AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #1 Skrevet 9. november 2020 Jeg har en hjemmeboende ungdom/voksent barn, 18 år, som går på videregående skole. Vi har innimellom det som kanskje kan betegnes som en krangel, ihvertfall uenighet, om min innblanding i ungdommens innsats på skolen. Jeg vet at h*n gjør skolearbeid, men ser jo også at mye tid går til spilling og etterspør da om det ikke ville være fornuftig å bruke litt mer tid på skolearbeid også på fritiden. Dette hisser ungdommen seg veldig opp over. Mener at så lenge det som leveres blir godkjent, får en bestått karakter, så er det godt nok. Særlig nå med skoler som helt og delvis stenger pga corona er jeg nervøs for hvordan manglende vilje til å strekke seg litt lengre enn akkurat godkjent kombinert med mangelfull skoleundervisning vil påvirke ungdommens muligheter på lengre sikt. Er det flere som bekymrer seg? Hvordan takler dere det å ha hjemmeboende voksne studenter/elever boende hjemme og opplevelsen av tiden de bruker på skolearbeid? Anonymkode: 376f8...70e
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #2 Skrevet 9. november 2020 Følger endel med på hun som går i ungdomsskolen. Hun på videregående følger jeg lite med. Hun vet at dersom hun stryker eller dropper ut må hun enten ta opp fag eller fikse seg jobb. Det er konsekvensene ved å drite i skolen. Anonymkode: a6e20...d0f
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #3 Skrevet 9. november 2020 Nja, får han 3 men kunne klart 5 hadde jeg lagt meg bort i. Om han derimot får gode karakterer så har han tydeligvis kontroll. Anonymkode: 6e90f...9b5 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #4 Skrevet 9. november 2020 Fra ungdomskolen og opp, så fjernet vi hjelpen sakte men sikkert. Kun når ungdommen selv spurte om hjelp var målet. Og også annbefalt av lærer. Ungdommer vil gjøre dårlige valg. La de få lov, og få bedre karakterer er i såfall ikke ett problem senere i livet heller. Anonymkode: 4628d...691 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #5 Skrevet 9. november 2020 Jeg blander meg ikke så mye, så lenge ungdommen arbeider minst tilsvarende en fulltidsstilling, eller får karakterer i toppsjiktet med lavere innsats. Anonymkode: 94769...588 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #6 Skrevet 9. november 2020 Det blir folk av disse ungdommene uansett. Man klarer ikke å få den kontrollen, med mindre man gjør leksene selv. Det ordner seg nok. Anonymkode: 4bfd6...543
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #7 Skrevet 9. november 2020 Har ei på u. skolen og en på vgs. Blander meg veldig lite. Begge to tar ansvar og får ting gjort. De spør hvis de lurer på noe. Anonymkode: 6cd00...340
Ulrikke Skrevet 9. november 2020 #8 Skrevet 9. november 2020 Har ei i 10.klasse og har ikke blandet meg hele ungdomsskolen ihvertfall. Det er jo fordi hun har tatt ansvar selv og har ønsket det. Karakteren er stort sett ok, et språkvalgfag som drar ned hvor jeg KUNNE hjulpet en del, men hun vil ikke. Da har vi hatt en prat om betydningen av det, og så har jeg latt det være. På videregående ville jeg ikke sagt noe. Kunne evt tatt en generell samtale i "fredstid", uten at noen var sinte, om at ansvaret lå hos ungdommen og at det er h*n som må ta konsekvensen av dårlige karakterer - og at jeg ikke hadde til hensikt å forsørge h*n i evigheter, at det derfor er viktig å komme videre enten i jobb eller studier osv. Men så ville jeg latt det være. En 18-åring må få gjøre sine egne dumme valg og beslutninger. Kjipt å stå ved siden av og se på, men sånn er det. Dessuten, når man blir 40 er det ingen som bryr seg om man brukte et år eller to ekstra på vgs.... Det har jeg tenkt mange ganger... Det som virker så viktig der og da har i praksis null betydning om 20 år.... Man tilbyr selvsagt hjelp, hvis ungdommen kommer selv. Men mas tror jeg har stikk motsatt effekt hvis holdningen allerede er som du beskriver, TS.... 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #9 Skrevet 9. november 2020 Nå har jeg barn som går ungdomsskolen, og hjelper bare til når jeg blir spurt. Men om de vil fortsette å gjøre hjemmearbeidet like bra når de begynner på videregående gjenstår å se. Anonymkode: 2344b...fd6
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #10 Skrevet 9. november 2020 Med de to eldste var jeg knapt involvert i det hele tatt på vgs. De var selvdrevne og ambisiøse og sørget selv for å jobbe mye og få gode karakterer. Lillebror på 16 er også ambisiøs og ganske faglig sterk, men har ADD og er en surrebøtte av dimensjoner. Han er generelt dårlig på å prioritere bort morsomme ting til fordel for skolearbeid, og angrer seg ofte voldsomt når konsekvensene kommer. Så med ham blander jeg meg en god del mer, og selv om det irriterer ham der og da sier han ofte at han er glad for at vi maser litt. Anonymkode: da341...f17
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #11 Skrevet 9. november 2020 Jeg blander meg ikke så veldig, men snakker ofte med dem om hvilke temaer de har og hva de jobber med og hvordan, hva de synes om det osv. Og så tilbyr jeg hjelp. Anonymkode: 54059...dc0
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #12 Skrevet 9. november 2020 Lærerne er flinke til å formidle hvordan ungdommene gjør det i utviklingssamtalene. Blander meg borti de fagene de gjør det dårlig i. Anonymkode: a84ba...a94
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå