AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #1 Skrevet 9. november 2020 Hvordan tror dere situasjonen er om 9 mnd (høsten 2021)? Jeg syns i grunnen det passer fint med baby mens samfunnet er i lock-down uansett, for da har man mer tid og ro rundt barselstiden osv. Men jeg ønsker ikke å føde alene. Anonymkode: 17708...578
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #2 Skrevet 9. november 2020 Vi er like synsk som deg... Anonymkode: 0e882...495 10
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #3 Skrevet 9. november 2020 Synes ikke du skal planlegge etter korona. Vi vet ingenting uansett, og altså.. vi lever i Norge. Vi er ekstremt privilegerte, det går fint uansett Anonymkode: 8f2aa...0fa 7
supernaturalfan Skrevet 9. november 2020 #4 Skrevet 9. november 2020 Jeg tenker ikke så mye på det. Vi begynte prøving i mai. Det som skjer det skjer 4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #5 Skrevet 9. november 2020 Tenker ikke på det, må jeg føde alene så må jeg det. Kvinner har klart det i mange år! Satser på at jordmor er ekstra støttende i disse tider isåfall Anonymkode: e464d...2bd 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #6 Skrevet 9. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tenker ikke på det, må jeg føde alene så må jeg det. Kvinner har klart det i mange år! Satser på at jordmor er ekstra støttende i disse tider isåfall Anonymkode: e464d...2bd Helt enig. Selvfølgelig veldig kjipt, men i forhold til et helt liv er det innafor. Anonymkode: 8f2aa...0fa 4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #7 Skrevet 9. november 2020 Så nære som vaksinene er på flere fronter nå, ville jeg ikke satt prøvingen på vent. Det er en vaksine som sies å være klar til bruk allerede på slutten av november. Og opp til flere i desember og januar. Situasjonen vil være helt annerledes om 9 måneder. Jeg skal selv føde i slutten av mars og er rimelig optimistisk på det. Anonymkode: cebba...bbd
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #8 Skrevet 9. november 2020 Jeg er gravid med termin i april. Det vil si at jeg ble gravid i sommerferien når smittenivået var på det laveste. Visste selvsagt at det kunne blusse opp, men er nå redd for at det skal bli verre enn noen gang siden folk gir mer faen. Jeg kan si det sånn at det går uten tvil utover svangerskapsomsorgen. Jeg har gått glipp av flere timer hos jordmor pga restriksjoner, samt OUL uten partner pga restriksjoner og hvis smitten utvikler seg risikerer jeg å føde alene. Verste tenkelige er jo at de ikke har personell nok pga pandemien den dagen jeg faktisk går i fødsel. Det er skremmende at så mange har fått fødselsdepresjon i månedene mars-april. Faktisk var økningen 75%. Dette er vel en direkte årsak av bekymringer, fødsel og barsel alene, samt lockdown som førte til at man satt mye hjemme alene med nyfødt. Det er ingen barselgrupper lengre. Jordmødre/helsesøster kommer ikke på hjemmebesøk. Man får ikke sett stort til familien i disse tider.. Jeg angrer ikke på at jeg ble gravid, men det er helt klart tøffere enn sist gang. Anonymkode: 1da3c...20f 5
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #9 Skrevet 9. november 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er gravid med termin i april. Det vil si at jeg ble gravid i sommerferien når smittenivået var på det laveste. Visste selvsagt at det kunne blusse opp, men er nå redd for at det skal bli verre enn noen gang siden folk gir mer faen. Jeg kan si det sånn at det går uten tvil utover svangerskapsomsorgen. Jeg har gått glipp av flere timer hos jordmor pga restriksjoner, samt OUL uten partner pga restriksjoner og hvis smitten utvikler seg risikerer jeg å føde alene. Verste tenkelige er jo at de ikke har personell nok pga pandemien den dagen jeg faktisk går i fødsel. Det er skremmende at så mange har fått fødselsdepresjon i månedene mars-april. Faktisk var økningen 75%. Dette er vel en direkte årsak av bekymringer, fødsel og barsel alene, samt lockdown som førte til at man satt mye hjemme alene med nyfødt. Det er ingen barselgrupper lengre. Jordmødre/helsesøster kommer ikke på hjemmebesøk. Man får ikke sett stort til familien i disse tider.. Jeg angrer ikke på at jeg ble gravid, men det er helt klart tøffere enn sist gang. Anonymkode: 1da3c...20f Samme her. Termin i februar, og kjenner på litt stress angående graviditeten og fødsel i korona-tiden. Legesenteret jeg går til er stengt på ubestemt tid pga smittet ansatt, så kontroller siste tiden har blitt utsatt på ubestemt tid. Er jo redd det kanskje ikke er nok friske jordmødre til å ta imot babyer når jeg skal føde. Anonymkode: abd11...773 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #10 Skrevet 9. november 2020 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så nære som vaksinene er på flere fronter nå, ville jeg ikke satt prøvingen på vent. Det er en vaksine som sies å være klar til bruk allerede på slutten av november. Og opp til flere i desember og januar. Situasjonen vil være helt annerledes om 9 måneder. Jeg skal selv føde i slutten av mars og er rimelig optimistisk på det. Anonymkode: cebba...bbd Hvor har du det fra, at det mulig kommer vaksine allerede i November? Etter mine opplysninger skal det ikke være snakk om en vaksine før tidligst April 2021..... Anonymkode: a45d0...888
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #11 Skrevet 9. november 2020 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er gravid med termin i april. Det vil si at jeg ble gravid i sommerferien når smittenivået var på det laveste. Visste selvsagt at det kunne blusse opp, men er nå redd for at det skal bli verre enn noen gang siden folk gir mer faen. Jeg kan si det sånn at det går uten tvil utover svangerskapsomsorgen. Jeg har gått glipp av flere timer hos jordmor pga restriksjoner, samt OUL uten partner pga restriksjoner og hvis smitten utvikler seg risikerer jeg å føde alene. Verste tenkelige er jo at de ikke har personell nok pga pandemien den dagen jeg faktisk går i fødsel. Det er skremmende at så mange har fått fødselsdepresjon i månedene mars-april. Faktisk var økningen 75%. Dette er vel en direkte årsak av bekymringer, fødsel og barsel alene, samt lockdown som førte til at man satt mye hjemme alene med nyfødt. Det er ingen barselgrupper lengre. Jordmødre/helsesøster kommer ikke på hjemmebesøk. Man får ikke sett stort til familien i disse tider.. Jeg angrer ikke på at jeg ble gravid, men det er helt klart tøffere enn sist gang. Anonymkode: 1da3c...20f Har fått alle kontroller og jordmor har sagt at de kommer på hjembesøk hvis du er smittet. Så du får oppfølging. Nei partner får ikke komme inn på oul men ellers er det som før. Anonymkode: 55a4e...0ce
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #12 Skrevet 9. november 2020 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor har du det fra, at det mulig kommer vaksine allerede i November? Etter mine opplysninger skal det ikke være snakk om en vaksine før tidligst April 2021..... Anonymkode: a45d0...888 Var snakk om at en vaksine skulle bli godkjent i EU allerede nå i november, men ikke at den skulle gis til befolkningen med en gang. I april 2021 skal mange ha fått vaksinen. Etter hva som har kommet ut av informasjon, så klart. Gjenstår jo å se. Anonymkode: 7ea36...d87
somler Skrevet 9. november 2020 #13 Skrevet 9. november 2020 Jeg ville ikke hørt på oss om skriver her, men sett om jeg finner noe informasjon fra leger. Så vidt jeg vet har det ikke vært noe tilfeller hvor babier eller mor har fått problemer. 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #14 Skrevet 9. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tenker ikke på det, må jeg føde alene så må jeg det. Kvinner har klart det i mange år! Satser på at jordmor er ekstra støttende i disse tider isåfall Anonymkode: e464d...2bd Jeg satser på at jordmødre, barnepleiere, sykepleiere, leger og anestesipersonell er mer stresset, slitne og ikke har kapasitet til å være "ekstra støttende". Vi har lest om sprengt kapasitet på fødselsavdelinger i mange år. Nå som mange fedre ikke får være med på hele eller deler av tiden på fødeavdelingen og barselavdelingen vil det bli mer arbeid på de ansatte. De vil helt sikkert gjøre så godt de kan, men hvordan skal de klare det i praksis? Anonymkode: b0500...3b5 4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #15 Skrevet 9. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvor har du det fra, at det mulig kommer vaksine allerede i November? Etter mine opplysninger skal det ikke være snakk om en vaksine før tidligst April 2021..... Anonymkode: a45d0...888 https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/Ky3w57/vaksinegigant-sier-coronavaksine-kan-bli-klar-i-november-kan-bli-godkjent-i-europa-i-januar Anonymkode: cebba...bbd
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #16 Skrevet 9. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg satser på at jordmødre, barnepleiere, sykepleiere, leger og anestesipersonell er mer stresset, slitne og ikke har kapasitet til å være "ekstra støttende". Vi har lest om sprengt kapasitet på fødselsavdelinger i mange år. Nå som mange fedre ikke får være med på hele eller deler av tiden på fødeavdelingen og barselavdelingen vil det bli mer arbeid på de ansatte. De vil helt sikkert gjøre så godt de kan, men hvordan skal de klare det i praksis? Anonymkode: b0500...3b5 Det kan selvfølgelig være! Men av de jeg kjenner som har født under pandemien har det godt veldig bra. Men vi må jo også kanskje beregne en del forskjeller i forskjellige byer. uansett tenker jeg at det kommer til å gå helt fint, å jeg har egentlig fødselsangst, men etter jeg har vært innlagt på sykehus under pandemien og ikke fikk ha besøk har jeg sett hvor utrolig mye jeg klarer «alene» og for å ikke nevne sykepleiere så holdt meg i hånden når jeg trengte det mest. Anonymkode: e464d...2bd
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #17 Skrevet 9. november 2020 Koronapandemien kan potensielt vare i mange år, så jeg ville ikke utsatt på grunn av det. Jeg fødte forøvrig for to uker siden selv, og mannen fikk være med fra jeg hadde 4 cm åpning. De var også veldig greie og lot han bli værende på sykehuset til jeg skulle hjem etter to dager. De hadde plass nok til at han kunne bli. Anonymkode: 60e52...a46 2
Tuppeluri Skrevet 9. november 2020 #18 Skrevet 9. november 2020 Alt er så uvvist når det kommer til corona, så du kan ikke planlegge utifra det. Om det er trygt kan jeg heller ikke si noe om. Jeg fikk barn nå i sommer, så vet egentlig ingenting om farligheten mtp baby. Men sant skal sies, jeg skulle ønske at jeg slapp denne corona situasjonen under barseltiden! Ja jeg har fått ro og fred, men jeg er også VELDIG alene. Jeg kan ikke bare få hjelp om jeg vil det, en må være forsiktig med eksponering av baby, og alle rundt pga familie i risikogruppa. Skulle egentlig vært å besøkt familie på andre siden av landet og introdusere baby, det kunne jeg drite i pga corona. Overalt hvor du går må du beskytte baby, du må sprite deg 24/7, og alt er egentlig mer pes enn det kunne ha vært. Så jeg vet ikke hva jeg kan anbefale deg egentlig. Innen du får barn så kan det jo hende du slipper alt dette, men det kan også bli værre. Jeg fikk føde sammen med samboer, men han fikk ikke være på barsel mer enn 2 timer om dagen, jeg fikk NULL avlastning på føden fordi man skal passe på smitte. Jeg var dødssliten, og fikk aldri slappa av. Men alt dette må du bedømme selv. 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #19 Skrevet 9. november 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/Ky3w57/vaksinegigant-sier-coronavaksine-kan-bli-klar-i-november-kan-bli-godkjent-i-europa-i-januar Anonymkode: cebba...bbd "klar til å søke godkjenning i USA i slutten av november" Deretter skal VURDERES om det skal søkes godkjenning i Europa, slike ting tar alltid lang tid. Jeg virker kanske negativ, men har dessverre ikke tro på at vaksinen kommer til Norge og er klar for bruk før om ganske mange måneder enda.. Skal selv føde i April så håper selvfølgelig😅 Det skrives at en betinget godkjenning i Europa kan muligens komme tidligst i januar.. Så skal alt det praktiske også på plass etter "bestilling" Anonymkode: a45d0...888
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #20 Skrevet 9. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: "klar til å søke godkjenning i USA i slutten av november" Deretter skal VURDERES om det skal søkes godkjenning i Europa, slike ting tar alltid lang tid. Jeg virker kanske negativ, men har dessverre ikke tro på at vaksinen kommer til Norge og er klar for bruk før om ganske mange måneder enda.. Skal selv føde i April så håper selvfølgelig😅 Det skrives at en betinget godkjenning i Europa kan muligens komme tidligst i januar.. Så skal alt det praktiske også på plass etter "bestilling" Anonymkode: a45d0...888 Den vaksinen er veldig lovende. Har visst seg å være 90 prosent effektiv og i tillegg ingen alvorlige sikkerhetsproblemer. Så det er stor sannsynlighet for at den kommer fort gjennom, spesielt under den type godkjenning. Anonymkode: cebba...bbd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå