Prelunia Skrevet 9. november 2020 #1 Skrevet 9. november 2020 Dere som var ekstremt kvalme i 1.trimester, hvordan holdt dere ut? Er gravid med tredjemann, men denne gangen er jeg så kvalm at jeg nesten går på veggen. Det har jeg ikke vært før. Har hatt det sånn siden uke 6, og nå er jeg i uke 8. Har ikke lyst at jobben skal vite noe, da jeg har mistet tre ganger tidligere. Jeg er lærer, så er ikke bare å ta pauser når jeg trenger det. Jeg har holdt ut til nå, men i dag måtte jeg bruke egenmeldingsdag da jeg ikke har sovi noe og kaster opp og er konstant kvalm. Vi får ikke lov å ha hjemmekontor etter undervisning og etter jobb er jeg så sliten av å holde ut med kvalmen at jeg omtrent bare sover. Har ikke energi til å dusje , være med barna eller gjøre noe i huset. Jeg klarer å holde ut til barna har lagt seg kl 7 , mnd etter det sover jeg. Mannen må gjøre mye hjemme. Noen som har noen tips , eller vil fortelle hvordan de holdt ut? Når ble det bedre?
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #2 Skrevet 9. november 2020 Føler med deg. Føltes uutholdelig med begge mine, og det varte fra uke 6 til uke 17.. Jeg måtte spise omtrent hele tiden, og måtte gi faen i å passe på at jeg ikke gikk opp i vekt.. Jeg spiste så sunt og kalorifattig jeg kunne, men jeg måtte spise, minst en gang i timen. Og drikke, drikke, drikke. Ting med kullsyre hjalp meg, så sodastream og noen sitrondråper var en god investering her i heimen. Du kan be legen om kvalmestillende, men altså, det sitter langt inne for dem å gi, da medisiner skal være siste utvei. Den de først anbefaler, er kjent for å kunne gjøre en ekstremt trøtt, og har rød trekant, så man ikke skal kjøre bil.... Anonymkode: f99e9...1b9
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #3 Skrevet 9. november 2020 Jeg ble også veldig kvalm rundt uke 6. Det ble endel bedre av sykemelding og avslapping, altså enklere å håndtere. Trodde det verste var over til jeg begynte å jobbe igjen etter noen uker, men da kom det tilbake. Jobben trenger ikke vite hva du er sykemeldt for, det har de ikke krav på. Det er ingen som kommer til å takke deg for å ha slitt deg fullstendig ut bare for å være på jobb. Lytt til kroppen din, og «god bedring» Anonymkode: 55eec...91b
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #4 Skrevet 9. november 2020 Uff føler med deg, er i uke 8 å sliter. Er heldigvis sykemeldt. husk du kan snakke med legen om medisiner om det er for voldsomt Anonymkode: 4452b...100
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #5 Skrevet 9. november 2020 Jeg var sykemeldt. Lå sengeliggende på et mørkt rom og livnærte meg på safarikjeks og saft. Det varte fra uke 7-14. Gikk på medisiner for å holde oppkastet nede. Vet ikke hvordan jeg kom meg gjennom det.. bare pustet og lot tiden gå. Anonymkode: 5908e...d0f
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #6 Skrevet 9. november 2020 Hei! Føler så veldig med deg. Skjønner at det oppleves tungt mtp jobben, men jeg vil anbefale deg en legetime nå. Du får ikke noe diplom fra jobb når ungen er ute fordi du pressa deg til å holde ut arbeidsdagen i et (periodevis, forhåpentligvis) tungt svangerskap. Din jobb er i hovedsak å lage et barn, ikke å være lærer nå. En sykmelding er ikke noe man skal ta lett på, men i noen tilfeller er det det beste. Snakk med legen ang dine bekymringer rundt at du ikke ønsker at jobben skal vite noe. Lykke til! Anonymkode: 861ba...006 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #7 Skrevet 9. november 2020 De fleste blir jo bedre etter uke 12. Men når jeg spydde til fødsel skulle jeg ønske at ingen hadde lovt at det snart var over. Anonymkode: 84b9a...44f
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #8 Skrevet 9. november 2020 Har aldri vært gravid, men har lest at de som får svangerskapskvalme har mindre sjanse for å spontanabortere. Prøv å tenke positivt! Anonymkode: a637f...b16
Prelunia Skrevet 9. november 2020 Forfatter #9 Skrevet 9. november 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har aldri vært gravid, men har lest at de som får svangerskapskvalme har mindre sjanse for å spontanabortere. Prøv å tenke positivt! Anonymkode: a637f...b16 Ja, det er det som gjør at jeg holder ut. Håper det er et positivt tegn. Men har dårlig samvittighet overfor de hjemme, føler jo ikke at jeg strekker til. Har ikke lyst å sykemelde meg , men jeg klarer ikke se hvordan jeg skal holde ut fulle dager på jobb ... Klarte meg uten sykemelding på første, og helt til uke 36 med andre:(
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #10 Skrevet 9. november 2020 Føler med deg! jeg var ekstremt kvalm fra uke 5 til ca uke 25. da hjalp det seg litt. Jeg fikk phenergan av legen som gjorde at jeg ikke kastet opp noe særlig (heldogvis, jeg gikk ned nok uten å kaste opp da jeg ikke fikk i meg noe), men var likevel superkvalm. Tok disse på kvelden og sovnet ila en time. Sov da 10-12 timer og trengte en time på å våkne. Var sykemeldt 100% til uke 12, men sett i retrospektiv burde jeg vært det lengre. Jobbet 40-60% etter det. Det som hjalp var medisin, ta det helt med ro (brakk meg hvis jeg bevegde meg), spise lollipop og maarud superchips salt. Anonymkode: 913a3...388
Arkana Skrevet 9. november 2020 #11 Skrevet 9. november 2020 For meg hjalp det veldig med en kombinasjon av SeaBands (kjøpt på apotek) og ingefærkapsler. Da holdt det seg på et nivå det var mulig å leve noenlunde normalt med.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #12 Skrevet 9. november 2020 3 minutter siden, Arkana skrev: For meg hjalp det veldig med en kombinasjon av SeaBands (kjøpt på apotek) og ingefærkapsler. Da holdt det seg på et nivå det var mulig å leve noenlunde normalt med. Bare en advarsel: nå er de norske anbefalingene oppdatert til å advare mot bruk av ingefær i svangerskapet. Det er vist å gi økt fare for abort. Det er helt ok i normale mengder, som i normal matlaging, men ingefærshots og kosttilskudd med ingefær (som ingefærkapsler) er nå frarådet brukt av gravide. Seabands har forøvrig ingen vitenskapelig bevist effekt på kvalme, men man kan jo håpe på placebo-effekt 😛 Jeg gjorde det, og nada virkning av dem på meg. Anonymkode: f99e9...1b9 1
Arkana Skrevet 9. november 2020 #13 Skrevet 9. november 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare en advarsel: nå er de norske anbefalingene oppdatert til å advare mot bruk av ingefær i svangerskapet. Det er vist å gi økt fare for abort. Det er helt ok i normale mengder, som i normal matlaging, men ingefærshots og kosttilskudd med ingefær (som ingefærkapsler) er nå frarådet brukt av gravide. Seabands har forøvrig ingen vitenskapelig bevist effekt på kvalme, men man kan jo håpe på placebo-effekt 😛 Jeg gjorde det, og nada virkning av dem på meg. Anonymkode: f99e9...1b9 Ja, det kommer visst stadig ny informasjon. SeaBands hjalp i alle fall for meg, placebo eller ikke.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #14 Skrevet 9. november 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare en advarsel: nå er de norske anbefalingene oppdatert til å advare mot bruk av ingefær i svangerskapet. Det er vist å gi økt fare for abort. Det er helt ok i normale mengder, som i normal matlaging, men ingefærshots og kosttilskudd med ingefær (som ingefærkapsler) er nå frarådet brukt av gravide. Seabands har forøvrig ingen vitenskapelig bevist effekt på kvalme, men man kan jo håpe på placebo-effekt 😛 Jeg gjorde det, og nada virkning av dem på meg. Anonymkode: f99e9...1b9 Det står faktisk i bruksanvisningen at seaband har dokumenter effekt 😂 har dem på 24/7 jeg, følte det hjalp litt i begynnelsen men ikke når når det har blitt verre. men ja som du sier, ville ikke tatt ingefær kapsler, men man kan fint lage te av det. men ellers har jeg selv begynt på b6 som skal virke slik som ingefær og være helt trygt. ei vennine av meg som var gravid fikk klarsignal på å bruke reisesyketabelett når det stod på som verst. Anonymkode: 4452b...100
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #15 Skrevet 9. november 2020 GBP-operert så har i utgangspunktet litt lett for å bli kvalm i forbindelse med mat, ble skikkelig dårlig i 1.trimester og har slitt helt til veldig nylig (uke 16). Måtte også sykemelde meg, og har vært sengeliggende. Synes også du burde gå til lege, det må være bedre for deg å få hentet deg inn og orke å leve litt, enn å ofre deg for jobb og ikke orke noe annet, det høres veldig tøft ut. Gratulerer med graviditeten:) Anonymkode: ae639...7cf
Vera Vinge Skrevet 9. november 2020 #16 Skrevet 9. november 2020 Jeg var ikke sykmeldt i mine første to svangerskap, så det satt langt inne å be om det da jeg ble veldig kvalm i tredje svangerskap. Men om man faktisk ikke klarer å gjøre jobben sin, er det ikke sikkert man burde være på jobb. Jeg dro egentlig til legen for å be om kvalmestillende, men hun ville heller sykmelde meg enn å gi meg medisiner. Hun var nok veldig forsiktig, andre leger ville kanskje sagt noe annet. Men det er ikke helsprøtt å hvile seg noen uker hjemme båt kvalmen er som verst, om man kaster opp mye eller man bare lider seg gjennom dagene pga kvalmen. For mange blir kvalmen litt bedre med mer hvile. For min del var jeg hjemme de verste ukene, men så ble det bedre litt uti 2. trimester, og jeg var på jobb hver dag fram til permisjon etter det. Min form som høygravid har vært mye bedre enn i 1. og deler av 2. trimester, selv om jeg faktisk kastet opp jevnlig fram til termin i to av svangerskapene (men mye mindre kvalm etter hvert, heldigvis). Jeg brukte sea bands og ingefærtabletter (holdt meg til anbefalt dose, men vet ikke om dette er endret de siste tre årene), og syns det hjalp litt, hvertfall mer enn ingenting. Og så tok jeg en postafen i blant, når jeg var helt desperat etter søvn, siden jeg ofte var veldig kvalm og kastet opp om natta. La meg ellers til i fosterstilling hjemme i senga og prøvde å sove eller se på serier på nettbrett, og drakk eplejuice og farris sakte. Spiste tørre kjeks og lyse rundstykker med hvitost. Prøvde å spise de delene av døgnet jeg var mindre kvalm, ellers kom det bare opp igjen hos meg. Og så hører man så mye forskjellig om kvalme. Fra de som sier at man bare må spise ofte og bevege seg og at det å jobbe går bra så lenge man biter tenna sammen, til de hvor disse rådene ikke funker i det hele tatt. Hvor det handler mer om å "overleve" dagene, uansett hvilke råd man prøver. Men de aller, aller fleste får det uansett mye bedre etter hvert, selv om kvalmen kan henge litt i lenge (men å være moderat morgenkvalm var for meg mye mer levelig enn å være kvalm og kaste opp til alle døgnets tider).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå