Gå til innhold

Varsle fastlegen til et familiemedlem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har et nært familiemedlem som vi vet at har et alkoholproblem. Det er nok bare vi i nærmeste familie som vet at denne personen er blitt en alkoholiker, men jeg hadde ikke blitt overrasket om også andre bar på en liten mistanke.

Nå den siste tiden har vi i nær familie fått en ny mistanke om at denne personen også har utviklet en eller annen form for pilleavhengighet. Ønsker ikke å gå i detalj om denne mistanken, men jeg kan si at den er sterk.

Er det noe rom for, eller i det hele tatt innafor, å ta en telefon til denne personens fastlege og varsle om våre bekymringer? 

Denne personen er ressurssterk og tilsynelatende velfungerende, så jeg frykter at fastlegen muligens ikke har de største bekymringene for å eventuelt skrive ut beroligende midler her.. 

Jeg er fullstendig klar over at legen har taushetsplikt, og at det ikke vil være mulig å åpne noen dialog om vedkommende, men er det "greit" å ringe dit og utrykke sin bekymring?

Anonymkode: 1f1a5...27b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du er oppriktig bekymret for vedkommende kan du jo prøve å varsle fastlegen. Bedre enn ikke å gjøre noe

Anonymkode: e828a...b66

• Liker 9
Skrevet

Det er helt innafor. Men når du snakker med de på tlf, så har de ikke lov til å bekrefte at vedkommende er pasient der. Så vær forberedt på det.  

• Liker 1
Skrevet

Absolutt ! Bra du varsler ! 

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes ikke det.

Anonymkode: c81e6...bae

• Liker 4
Skrevet

Selv om legen har tausehtsplikt og ikke kan si noe til deg, så kan du si ting til legen. Så bare frem bekymringene dine, du kan også si at du ikke ønsker at det skal komme frem at noen har meldt bekymring, og spesielt ikke deg personlig. Om det så skulle vise seg at du tar feil, ja, så skjer det jo ingenting.

Anonymkode: 3a5fe...bbe

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg har et nært familiemedlem som vi vet at har et alkoholproblem. Det er nok bare vi i nærmeste familie som vet at denne personen er blitt en alkoholiker, men jeg hadde ikke blitt overrasket om også andre bar på en liten mistanke.

Nå den siste tiden har vi i nær familie fått en ny mistanke om at denne personen også har utviklet en eller annen form for pilleavhengighet. Ønsker ikke å gå i detalj om denne mistanken, men jeg kan si at den er sterk.

Er det noe rom for, eller i det hele tatt innafor, å ta en telefon til denne personens fastlege og varsle om våre bekymringer? 

Denne personen er ressurssterk og tilsynelatende velfungerende, så jeg frykter at fastlegen muligens ikke har de største bekymringene for å eventuelt skrive ut beroligende midler her.. 

Jeg er fullstendig klar over at legen har taushetsplikt, og at det ikke vil være mulig å åpne noen dialog om vedkommende, men er det "greit" å ringe dit og utrykke sin bekymring?

Nei, jeg synes ikke det er greit. Hvordan mennesker fører livet sitt er helt opp til dem. Om han vil ha hjelp for problemet sitt, så søker han det selv.

Du kan derimot oppfordre han til å ta kontakt med fastlegen selv. Om han ikke gjør det, så får du ikke gjort noe med det

Anonymkode: b92b1...e0d

• Liker 7
Skrevet

Riktig rekkefølge er vel å snakke med den det gjelder?! Å spørre om vedkommende trenger hjelp, det er en gang sånn at i Norge har man rett til å bedrive skadelig adferd som alkohol og rusmisbruk... har personen barn kan du melde til bvtj men utover det er det lite du får gjort uten et ønske fra misbruker om å ta i mot hjelp.

Anonymkode: e6702...d81

• Liker 6
Skrevet

Jeg syntes avhengighet bør tas opp, men om du vet at familiemedlemmer ditt får utskrevet piller, hvordan vet du da at det er misbruk og ikke foreskrevet bruk? 

Anonymkode: 1ad7b...515

• Liker 3
Skrevet

Du sier nærmeste familiemedlem. Da har dere snakket med vedkommende? Varsling bak rygg uten å gi vedkommende en mulighet til å delta selv, er illojalt. Spesielt fra nærmeste familiemedlem.

Anonymkode: 1b359...107

• Liker 3
Skrevet

Snakk med personen det gjelder først, ikke sikkert du får et ærlig svar, men kan jo hende.

Anonymkode: e4273...558

• Liker 1
Skrevet

Har samme problemstilling her, med et familiemedlem som i mange år har misbrukt alkohol. Datteren til dette familiemedlemmet sa at det nå har gått over til sterkere saker da hun tok familiemedlemmet mitt på fersken. Hun ringte fastlegen til forelderen sin, og forklarte problemet. Fastlegen kunne, selvfølgelig, ikke gjøre eller si så mye pga taushetsplikten, men han lovte henne at han skulle se etter alkoholrelaterte skader på pasienten sin på neste time. Det vil han mest sannsynlig finne, da misbruket er alvorlig og har vedvart i mange år. 

Anonymkode: ec067...332

• Liker 4
Skrevet

Har litt samme problemstilling angående familiemedlem som virker suicidalt og som ikke vil gå til fastlegen med det. 

Anonymkode: b46a4...fe8

Skrevet

Hva tenker du at fastlegen skal gjøre? Man kan ikke tvinge folk til legen. Han kan ringe (lite sannsynlig) eller ta det opp neste gang vedkommende har time, men hvis personen selv ikke ønsker hjelp er det ingenting fastlegen kan gjøre. Om legen nekter å skrive ut medisiner går bare personen til en annen lege. Det beste du kan gjøre er å snakke med personen selv. Det blir ingen endring før vedkommende innser problemene selv. 

Anonymkode: b999c...8a6

• Liker 3
Skrevet

TS her.

Jeg har selvfølgelig fortvilet forsøkt å utrykke min bekymring til vedkommende. Men alle som har vært borti avhengighet vet at det ikke alltid er så helt enkelt. Personen nekter å vedkjenne at det er et problem, og lyver om både hyppighet og mengde. 

Grunnen til at jeg ønsker å gi fastlegen en liten heads up her, er at jeg tenker at han/hun kan holde litt tilbake og kanskje starte en dialog ift hva som skrives ut. Pillene blandes mest sannsynlig med alkohol, og det bør være noe en lege burde være interessert i å begrense.

• Liker 3
Skrevet

Prøv. Jeg varslet fastlegen til min mann, og selv om det ikke var stort han kunne gjøre når mannen lyver og lever i fornektelse, er det nyttig for å kunne se helhetsbildet når det gjelder helsetilstanden.

Anonymkode: 4dfe6...e35

• Liker 2
Skrevet

Det er ganske begrenset hva fastlegen kan gjøre med denne informasjonen om du varsler anonymt, men det gir jo fastlegen noe å ha i bakhodet så jeg tenker det likevel er greit å si ifra. 

• Liker 2
Skrevet

hvis du er pårørende kan du be om en pårørendesamtale.  Legen kan ikke gi deg informasjon, men det er ingen begrensning på hva du kan fortelle legen. 

Anonymkode: 6c6bf...c57

Skrevet

Det synes jeg du skal gjøre. Vi varslet fastlegen angående en forelder (etter flere år å prøve å hjelpe). Fastlegen har selvfølgelig taushetsplikt og kan ikke si noe, men du kan fortelle. Det åpnet dører til behandling og innrømmelser. Ville gjort det igjen. 

Anonymkode: e55d4...573

• Liker 3
Skrevet

Du står helt fritt til å sende en bekymring til fastlegen, selv om du ikke kan få noe svar eller informasjon tilbake. Selv om du gjør dette av omsorg, må du selvfølgelig regne med at vedkommende ikke ser det som spesielt positivt at du har gjort dette. Enten må du gjøre det anonymt, be legen om å ikke si at du har meldt fra, eller du må ta reaksjonen som kommer.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...