AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #1 Skrevet 8. november 2020 Vi har 1 barn. Bor på gård, ingen familie eller andre barn i nærheten. Bilavstand til alt. Gården arvet min mann av sin far for 15 år siden. Jeg sliter med å finne tid tilbake meg. Mannen jobber lange dager ute på gården (type 07-19)og det er nødvendig for driftrn , og det er ikke alt det passer å ha med barnet på. Jeg følger til bhg(han henter). Ellers er barnet med meg hele tiden. Jeg ønsker meg en mulighet til å savne barnet mitt, ikke å bli "spist opp"av det sånn som nå. Jeg har vært borte 2 netter i barnets levetid, og da jobbet vi lenge med å få barnevakt (spm sagt ingen familie i nærheten, så må planlegges nøye). Tips til hvordan jeg kan finne tid til meg selv og hente meg inn igjen? Anonymkode: 6a164...2c9
PM75 Skrevet 8. november 2020 #2 Skrevet 8. november 2020 Jeg har et par forslag til smått og stort som kanskje kan hjelpe: - Gå deg en tur på egenhånd om kvelden med musikk eller podcast på øret. Da kan du gå i eget tempo og kjenne litt frihet. - Eller ta deg en time for deg selv på badet med egenpleie om kvelden. - Har du en venninnegjeng/familiemedlemmer, så planlegg en helg sammen med venninner som du kan glede deg til & så nyte i hyggelig lag. 4
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #3 Skrevet 8. november 2020 Hvordan jobber du? Er det mulig å dele mer på arbeidet på gården, slik at man hadde delt litt mer på ansvaret for barnet? Og eventuelt gjøre ting som er mulig å ta med barnet på sammen, så hadde dere fått frikjøpt litt tid for begge? Ellers, forsøk å bruke kveldene. Når barnet er i seng, bør det være mulig at en går ut, mens den andre blir hjemme. Finn ut hva du har lyst til å fylle tiden med. Kanskje kan du også finne ting du fint kan drive med hjemmefra. Det er viktig å ta vare på seg selv og sine interesser! Anonymkode: eead2...42b 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #4 Skrevet 8. november 2020 Jeg gjør husarbeid osv mens barnet er våkent, så når barnet sover får jeg tid til egentid uten at jeg følger jeg må stå å vaske kopper osv. Barna har ikke vondt av å se mamma rydde kjøkkenet, vaske noen klær osv Anonymkode: 73dfd...257 4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #5 Skrevet 9. november 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg gjør husarbeid osv mens barnet er våkent, så når barnet sover får jeg tid til egentid uten at jeg følger jeg må stå å vaske kopper osv. Barna har ikke vondt av å se mamma rydde kjøkkenet, vaske noen klær osv Anonymkode: 73dfd...257 Barnet deltar etter evne på slike gjøremål,så da er vi sammen. Etter legge tid er det opprydding av det som ikke har blitt gjort i løpet av dagen, forberede middag til neste dag, en kveld i uka handler jeg mat(tar ca 45 min totalt med kjøring), barnet er i en fase hvor det lett våkner etter 2-3t soving, og selv om pappa bidrar blir han nesten kastet på dør i sinne....jeg bor landlig ut en gatelys ,så nå fortiden er der bekmørkt etter leggetid , noe som gjør en mørkeredd person litt engstelig for å gå tur......skal ringe en god veninne i Te.heim og høre om hun vil ha besøk en helg, men er redd korona stopper en del å. Jeg jobber 100% utenom uten mulighet for fleksibel arbeidstid. Har jobber 40 % mens barner var veldig lite, men mister den jobben ved innstramminger. Klarte etter 9 mnd og over 20 intervjuer og få meg 1 års vikariat i full stilling med mulighet fo forlenglese, så å be om mindre jobbing virker uklokt . Anonymkode: 6a164...2c9
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #6 Skrevet 9. november 2020 Da må dere kanskje flytte da Anonymkode: fd0fb...332 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #7 Skrevet 9. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Barnet deltar etter evne på slike gjøremål,så da er vi sammen. Etter legge tid er det opprydding av det som ikke har blitt gjort i løpet av dagen, forberede middag til neste dag, en kveld i uka handler jeg mat(tar ca 45 min totalt med kjøring), barnet er i en fase hvor det lett våkner etter 2-3t soving, og selv om pappa bidrar blir han nesten kastet på dør i sinne....jeg bor landlig ut en gatelys ,så nå fortiden er der bekmørkt etter leggetid , noe som gjør en mørkeredd person litt engstelig for å gå tur......skal ringe en god veninne i Te.heim og høre om hun vil ha besøk en helg, men er redd korona stopper en del å. Jeg jobber 100% utenom uten mulighet for fleksibel arbeidstid. Har jobber 40 % mens barner var veldig lite, men mister den jobben ved innstramminger. Klarte etter 9 mnd og over 20 intervjuer og få meg 1 års vikariat i full stilling med mulighet fo forlenglese, så å be om mindre jobbing virker uklokt . Anonymkode: 6a164...2c9 Hvorfor må du forberede middagen? Det har jeg aldri gjort. Jeg handler heller aldri, jeg bestiller matvarer hjem, så slipper jeg å bruke tid på det. Og opprydding? Hvor mye tid tar det? Jeg rydder opp leker osv. når barnet er våkent. Anonymkode: a0628...b7a 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #8 Skrevet 9. november 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor må du forberede middagen? Det har jeg aldri gjort. Jeg handler heller aldri, jeg bestiller matvarer hjem, så slipper jeg å bruke tid på det. Og opprydding? Hvor mye tid tar det? Jeg rydder opp leker osv. når barnet er våkent. Anonymkode: a0628...b7a Jeg forbereder middagen så det skal ta kortere tid å lage den dagen etter......er det så rart? Anonymkode: 6a164...2c9 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #9 Skrevet 10. november 2020 Hadde aldri orket å drive en gård i småbarnstiden. Det er jo det som spiser opp all tid her. Anonymkode: 14d8e...b10 1
Gjest ti10 Skrevet 10. november 2020 #10 Skrevet 10. november 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg forbereder middagen så det skal ta kortere tid å lage den dagen etter......er det så rart? Anonymkode: 6a164...2c9 Hvis dere er to voksne og et barn og har så omfattende middagsplaner hver eneste dag at det må forberedes kvelden før, ja, det vil jeg si høres rart ut. Dere er dessuten så få at det burde ikke være noe problem å lage opp noen porsjoner middag og fryse det, så har dere ferdig middag til de dagene det passer dårligst å lage mat. Hvis man har et problem, må man jo være litt løsningsorientert og villig til å endre på rutinene for å få det bedre.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #11 Skrevet 10. november 2020 På 9.11.2020 den 6.35, AnonymBruker skrev: Barnet deltar etter evne på slike gjøremål,så da er vi sammen. Etter legge tid er det opprydding av det som ikke har blitt gjort i løpet av dagen, forberede middag til neste dag, en kveld i uka handler jeg mat(tar ca 45 min totalt med kjøring), barnet er i en fase hvor det lett våkner etter 2-3t soving, og selv om pappa bidrar blir han nesten kastet på dør i sinne....jeg bor landlig ut en gatelys ,så nå fortiden er der bekmørkt etter leggetid , noe som gjør en mørkeredd person litt engstelig for å gå tur......skal ringe en god veninne i Te.heim og høre om hun vil ha besøk en helg, men er redd korona stopper en del å. Jeg jobber 100% utenom uten mulighet for fleksibel arbeidstid. Har jobber 40 % mens barner var veldig lite, men mister den jobben ved innstramminger. Klarte etter 9 mnd og over 20 intervjuer og få meg 1 års vikariat i full stilling med mulighet fo forlenglese, så å be om mindre jobbing virker uklokt . Anonymkode: 6a164...2c9 En kveld i uka handler du mat? Tar du ikke med mat når du drar fra jobben? Og om mannen henter kan du ikke da ta deg litt egentlig da? Det finnes tips til enkle men bra middager på nett. Livet ditt skal ikke bestå av middagslaging. Feks i dag skal jeg på skogstur med min mor. Det er 45 min å kjøre hver vei. Da blir det ikke tid til å planlegge noe mat så tenker toro kyllinggryte blir dagens mat. Det er bare å kjøpe kylling, ris og toropose. Og den har jeg laget på ca15 min. De 15 min kan samtidig brukes til inn og ut av oppvaskmaskinen, ta opp matpakker og generell rydd. Anonymkode: ea876...7cb
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #12 Skrevet 10. november 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg forbereder middagen så det skal ta kortere tid å lage den dagen etter......er det så rart? Anonymkode: 6a164...2c9 Ja, du kan lage mat sammen med barna, så får du mer egentid på kvelden. Anonymkode: a0628...b7a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå