AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #1 Skrevet 9. november 2020 Jeg har bestilt bankkrt til frøkena på ni år, fordi det gjør alt mye enklere og for å gi motivasjon til å jobbe for å tjene seg penger. I tillegg så trenger hun bankkort dersom hun skal være med venner hjem med bussen. Her har faren slått seg vrang.. Han nekter å signere på linken han har fått. Han har ikke lyst til at hun skal ha bankkort.. Spør jeg om begrunnelse så får jeg ikke svar... han bare vil det ikke.. Dette syns jeg blir for dumt.. Det er jo ikke slik at hun får fri flyt med penger fordi om hun har bankkort.. Vi skal jo også snakke om hun må ha tillatelse for å bruke kortet.. Kan jeg betille bank kort som eneforsørger istedet?? Anonymkode: ed1c3...f86 1
solmåneogstjerner Skrevet 9. november 2020 #2 Skrevet 9. november 2020 Du kan åpne konto og kort i ditt eget navn og gi henne det. Det er absolutt det enkleste her. Da har du kontroll på det uten at faren har noe med det. 22
Carrot Skrevet 9. november 2020 #3 Skrevet 9. november 2020 Her er far vanskelig rett og slett, si til han at om han ikke ønsker et godt samarbeid og å lære barnet om økonomi så kan dere ta praten hos en tredjepart om nødvendig for det er fornuftig å starte tidlig. her er en link med flere linker i slutten du kanskje kan ha nytte av? https://www.barnevakten.no/bankkort-til-barn-og-internett/ 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #4 Skrevet 9. november 2020 6 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Du kan åpne konto og kort i ditt eget navn og gi henne det. Det er absolutt det enkleste her. Da har du kontroll på det uten at faren har noe med det. ok.. takk for svar dritt lei av at han skal la være å bry seg på det meste, men når han sitter med makten på noe så skal han slå seg vrang altså... Anonymkode: ed1c3...f86 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #5 Skrevet 9. november 2020 1 minutt siden, Carrot skrev: Her er far vanskelig rett og slett, si til han at om han ikke ønsker et godt samarbeid og å lære barnet om økonomi så kan dere ta praten hos en tredjepart om nødvendig for det er fornuftig å starte tidlig. her er en link med flere linker i slutten du kanskje kan ha nytte av? https://www.barnevakten.no/bankkort-til-barn-og-internett/ takk Anonymkode: ed1c3...f86
Pappi Skrevet 9. november 2020 #6 Skrevet 9. november 2020 Er du eneforsørger? Hvis du ikke er aleneforsørger så mener jeg det blir feil å gå bak ryggen på han med å gi henne et kort som står i ditt navn osv. 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #7 Skrevet 9. november 2020 11 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Du kan åpne konto og kort i ditt eget navn og gi henne det. Det er absolutt det enkleste her. Da har du kontroll på det uten at faren har noe med det. Dette ble løsninger her. Far signerer ikke på ting, ikke en gang pass. Det fungerer greit å la barnet ha en egen konto hos meg med bankkort. Man kan ikke søke som eneforsørger så lenge man ikke er alene om foreldreansvar. Anonymkode: 70d93...94d 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #8 Skrevet 9. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dette ble løsninger her. Far signerer ikke på ting, ikke en gang pass. Det fungerer greit å la barnet ha en egen konto hos meg med bankkort. Man kan ikke søke som eneforsørger så lenge man ikke er alene om foreldreansvar. Anonymkode: 70d93...94d Jeg ringte forresten til banken for å forhøre meg om hvilke muligheter der var når far var vrang og dette var den eneste løsningen de hadde. De kunne ikke omgå reglene på noe vis. Anonymkode: 70d93...94d 1
solmåneogstjerner Skrevet 9. november 2020 #9 Skrevet 9. november 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: ok.. takk for svar dritt lei av at han skal la være å bry seg på det meste, men når han sitter med makten på noe så skal han slå seg vrang altså... Anonymkode: ed1c3...f86 Kjenner til typen...
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #10 Skrevet 9. november 2020 Teit, jeg ville bare åpnet en konto i mitt navn og gitt henne ett kort til den. Du kan ha flere brukskontoer Anonymkode: 82f73...6fc 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #11 Skrevet 9. november 2020 Hvorfor må et så lite barn ha bankkort? Kan hun ikke heller få en fin portemoné og ha noen mynter i i reserve i tilfelle hun skal ta bussen? Anonymkode: 71e47...400 7
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #12 Skrevet 9. november 2020 Bedre med konto i ditt navn hvis han er den vrange typen. Så kan han ikke disponere den. Anonymkode: e3634...106 5
solmåneogstjerner Skrevet 9. november 2020 #13 Skrevet 9. november 2020 (endret) 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor må et så lite barn ha bankkort? Kan hun ikke heller få en fin portemoné og ha noen mynter i i reserve i tilfelle hun skal ta bussen? Anonymkode: 71e47...400 Bør ikke ha med kontanter på skolen 😊 i tillegg er det ofte dyrere med bussbillett betalt med kontanter, og nå er det mange som ikke tar i mot kontanter engang (lovligheten av det siste kam vel diskuteres men likevel...) Endret 9. november 2020 av solmåneogstjerner 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #14 Skrevet 9. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor må et så lite barn ha bankkort? Kan hun ikke heller få en fin portemoné og ha noen mynter i i reserve i tilfelle hun skal ta bussen? Anonymkode: 71e47...400 Tar de mynt i det hele tatt lengre på buss? Her går det i app og kort. Sist jeg betalte med mynt ble sjåføren litt satt ut. Var sikkert to år siden. Anonymkode: 49496...b32 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #15 Skrevet 9. november 2020 Opprett en konto i din nettbank og bestill et visa elektron, så har du full kontroll både på kontoen og kortet 😀 Anonymkode: 3d61f...24b 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #16 Skrevet 9. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor må et så lite barn ha bankkort? Kan hun ikke heller få en fin portemoné og ha noen mynter i i reserve i tilfelle hun skal ta bussen? Anonymkode: 71e47...400 Portemonè faktisk. Barn i dag får kort tidlig da det ikke er kontakter i omløp i like stor grad lengre. På bussen hos oss tar de ikke kontanter. Anonymkode: 3d61f...24b 5
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #17 Skrevet 9. november 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor må et så lite barn ha bankkort? Kan hun ikke heller få en fin portemoné og ha noen mynter i i reserve i tilfelle hun skal ta bussen? Anonymkode: 71e47...400 om du ikke har fått det med deg så er vi i en pandemi der kontanter ikke er å foretrekke... Anonymkode: ed1c3...f86 3
Humle Brumle Skrevet 9. november 2020 #18 Skrevet 9. november 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor må et så lite barn ha bankkort? Kan hun ikke heller få en fin portemoné og ha noen mynter i i reserve i tilfelle hun skal ta bussen? Anonymkode: 71e47...400 Fordi det er sånn penger funker i dag. Og med korona vil jeg si det er mer forsvarlig med kort. Hvordan skal barnet lære om økonomi hvis hun er vant med å ha fysiske penger også plutselig når hun er eldre skal hun bytte til et bankkort? 2
DrueSmoothie Skrevet 9. november 2020 #19 Skrevet 9. november 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor må et så lite barn ha bankkort? Kan hun ikke heller få en fin portemoné og ha noen mynter i i reserve i tilfelle hun skal ta bussen? Anonymkode: 71e47...400 Men får man betalt med kontanter på bussen nå? Jeg trodde ikke det...? 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #20 Skrevet 9. november 2020 Jeg har vurdert dette for min datter på 10. Men kommet fram til at hun ikke er moden nok. Jeg vet at de få myntene hun har, som hun får av besteforeldre eller flaskepant, går rett til å kjøpe godteri i butikken. Hun sier ofte at hun skal begynne å spare myntene sine, men så kommer en venninne på besøk og maser om at de skal gå på butikken, og da klarer hun ikke å si nei. Jeg og mannen min er heldigvis enige, da, om at hun ikke skal få bankkort ennå, med tilgang til bursdagspengene sine og litt større summer enn bare småpenger. Busskort har hun på app på mobilen, så den er grei. Anonymkode: 27572...b3a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå