Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg sluttet i min deltidsjobb nå i høst og gikk inn i en full stilling i et helt annet yrke og arbeidsgiver. Får mitt sluttoppgjør nå snart, som forsåvidt bare er de utestående feriepengene. Forstår det slik at det skal trekkes skatt av disse, trekkes det da en fast % eller trekker de via tabell på samme måte som de har gjort med lønningene mine? Er ikke mange kr det er snakk om, men var litt nysgjerrig 😊

Anonymkode: a154c...14b

Skrevet

Det vanlige er at det trekkes den satsen skattekortet ditt har for bi-inntekter. 

Skrevet

Normalt trekkes den skattesats som ekstra jobb skal gi, ofte 50% i mitt tilfelle.. Men det finnes på ditt skattekort. Har også opplevd at arbeidsgiver har trukket det som normal lønn.

Men, sum summert har det ikke så mye å si sånn egentlig, regnestykket i forhold til skatteoppgjøret blir likt uansett. Men i forhold til hva som utbetales så er det normalen at det skattes som ekstra inntekt. 

Skrevet

Har det noe å si at den nye jobben min bare er et vikariat? Som sagt, ikke så nøye, ble bare lite klok på det 😂

Skrevet

Den deltidsstillingen min var registrert som min hovedarbeidsgiver da det var min eneste inntekt den perioden jeg jobba der. Tilkalling, jobba ca 40% sånn sirkus.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har det noe å si at den nye jobben min bare er et vikariat? Som sagt, ikke så nøye, ble bare lite klok på det 😂

Nei, feriepenger som utbetales i opptjeningsåret blir utbetalt med skattetrekk. 

Skrevet

Spørr om å få de utbetalt etter nyttår, da slipper du å skatte. 

Anonymkode: 0ab92...f59

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

De holder ikke igjen feriepenger ved oppsigelser :)

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De holder ikke igjen feriepenger ved oppsigelser :)

1. Det er helt vanlig praksis å avvente feriepengeutbetalingen ved sluttoppgjør hvis arbeidstaker ber om det.

2. Man skatter alltid av feriepenger (så lenge man jobber hvitt). Forskjellen er at når feriepengene utbetales inneværende år skal det trekkes skatt på utbetalingen. Og feriepengene blir med i grunnlaget inneværende år. Får man utbetalt feriepengene året etterpå er de ikke trekkpliktige, men de er likevel skattepliktige. De regnes med i skattegrunnlaget for det året.

Anonymkode: 98b81...61c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...