Gå til innhold

Ingen gaver = jeg ferie ikke jul?

Anbefalte innlegg

Gjest Giftmann30
Skrevet

Vi er kun voksene mennesker nå, alle har blitt voksne, alle i full jobb og opptatt.

Vi skal møtes hos min mor, ta med en flaske vin eller 2 og kose oss med julemat😀

hun har pyntet og gjordt stats på julefeiringen, men vi dropper gaver.

ifølge min omgangskrets ferie jeg ikke jul? Stemmer det😂😂?

er virkelig gaver så viktig? At dette avike er det som definere hvorvidt man ferie jul.

om så dette er tilfelle, skal man definere det som at jeg simulere en juleferien - julegave aspektet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Voksne mennesker idag har alt man trenger, eller økonomi til å kjøpe det man vil selv. (Stort sett hvertfall) Så om man ikke har barn i familien ser jeg ingen grunn til å «bytte penger» blant voksne 😊 Vi har mange barn blant familie/venner, så de gir vi gaver til, og får gaver til våre barn, men har slutta å kjøpe til voksne. 

Anonymkode: 9e719...a78

Skrevet

Jeg synes jo det er litt pussig å sidestille julefeiring med gaveutdeling, men det er ikke til å komme bort fra at gaver er en viktig del av julen for mange. Jeg synes det hadde vært litt leit uten gaver, helt uten av vi driver med noe massivt kjøpehysteri av den grunn, og det hadde definitivt manglet noe, men jeg ville ikke tenkt at vi da ikke feiret jul. Julen handler om veldig mye, og gaver er bare en del av det. Jeg tenker at det uansett er mulig å anerkjenne at gaver er viktig for mange uten å le av det. Man feirer julen slik man ønsker. 

• Liker 1
Skrevet

Syns det høres ut som en veldig fin julefeiring. 

Når det er jul, så syns jeg helt ærlig at gaver skal gis fordi man oppriktig har lyst til å gi den andre personen den tingen i presang. Ikke fordi det er et sosialt press om å gi gaver. 

Jeg har bare yngre søsken, i alderen 7 til 23, så jeg legger gjerne heller ekstra penger i presanger til de to yngste, som fortsatt er på barneskolen, og elste søskenet mitt er mest fornøyd med noe god vin og en direkte avtale om noe vi to skal finne på sammen. Foreldrene og steforeldrene mine er godt fornøyd med å kunne tilbringe tid sammen med oss "ungene" og at de yngste heller får en oppmerksomhet enn at de får det. 

Skrevet

Nei, jula er gaver for barn, for oss voksne er jula kjærlighet og kos. Må si jeg synes de du kjenner er merkelige vesner TS.

Anonymkode: 289c1...290

Skrevet

Det høres ut som en veldig koselig julekveld det, men jeg personlig elsker gaver! Elsker å få og elsker å gi, har faktisk begynt julegavehandel for en stund siden. Men helt enig i at andre ting er viktigere, å samle familien og kose seg meg god mat og gode samtaler er det aller viktigste!

Skrevet

Høres koselig ut, syns ikke gaver til voksene har så mye å si. For meg bryr jeg meg ikke om jeg får noe, vil heller at barna skal få 

Anonymkode: a99cc...da6

Skrevet

Folk er så ulike, og ikke alle evner å forstå at andre kan gjøre ting annerledes selv om det er det samme man gjør. Det er mange veier til Rom. Det samme gjelder feiringen av et nytt barns ankomst til verden. Noen feirer det ved en seremoni i et religiøst hus. Andre feirer det i et hus uten fokus på religion. Atter andre igjen har bare et selskap hjemme med nærmeste familie. Slik er det mye med julen også. Jeg er vokst opp en familie der kristendommen står sterkt. Vi feirer jul fordi vi mener Jesus ble født da. Mange gjør ikke det, men feirer jul likevel. Jeg ønsker selvsagt dem også god jul, når jeg snakker til dem siden vi har alle det som en høytid. De jeg kjenner som ikke feirer jul sier jeg gjerne at jeg håper de får noen fine fridager. Folk må forstå at ikke alle tenker likt som dem.

Anonymkode: ec6c3...cfd

Skrevet

Gi din mor en vertinnegave som verdsettelse av at hun inviterer :)
Jeg synes det høres ut som at dere feirer en veldig fin jul!

Skrevet

Selvsagt feirer man jul selv om man ikke har gaver.. Gjør man noe spesielt og det kun er fordi det er jul, er det pr definisjon å feire julen. Det er ingen fasit på at man MÅ spise enten pinnekjøtt eller ribbe, MÅ være med familie, MÅ gi gaver, MÅ ha minst én nissefigur i lokalet, osv. 

Anonymkode: 02cd3...c4e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...