Gå til innhold

Hvordan henge opp lyslenke på metallrekkverk (bilde)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har endelig fått meg leilighet med altan og er derfor veldig gira på få opp lyslenke på rekkverket til jul da jeg syns det er så koselig! Problemet mitt er at gelenderet er helt tett i metall og glass, uten så mye som en millimeter glipe. Altså veldig lite å feste lysene til.

Noen oppfinnsomme sjeler der ute som kan hjelpe meg med noen ideer til hvordan jeg kan få hengt opp en lyslenken? Var litt inne på å bruke magnetiske kroker, men etter en sjekk i kveld kan jeg konstantere at rekkverket ikke er magnetisk. 

I ene enden har jeg en takrenne som jeg kan bruke til å feste lysene i, men det har jeg ikke i andre enden. Rekkverket er uansett i overkant av 6 meter langt, så jeg vil tro det ikke holder å kun feste endene. 

image.png.cadb8dc1639eb0c9f2de1ec9afe2f7b0.png

Anonymkode: 2c640...ec3

Skrevet

Elektrikerteip? 

Anonymkode: 10262...1cf

• Liker 1
Skrevet

Hva med en hyssing rundt rekkverket på hvert festepunkt? Om du feks vil henge det i buer. Evt så surrer jo enkelte lyslenken rundt rekkverket.

Anonymkode: 4e370...b89

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Elektrikerteip? 

Anonymkode: 10262...1cf

Godt forslag, tror du det vil holde selv med regn og evt. snø/is? 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva med en hyssing rundt rekkverket på hvert festepunkt? Om du feks vil henge det i buer. Evt så surrer jo enkelte lyslenken rundt rekkverket.

Det som ser ut som luft på bildet er glass. Det er altså helt tett fra toppen til bunnen av rekkverket og dermed dessverre ingen mulighet til å surre noe rundt øverste del av rekkverket.

• Liker 1
Skrevet

Det som ser ut som luft på bildet er glass. Det er altså helt tett fra toppen til bunnen av rekkverket og dermed dessverre ingen mulighet til å surre noe rundt øverste del av rekkverket.

Beklager. Leste ikke hovedinnlegget ditt godt nok. Da hadde jeg nok prøvd med sort elektrotape, ja. 

Skrevet

Ja, elektro teip hadde jeg brukt 

Anonymkode: 62fc2...042

Skrevet

Er den millimeteren mellom glasset og metallet stor nok til å få lurt inn en strips da? Jeg brukte det hos meg, men mellomrommet mitt var stort nok da. Men hvis du får lirket en strips mellom så legger du bare lyslenka i mellom og strammer sånn passe så du fortsatt får en saks gjennom for å klikke den senere. Strips holder iallefall all vær og vind! Tror ikke jeg hadde stolt på teip når snøen kommer, føler det bare vil sprekke opp eller limet løsner?

Anonymkode: 57f39...835

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er den millimeteren mellom glasset og metallet stor nok til å få lurt inn en strips da? Jeg brukte det hos meg, men mellomrommet mitt var stort nok da. Men hvis du får lirket en strips mellom så legger du bare lyslenka i mellom og strammer sånn passe så du fortsatt får en saks gjennom for å klikke den senere. Strips holder iallefall all vær og vind! Tror ikke jeg hadde stolt på teip når snøen kommer, føler det bare vil sprekke opp eller limet løsner?

Anonymkode: 57f39...835

"Uten så mye som en millimeter glippe". 

Anonymkode: b4c94...aa4

• Liker 2
Skrevet

Kan du borre noen små hull i metallet da så du kan skru inn noen kroker? 

Skrevet

Vekter som henger på innsiden av rekkverk, med hyssing festet i lysene som henger over rekkverket?

Anonymkode: 00215...edd

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet hva du kan gjøre! Kjøp eller lag sånne kroker som på bildet jeg legger ved som er store nok til å henge på rekkverket. Lager du de selv kan de jo være firkantede i bøyen over rekkverket. Finnes sikkert noe tjukk metalltråd du kan bøye lett

Screenshot_20201109-042606_Samsung Internet.jpg

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg ville ha kjøpt passende trevirke og skrudd sammen en U-form med rett åpning og trykket ned over stolpene. I dette trevirket kan man skru passene kroker eller lign som lenken festes til. Om det er godt tilpasset slik at de trykkes fast tenker jeg 20 cm lange bein holder bra.

Event noen slike som skrus hardt til, gjerne med noen møbelknotter i hver ende slik at rekkverket ikke skades, over stoplene. https://www.clasohlson.com/no/p/40-7834  Ledningene til lenken kan så bindes eller stripses  fast i en liten glippe.

Endret av skrue
Skrevet

Vi bruker strips, holder i alt slags vær og vind 😊

Skrevet
54 minutter siden, Bonitapia skrev:

Men problemet er jo at TS ikke får festet stripsen rundt noe. 

• Liker 1
Skrevet
55 minutter siden, Bonitapia skrev:

Og hvordan tenker du stripsen skal festes? Jeg mistenker at du ikke har lest hovedinnlegget. 

Anonymkode: 9e6f7...a2a

• Liker 1
Skrevet

Hva med å lage deg fester av små skrutvinger?

Da sitter de sikkert- og etterlater ikke spor når du fjerner. 

9134C4DB-EFD7-4DC5-B82D-2BE6FD55C14C.png

• Liker 1
Skrevet

Tror nok elektro tape er det beste forslaget, TS.

Anonymkode: 5b5a5...b25

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville brukt strips. Det sitter i all salgs vær og vind. 

Anonymkode: 91d8c...714

Skrevet

Jeg ville brukt strips. Det sitter i all salgs vær og vind. 

Ahh... så ikke det med glasset før nå. Lønner seg å ta på lesebriller😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...