Gå til innhold

Bli i komfortabel stilling eller søke meg videre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

er 35 år nå og har jobbet samme sted i 3 år nå etter endt bachelor. Ingen videre karrieremuligheter her jeg er nå, må søke meg videre til andre type stillinger for å komme videre. 
Jeg har også alltid hatt et ønske om å jobbe redusert mens ungene er små og hadde tenkt å starte med det nå i nåværende jobb. 

Men så er jeg redd for å stagnere karrieren og ikke komme meg videre når jeg er ferdig med å jobbe redusert (tenker det blir om ca 5 år). Da vil jeg jo være over 40 og redd jeg blir nedprioritert i arbeidsmarkedet. Jeg er jo allerede sent ute ift. å ha tatt bacheloren såpass sent i livet. 

Dilemmaet er da om jeg bør søke ny jobb nå , stige litt i lønn og grader, og jobbe fulltid noen år til, og deretter gå ned i stillingsprosent når jeg føler det er passende ift. ny arbeidsgiver? Eller avvente ny jobb og gå ned i stilling allerede nå? 🤷🏼‍♀️ 

Huff, vanskelig valg, trenger noen inputs! 

Er ikke interessert i å diskutere pensjon osv, jeg er klar over hva som må til på det området. 

Anonymkode: 06e36...bce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fem år regnes vel som optimalt.

Anonymkode: 2f74b...717

Skrevet

Nå vet jeg ikke hva du jobber med, men om det er noen som helst sjanse for nedbemanning i din bransje ifbm pandemien ville jeg ikke ha søkt ny jobb akkurat nå. Ansiennitet teller mye i slike runder.

Hvir store er barna dine? Du sier du vil ned i tid, men så sier du at du gjerne kan jibbe fulltid noen år til? 

Anonymkode: ce77e...c65

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå vet jeg ikke hva du jobber med, men om det er noen som helst sjanse for nedbemanning i din bransje ifbm pandemien ville jeg ikke ha søkt ny jobb akkurat nå. Ansiennitet teller mye i slike runder.

Hvir store er barna dine? Du sier du vil ned i tid, men så sier du at du gjerne kan jibbe fulltid noen år til? 

Anonymkode: ce77e...c65

De er 10 og 2.

Jeg vil helst jobbe redusert nå, men redd for at det vil ødelegge videre karriere siden jeg er litt eldre enn snittet når det kommer til å være relativt nyutdannet. Jeg ønsker jo på sikt å jobbe fullt og utvikle meg i jobben men da må jeg altså inn i en ny type jobb. 

Skrevet

Hvis du vil jobbe redusert er det nok best å gjøre det en plass der du er trygg og allerede har vist deg frem. 

Anonymkode: 640a6...22d

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville jobbet redusert nå og søkt ny jobb etter det. Det er nå barna dine er små nok til å få utbytte av det, det synes jeg også er relevant.

Karrieremessig, hvorfor tror du at du er mindre attraktiv når du er 40? I min bransje er det da man er mest attraktiv. Du har mye igjen av arbeidslivet, har litt erfaring og er ferdig med foreldrepermisjoner og småbarnsfase. Du vil da konkurrere med kvinner og menn på rundt 30, som kanskje akkurat har begynt eller er midt i det.

Anonymkode: 3042f...883

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville jobbet redusert nå og søkt ny jobb etter det. Det er nå barna dine er små nok til å få utbytte av det, det synes jeg også er relevant.

Karrieremessig, hvorfor tror du at du er mindre attraktiv når du er 40? I min bransje er det da man er mest attraktiv. Du har mye igjen av arbeidslivet, har litt erfaring og er ferdig med foreldrepermisjoner og småbarnsfase. Du vil da konkurrere med kvinner og menn på rundt 30, som kanskje akkurat har begynt eller er midt i det.

Veldig godt poeng, det tar jeg til meg!

ts

Skrevet

Husk at du kan komme bakpå om du blir for lenge borte, og dessuten forblir i en jobb som er lite relevant for å klatre. Klatrere venter ikke 8 år for å komme seg videre, for å si det sånn... 

Anonymkode: 7b1ea...8bc

Skrevet

Litt samme situasjon her. 37, mange år på samme sted, ingen veier videre, små barn. Har alltid jobbet redusert. Har en master, men må må jeg studere litt samtidig for kanskje å komme meg videre. Selv om jeg er drittlei bytter jeg IKKE jobb i pandemi-tiden når alle sitter på hjemmekontor likevel. 

Anonymkode: 7e254...abe

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Husk at du kan komme bakpå om du blir for lenge borte, og dessuten forblir i en jobb som er lite relevant for å klatre. Klatrere venter ikke 8 år for å komme seg videre, for å si det sånn... 

Anonymkode: 7b1ea...8bc

Hun blir jo ikke borte, hun skal jobbe redusert. Man kan få et ålreit arbeidsliv uten å være en klatrer også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...