hvorfor skal deee tvinge han til å vise seg mer lettkledd? La barna bestemme det selv. Anonymkode: 4cb85...9d1 8
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 9. november 2020 #4 Skrevet 9. november 2020 Ser ikke helt problemet her, la nå ungen bestemme selv, det er hans kropp.
Gjest Skrevet 9. november 2020 #5 Skrevet 9. november 2020 Så lenge det ikke er tvil om at det ligger noen overgrep til grunn, så tenker jeg at dette bare er en helt naturlig fase. På slutten av barneskolen og begynnelsen av ungdomsskolen var det helt utenkelig å dusje naken etter gym og svømming. På VGS var det helt uproblematisk, for da var jeg trygg på meg selv.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #6 Skrevet 9. november 2020 Han er vel lei av at søsteren på 11 valser rundt i bare trusa hjemme og gjør opprør. Forståelig det. Anonymkode: 6a3e8...bb9 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #7 Skrevet 9. november 2020 For oss gjør det ingenting, men det er problematisk for barnehage.. 😊ts Anonymkode: 55533...ad7 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #8 Skrevet 9. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: For oss gjør det ingenting, men det er problematisk for barnehage.. 😊ts Anonymkode: 55533...ad7 Hvorfor er det problematisk for barnehagen at ungen ikke vil bruke shorts?? Her gjør barnehagen det til et problem. Man kan da fint bruke langbukse uansett hva været er. Anonymkode: 63b21...362 4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #9 Skrevet 9. november 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det problematisk for barnehagen at ungen ikke vil bruke shorts?? Her gjør barnehagen det til et problem. Man kan da fint bruke langbukse uansett hva været er. Anonymkode: 63b21...362 De er blant annet i basseng, og gutten vil ikke bytte om.. jeg har sagt at han bør få byttet alene på toalettet, men det hadde de ikke tenkt på. Ellers problem hvis han blir våt ute og må skifte. Det er vel det at de ikke har tid. Anonymkode: 55533...ad7 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #10 Skrevet 9. november 2020 Av de jeg kjenner med barn som er veldig private av seg, så ser jeg også hvor de har arvet det fra.. Anonymkode: d0afc...709 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #11 Skrevet 9. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De er blant annet i basseng, og gutten vil ikke bytte om.. jeg har sagt at han bør få byttet alene på toalettet, men det hadde de ikke tenkt på. Ellers problem hvis han blir våt ute og må skifte. Det er vel det at de ikke har tid. Anonymkode: 55533...ad7 De har plikt til å tilrettelegge uansett hva de har tid eller ikke. At de ikke tenker at det finnes muligheter, må de ta på sin egen kappe. Han er stor nok til å bestemme denne biten selv. Han skal ikke tvinges til å måtte vise kroppen sin. Om han blir våt, får han med seg klær og noe å tørke med også kan han gå til et privat sted. Barnehagen har lov til å tenke selv. Dette kan umulig være første gangen de opplever dette. Om han har behov for hjelp, så kan de uansett trekke seg tilbake. Det er ikke nødvendig at alle skal kunne se på (ikke at de andre bryr seg, men det er irrevant her). Anonymkode: 63b21...362
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #12 Skrevet 9. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: De har plikt til å tilrettelegge uansett hva de har tid eller ikke. At de ikke tenker at det finnes muligheter, må de ta på sin egen kappe. Han er stor nok til å bestemme denne biten selv. Han skal ikke tvinges til å måtte vise kroppen sin. Om han blir våt, får han med seg klær og noe å tørke med også kan han gå til et privat sted. Barnehagen har lov til å tenke selv. Dette kan umulig være første gangen de opplever dette. Om han har behov for hjelp, så kan de uansett trekke seg tilbake. Det er ikke nødvendig at alle skal kunne se på (ikke at de andre bryr seg, men det er irrevant her). Anonymkode: 63b21...362 Jeg er helt enig, men i koronatidene så brukes lav bemanning som unnskyld til det meste. Kanskje noen sitter på gode tips og triks som kan gjøre det enklere for gutten vår, er verdt å spørre 😊 Anonymkode: 55533...ad7
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #13 Skrevet 9. november 2020 Skjønner ikke at de gjør det til et problem. Bhg burde jo verdsette det å ville ha et privatliv, retten til å bestemme over egen kropp om man vil vise frem eller ikke. At barnet får det vanskelig i bhg vil jo sende ham signaler om at han ikke får bestemme selv over kroppen sin fordi "praktiskhetens skyld" og at det er feil..for det er jo faktisk ikke feil. Krev at de tilrettelegger for det. Anonymkode: 784ea...d8f 1
Honey Dew Skrevet 9. november 2020 #14 Skrevet 9. november 2020 Respekter ønsket til barnet. Hvis barnet vil ha på seg klær, så må det få lov til det. 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #15 Skrevet 9. november 2020 I motsetning til de andre så synes jeg det et et problem når en gutt er så sjenert at han ikke kan gå i shorts! Jeg tenker at det å sette grenser for sin egen private sfære er viktig- og barn trenger veiledning dersom de har altfor få grenser, eller om grensene blir for omfattende. Hvordan er dere voksne hjemme? Kan dere gå i trusen? Dersom dere er veldig private av dere kan dette smitte over til barna. Det er viktig å ikke trå over grensene, men synes også det er viktig å snakke om dette. Kanskje han kan øve seg på gå i garderobe med dere, eller at dere iallefall snakker om når kropp er privat og ikke. Det høres jo ut som det hele er hemmende for han. Anonymkode: e86b7...125 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå