Kartoffel Skrevet 9. november 2020 #1 Del Skrevet 9. november 2020 Har noen prøvd dette mot depresjon, energimangel eller søvnproblemer? Funket det? Hva slags merke er best? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #2 Del Skrevet 9. november 2020 Jeg har en helt enkel lysvekkerklokke, og syntes den var gull i mørketida. Mye enklere å stå opp, og en mer behagelig start på dagen! Anonymkode: 35e29...9d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #3 Del Skrevet 9. november 2020 Ja, det virker. Anonymkode: b396a...a50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #4 Del Skrevet 9. november 2020 Bare tull. Slike lamper fungerer ikke i det hele tatt. Anonymkode: 363db...712 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #5 Del Skrevet 9. november 2020 Det har en bevist effekt mot vinterdepresjon: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2913518/ Men: det er helt normalt å føle seg trøtt, ha mindre energi, være litt nedstemt om vinteren. Dette er ikke vinterdepresjon, faktisk har bare rundt 1% dette.. Så å bruke forskning mot vinterdepresjon mot noe sånt, blir litt feil. Det er ikke sikkert du får noe effekt på den helt vanlige vinter-nedstemt-trøttheten. Anonymkode: 911c1...e39 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kartoffel Skrevet 9. november 2020 Forfatter #6 Del Skrevet 9. november 2020 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en helt enkel lysvekkerklokke, og syntes den var gull i mørketida. Mye enklere å stå opp, og en mer behagelig start på dagen! Anonymkode: 35e29...9d9 Hva heter den? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #7 Del Skrevet 9. november 2020 Ja, når jeg hadde en vinterdepresjon for noen år siden fungerte det bra. Jeg fikk den av et familiemedlem så jeg kan ikke anbefale videre (ga den tilbake), men det fungerte. Satt vel foran den i ca 20 min om dagen tror jeg det var. Jeg er også veldig fornøyd med min Philips Wake Up Light. Den simulerer soloppgaven, starter en halvtime før vekkerklokka ringer, og du våkner til "sollys" på soverommet Veldig fin å ha i mørketiden. Den har ikke samme effekt som en lysterapilampe, men ville hatt den likevel. Anonymkode: 67b20...a7e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #8 Del Skrevet 9. november 2020 1 time siden, Kartoffel skrev: Hva heter den? En sånn Philips som det er linket til i eg senere innlegg! Anonymkode: 35e29...9d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #9 Del Skrevet 9. november 2020 Jeg har en Philips og synes den funker bra. Det er bevist forskningsmessig at lysterapi har like stor effekt som antidepressiva på vinterdepersjon!! Leste mye forskning på dette før jeg kjøpte en. Lys er et aktivt nevrobiologisk virkemiddel som er avgjørende for å få riktig nivå av kortisol, serotonin og melatonin i hjernen. men man må ha en sterk en med minst 10 000 lux, og bruke den på morgenen, ikke for sent på dagen for å regulere døgnrytmen Anonymkode: 996c0...b05 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kartoffel Skrevet 9. november 2020 Forfatter #10 Del Skrevet 9. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en Philips og synes den funker bra. Det er bevist forskningsmessig at lysterapi har like stor effekt som antidepressiva på vinterdepersjon!! Leste mye forskning på dette før jeg kjøpte en. Lys er et aktivt nevrobiologisk virkemiddel som er avgjørende for å få riktig nivå av kortisol, serotonin og melatonin i hjernen. men man må ha en sterk en med minst 10 000 lux, og bruke den på morgenen, ikke for sent på dagen for å regulere døgnrytmen Anonymkode: 996c0...b05 Takk for svar! Så bra du har så gode erfaringer med det! Men jeg må si at jeg lurer litt på om det er like bra å få vanlig dagslys? Å gå en tur på feks en times tid når det er dagslys i mørketida. Vil det ha samme effekt? Husker du forresten spesifikt hva den heter den du har? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #11 Del Skrevet 10. november 2020 13 timer siden, Kartoffel skrev: Takk for svar! Så bra du har så gode erfaringer med det! Men jeg må si at jeg lurer litt på om det er like bra å få vanlig dagslys? Å gå en tur på feks en times tid når det er dagslys i mørketida. Vil det ha samme effekt? Husker du forresten spesifikt hva den heter den du har? https://www.philips.no/c-p/HF3419_02/energyup-energy-light jeg har denne ja,sterkt dagslys/sollys vil også ha positiv effekt. Men i november/desember kan det jo også være ganske overskya og grått ganske ofte.. Jeg har dessuten ikke mulighet til å gå ut midt på dagen pga jobb. Men kan være lurt å legge inn turer i dagslys denne tiden om man kan Anonymkode: 996c0...b05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå