AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #1 Skrevet 9. november 2020 Er så heldig at vi får arve store mengder klær og sånt, samt enkelte ting som babygrind og vippestol, m.m. Har også fått tilbud om å overta bilstol etc. Har forstått at brukt sprinkelseng er ok men at madrass til må kjøpes ny. Lurer på hvilke andre ting som er best å kjøpe nytt? Eller er det ok å arve alt? Anonymkode: f21bf...c95
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #2 Skrevet 9. november 2020 Madrass. Bilstoler skal ikke være eldre enn 5 år, og du bør sjekke isoporen i stolen nøye før den tas i bruk. Er isoporen hel og stolen yngre enn 5 år er det helt ok Unntatt madrass og dyne ser jeg ikke problemet med å arve det meste! Anonymkode: 7b85a...271 1
Lillemorbare Skrevet 9. november 2020 #3 Skrevet 9. november 2020 Madrass kjøpes nytt uansett. Bilstol kunne jeg kjøpt brukt om jeg kjente de som har brukt den godt. 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #4 Skrevet 9. november 2020 Madrass, bilstol, tåteflasker Anonymkode: 0bd98...db6
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #5 Skrevet 9. november 2020 Madrass kjøpes ny uansett. Bilstol kunne jeg kun kjøpt brukt av folk jeg stoler 100% på, som nære venner eller min søster. Anonymkode: b7c37...0dd 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #6 Skrevet 9. november 2020 Kan man ikke bruke samme madrass til 2 barn? (å da mener jeg om man har vært veldig nøye med å beskytte madrassen så ikke noe har sølt på den) jeg snakker om søsken i samme familie. Anonymkode: 563ab...0a1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #7 Skrevet 9. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan man ikke bruke samme madrass til 2 barn? (å da mener jeg om man har vært veldig nøye med å beskytte madrassen så ikke noe har sølt på den) jeg snakker om søsken i samme familie. Anonymkode: 563ab...0a1 Man kan, men det er studier som viser tre ganger så høy risiko for krybbedød om man arver madrass innad i familien, i stedet for å kjøpe ny. Bruker man en brukt madrass fra utenfor husholdningen er faren åttedoblet.. Men alstå, faren er jo veldig liten, så den går fra veldig, veldig, veldig, veldig veldig liten, til veldig, veldig, veldig, veldig liten Det viktigste er at madrassen ikke har blitt myk. Vi hadde en hopper, så etter at han hadde turnet og hoppet på den i tre år, kjøpte vi heller ny til minstemann. Det er tross alt bare 600 kr på ikea, fant vi ut. Anonymkode: b7c37...0dd
Skogkløver Skrevet 9. november 2020 #8 Skrevet 9. november 2020 På grunn av folk som selger ræl oppbevart i garasjen tar jeg liten sjans på hverken vogn, bilsete eller seng fra folk jeg ikke kjenner. Så mange som selger vogner med begynnende myggel. De skjønner heller ikke at det er umulig å få bort alt.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #10 Skrevet 9. november 2020 Jeg kjøpte ny madrass til begge, men brukte samme bilstol til nr 2 (visste jo hvordan denne hadde blitt brukt og hvor gammel osv). Men hadde kjøpt ny hadde ikke vi hatt. Stellematte, Smokker, tåteflasker og leker de biter mye på som er vanskelig å vaske/koke kjøpte jeg nytt. Anonymkode: ae65c...25e
Lillemorbare Skrevet 9. november 2020 #12 Skrevet 9. november 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan man ikke bruke samme madrass til 2 barn? (å da mener jeg om man har vært veldig nøye med å beskytte madrassen så ikke noe har sølt på den) jeg snakker om søsken i samme familie. Anonymkode: 563ab...0a1 Jeg ville ikke brukt samme madrass om det var søsken heller, nei. Kun fordi madrassen da er brukt og dermed kan være nedsunken, som igjen kan øke faren for krybbedød. Hysterisk? Ja, kanskje, men jeg vil heller være på den sikre siden.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #13 Skrevet 9. november 2020 4 minutter siden, Lillemorbare skrev: Jeg ville ikke brukt samme madrass om det var søsken heller, nei. Kun fordi madrassen da er brukt og dermed kan være nedsunken, som igjen kan øke faren for krybbedød. Hysterisk? Ja, kanskje, men jeg vil heller være på den sikre siden. Gjelder dette uansett type madrass? Har kikket litt på sånn Aerosleep som er vevd med luft under eller noe, den vil vel oppføre seg annerledes 🤔 Anonymkode: f21bf...c95
Lillemorbare Skrevet 9. november 2020 #14 Skrevet 9. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gjelder dette uansett type madrass? Har kikket litt på sånn Aerosleep som er vevd med luft under eller noe, den vil vel oppføre seg annerledes 🤔 Anonymkode: f21bf...c95 Jeg skal være så ærlig å si jeg ikke har sett meg veldig inn i forskjellige madrasser. Etter hva jeg har forstått - er ikke aerosleep kun enklere å puste gjennom? Den vil vel fremdeles bli nedsunken?
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #15 Skrevet 9. november 2020 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan, men det er studier som viser tre ganger så høy risiko for krybbedød om man arver madrass innad i familien, i stedet for å kjøpe ny. Bruker man en brukt madrass fra utenfor husholdningen er faren åttedoblet.. Men alstå, faren er jo veldig liten, så den går fra veldig, veldig, veldig, veldig veldig liten, til veldig, veldig, veldig, veldig liten Det viktigste er at madrassen ikke har blitt myk. Vi hadde en hopper, så etter at han hadde turnet og hoppet på den i tre år, kjøpte vi heller ny til minstemann. Det er tross alt bare 600 kr på ikea, fant vi ut. Anonymkode: b7c37...0dd OK jeg skjønner:) Den ble bare brukt i 6mnd,og ikke noe hopping eller sånt. Ingen søl eller noe galt med den. Hmmm, dette var vanskelig. Takk for svar Anonymkode: 563ab...0a1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #16 Skrevet 9. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: OK jeg skjønner:) Den ble bare brukt i 6mnd,og ikke noe hopping eller sånt. Ingen søl eller noe galt med den. Hmmm, dette var vanskelig. Takk for svar Anonymkode: 563ab...0a1 Da ville jeg nok bare brukt den. Den rekker ikke å bli myk på kort tid, og med så lett bruk. Og om det ikke har vært mye gulping og andre uhell i den, ville jeg vasket trekket, og brukt samme. Anonymkode: b7c37...0dd 2
Flamme Skrevet 9. november 2020 #17 Skrevet 9. november 2020 51 minutter siden, Lillemorbare skrev: Jeg ville ikke brukt samme madrass om det var søsken heller, nei. Kun fordi madrassen da er brukt og dermed kan være nedsunken, som igjen kan øke faren for krybbedød. Hysterisk? Ja, kanskje, men jeg vil heller være på den sikre siden. Det er ingen høyere risiko for krybbedød med en madrass søsken har brukt. Skulle gjerne sett tall fra dette. Risiloen med madrasser går på at det er fremmede bakterier fra andre familier.
Flamme Skrevet 9. november 2020 #18 Skrevet 9. november 2020 41 minutter siden, Lillemorbare skrev: Jeg skal være så ærlig å si jeg ikke har sett meg veldig inn i forskjellige madrasser. Etter hva jeg har forstått - er ikke aerosleep kun enklere å puste gjennom? Den vil vel fremdeles bli nedsunken? Det er ingen bevis på at aerosleep er bedre enn andre madrasser.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #19 Skrevet 9. november 2020 1 minutt siden, Flamme skrev: Det er ingen høyere risiko for krybbedød med en madrass søsken har brukt. Skulle gjerne sett tall fra dette. Risiloen med madrasser går på at det er fremmede bakterier fra andre familier. Jo, det er det: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC131017/ Og nei, det er ikke bare bakterier som er problemet. Det er også at madrassen kan ha blitt myk/fått grop. Anonymkode: b7c37...0dd
Flamme Skrevet 9. november 2020 #20 Skrevet 9. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, det er det: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC131017/ Og nei, det er ikke bare bakterier som er problemet. Det er også at madrassen kan ha blitt myk/fått grop. Anonymkode: Takk! Skal lese.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå