AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #1 Skrevet 9. november 2020 Hvilken banker tilbyr refinansiering med betalingsanmerkning? Trenger tips til hvordan å komme ut av ekkel situasjon. Skilt med felles bolig og felles inkassogjeld med eks. Får ikke solgt bolig. Ingen har råd til å kjøpe ut den andre. Er det en idé å refinansiere sammen, og deretter søke ordinært lån for å kjøpe ut den andre part? Anonymkode: 8fddb...10c
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #2 Skrevet 9. november 2020 Snakk med gjeldsrådgiver på NAV. Tipper dere bør selge boligen og forhåpentligvis dekke all gjeld? Anonymkode: 49f3e...b1f
Økonomi Skrevet 10. november 2020 #3 Skrevet 10. november 2020 Hei, Først, det finnes flere banker som gir banker som gir refinansiering med betalingsanmerkninger (et raskt Google søk ga meg svaret på det). Bluestep, Balanse Bank og Bank 2 for å nevne noen. Det som er viktig å nevne her er at for å få et slikt lån så må du ha ledig kapital i boligen og den må være "omsettlig". Det betyr at for å få denne løsningen så må verdien på boligen være en del høyere enn gjelden dere har i dag. Det kan nok være veldig vanskelig å få et lån når dere skal skilles. I tillegg så er dette veldig kostbare lån. Det kan også være at du kvalifiserer til Husbanken sitt lån, de kan etter min forståelse gi lån selv om du har betalingsanmerkninger. Dette må gå igjennom kommunen og det kan derfor være en god ide å ta en prat med NAV Gjeld i din kommune. Du kan lese mer om dette i Husbanken Her er to andre alternativer: Selge boligen og kvitte dere med gjeld: Ut i fra det korte du forklarer om situasjonen din så kan dette være det beste alternativet. Om dere ikke får solgt boligen så bør dere bytte eiendomsmegler eller prøve å gå ned i pris. Det finnes omtrent alltid en kjøper - til riktig pris. Dersom man ikke har riktig pris så kan det være vanskelig. Lei ut boligen til den andre parten Om dere ikke får solgt så gjelder det å evt finne en minnerlig løsning til dere har fått ting på stell. Dere kan f.eks leie ut til en av dere og deretter gjøre opp på et senere tidspunkt. Håper det ordner seg!
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #4 Skrevet 12. november 2020 Det er fire år siden vi ble skilt, huset har vært til salgs 2 av disse årene og min eks bor i boligen (har gjort det hele tiden). Han betaler ingenting til meg, men han betaler huslånet. Jeg prøvde bank2 men de ønsket ikke å gi oss lån pga. de ikke er kjent i området vi bor i (veldig lite sted med elendig boligmarked, arbeidsmarked + øde..) Jeg ser at jeg har gjeldsgrad 1,8 Det er snakk om 350 000 i inkasso. Vi fikk avslag i husbanken da formannskapet mente at jeg har for høy inntekt for å være i målgruppen. Jeg har et høyt trekk på lønna og regner med dette ikke er et evigvarende gjeldsproblem, da det ikke er snakk om flere millioner, men det er en dyr måte å betale på. På huslånet gjenstår det 500 000 men dette er ikke inkasso. Ts Anonymkode: 8fddb...10c
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #5 Skrevet 12. november 2020 På 9.11.2020 den 12.59, AnonymBruker skrev: Snakk med gjeldsrådgiver på NAV. Tipper dere bør selge boligen og forhåpentligvis dekke all gjeld? Anonymkode: 49f3e...b1f Har vært i møte med gjeldsrådgiver og de sa at løsningen er å selge, noe vi selvfølgelig har prøvd og vil fortsette å prøve på. Men det tar tid. Anonymkode: 8fddb...10c
Økonomi Skrevet 12. november 2020 #6 Skrevet 12. november 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Har vært i møte med gjeldsrådgiver og de sa at løsningen er å selge, noe vi selvfølgelig har prøvd og vil fortsette å prøve på. Men det tar tid. Anonymkode: 8fddb...10c Den gode nyheten er at det ikke er så ille med 350 000 i inkasso. Hva er boligen verdt? Kan være verdt å prøve noen av dem på lenken ovenfor. Banker vurderer veldig forskjellig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå