Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har et AS, og trenger en ny varebil(kl.2).

hva er mest mulig gunstig ang firmabil? kan jeg betale billån rett fra driftskonto?

den første betalte jeg privat, men på den tiden hadde jeg epf, så det spilte liten rolle.

tips tas imot med takknemmlighet; regnskapsfører fikk spørsmålet før helgen men jeg er utålmodig🙈

ny bil med mva ref. er redd for å bli hardt skattelagt, men ser verdien av å ha en skikkelig bil i 15+ år.

har gått mye tid, energi og penger med på dårlige biler så langt.

Anonymkode: 9c988...a24

Skrevet (endret)

As’et kan kjøpe bilen. Du kan betale lånet fra firmakontoen gitt at både bilen og lånet står på firma.

Hvis du skal bruke bilen utenom jobb må du fordelsbeskattes for det. Det er egen beregning for dette, hvor blant annet bilens listepris spiller inn. Om det er en elbil er blir grunnlaget du skatter av redusert f eks :) 

Endret av Lemontea
  • Liker 2
Skrevet
1 time siden, Lemontea skrev:

As’et kan kjøpe bilen. Du kan betale lånet fra firmakontoen gitt at både bilen og lånet står på firma.

Hvis du skal bruke bilen utenom jobb må du fordelsbeskattes for det. Det er egen beregning for dette, hvor blant annet bilens listepris spiller inn. Om det er en elbil er blir grunnlaget du skatter av redusert f eks :) 

takk for svar☺️så lånet kan betales rett fra driftskonto da; altså jeg må ikke skatte, ta det ut som lønn eller utbytte for så å betale lån?

hvordan blir det med feks mva på service, diesel etc? får jeg fradrag?

må man velge mellom enten å få fradrag for vedlikehold mm, eller føre km og få 3,50 skattefritt opp til 6000 km? beklager stupide spørsmål, men sliter med å forstå hva denne bilen egentlig kommer til å koste meg. har lest om sjablon utrekning(eller hva det heter), men får ikke til å beregne kostnaden🙈

Skrevet

Ikke at jeg er superstødig i dette, men om bilen brukes i avgiftspliktig virksomhet, og gitt at du er registrert i avgiftsregisteret, kan du kreve fradrag for mons du har betalt på bilen, og moms på vedlikehold. Tror kanskje fradraget i så fall blir avkortet for den delen som faller på privat bruk. 

Angående fradrag i skatteberegningen er det flere forhold som kommer til anvendelse. Sjablongbeløpet trekker inn litt ulike tall, så jeg skjønner godt at du mister oversikten. Om bilen er under tre år skal listeprisen ganges med 30 % også skal 20% av differansen mellom 30% listepris og 314400 legges til, altså denne formelen: 0,3*listepris + 20%*(0,3 *listepris - 314400). Sjablongbeløpet reduseres også med den prosentandelen som faller på privat bruk.

Om bilen er eldre enn tre år skal listeprisen ganges med 75%. Om det er en elbil skal 60% multipliseres inn. Angående den private bruken blir det rekevant om hvor mye den private anslås å være. Om kjørelengden er ubetydelig, skal den ikke reduseres. Jeg trooor at km.sats,og beløpene per km er for private skattebetalere. Så dette blir vel kun relevant kun dersom du er ansatt i ditt eget AS. 

Varebilen går også inn på saldogruppe c, eller d, hvor den avskrives årlig med en gitt prosent hvert år frem til den skattemessige verdien faller under 15 000 kr. 

Med en viss feilmargin, tror jeg disse forholdene er de mest relevante. Jeg er ikke helt stødig i dette, så om noen ramler inn på tråden, må dere gjerne korrigere meg 😊

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

takk for svar☺️så lånet kan betales rett fra driftskonto da; altså jeg må ikke skatte, ta det ut som lønn eller utbytte for så å betale lån?

hvordan blir det med feks mva på service, diesel etc? får jeg fradrag?

må man velge mellom enten å få fradrag for vedlikehold mm, eller føre km og få 3,50 skattefritt opp til 6000 km? beklager stupide spørsmål, men sliter med å forstå hva denne bilen egentlig kommer til å koste meg. har lest om sjablon utrekning(eller hva det heter), men får ikke til å beregne kostnaden🙈

Som nevnt over kan du betale lånet så lenge alt er registrert på firmaet. Altså vognkort, låneavtale osv.

Når du kjøper bilen får du en eiendel i balansen til selskapet. Denne eiendelen blir avskrevet (man deler levetiden opp i x antall måneder), og denne avskrivningen blir kostnaden for bilen. Kostnaden reduserer overskuddet ditt = du får fradrag.

Du må skille på skattemessig fradrag og fradrag for merverdiavgift. Er det en varebil klasse to får du fradrag også for merverdiavgift ja.

Ps; Kjøper du elbil får du ikke fradrag for mva. 

Skrevet
10 timer siden, Lemontea skrev:

Som nevnt over kan du betale lånet så lenge alt er registrert på firmaet. Altså vognkort, låneavtale osv.

Når du kjøper bilen får du en eiendel i balansen til selskapet. Denne eiendelen blir avskrevet (man deler levetiden opp i x antall måneder), og denne avskrivningen blir kostnaden for bilen. Kostnaden reduserer overskuddet ditt = du får fradrag.

Du må skille på skattemessig fradrag og fradrag for merverdiavgift. Er det en varebil klasse to får du fradrag også for merverdiavgift ja.

Ps; Kjøper du elbil får du ikke fradrag for mva. 

er det dette som heter saldoavskriving? 20% årlig? og det blir kostand? blir det lagt til inntekt, slik at jeg skatter av de 20% avskriving?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

er det dette som heter saldoavskriving? 20% årlig? og det blir kostand? blir det lagt til inntekt, slik at jeg skatter av de 20% avskriving?

Nei saldoavskrivninger er de skattemessige avskrivningene. Skattemyndighetene har egne beregningsregler som kan avvike fra de regnskapsmessige. Det gjør at man får noe som heter midlertidige forskjeller når man gjør årsregnskapet. 

Det blir uansett ikke lagt til på inntekten din. Du må skatte av et visst beløp per måned over lønnsslippen. 

Skrevet

jeg fant en nettkalkulator som viste ca 44 000 kr i skatt på firmabil.

aner ikke om dette stemmer, men jeg kan kanskje bruke dette som et estimat(?).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...