Gå til innhold

Hvor mye penger bør en tenåring få?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alenemor til en tenåring. Jeg har god råd og barnet får omtrent alt på lik linje med andre barn i området, altså fritidsaktiviteter, ferier, klær, sportsutstyr, hobbyer osv. Men i det siste har vi hatt en diskusjon om lommepenger, jeg har frem til nå ikke praktisert dette. Han har fått penger når han trenger det, men det har aldri vært ert fast ukentlig og månedlig beløp. Men nå som 13-åring vil han ha dette. Lurer nå på hvor mye en tenåring bør få? 

Jeg dekker allerede månedskort og mobil. Og han har faste oppgaver hjemme, uavhengig av lommepenger. 

Anonymkode: eeb52...de1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ca samme her, og hen får 500,- i uka hvis oppgavene er utført.

Anonymkode: bf709...4aa

Skrevet

En tenåring som i praksis får dekket alle utgifter trenger ikke så veldig mye i ukepenger. Jeg ville sagt maks 200,- uka, og i tillegg strammet inn hva jeg dekket for ham. Da lærer han at hvis han vil ha en cola på butikken, og må betale for den selv, så minker faktisk ukepengene, og det gjør de FORT!

Betale faste utgifter som fritid, nødvendige klær og mobil. La ham betale for 'ekstra-luksusen' selv. Hvis han vil på 7-11 og spise baguette istedenfor å spise middagen du lager for ham får han dekke det selv.

Vi sluttet også å betale for gaver til deres venner på ungdomsskolen. Det kutta grovt ned på fjollete gaver til X antall venner og bekjente, og gjerne bekjentes bekjente...... Nå holder de seg til de 2-3-4 næreste vennene, og ikke alle av samme kjønn på trinnet. 

Anonymkode: 47127...e5b

• Liker 3
Skrevet

Får 200 kr hvis oppgavene er utført. De mangler ingenting. Ikke godt nok å komme her å si at alle får penger bortsett fra de. Mine regler og det får de innrette seg etter.

Anonymkode: 70ffa...701

• Liker 1
Skrevet

En tenåring bør minimum få 1000 kr i ukelønn. 

Anonymkode: 48595...2c5

Skrevet

Ingen fast sum på vår 14 åring. Men han får alt dekket og han får 200-300 når han skal noe med venner og innimellom også. Blir ca 200kr i uka gjennomsnittlig men som sagt ingenting fast.

Anonymkode: 40346...275

Skrevet

Mine på 13 og 15 får 500kr mnd..... evig nok, og de er sykt gniene med pengene sine og yngste sparer mesteparten. 

1000kr uka er jo sinnsykt! De færreste har råd til det! Om mine legger seg på det forbruket, får de finne seg en jobb!

• Liker 2
Skrevet

Min 14 åring får 350, hvis hun utfører en del husarbeid i løpet av en uke. Men hvis feks hun kun har vasket badet så får hun ikke mye av de 350 kr. Kanskje 50 kr. Jeg krever at en del gjøres for den summen. Blir langt ifra alle ukene hun får penger

Anonymkode: 88892...abe

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

En tenåring bør minimum få 1000 kr i ukelønn. 

Anonymkode: 48595...2c5

😄

Skrevet

Synes det er vanskelig å gi noen eksakt sum...

Har ei på 15, hun får ingen fast sum. Betaler overhodet ikke for å ta ut av oppvaskmaskinen eller vaske bad, hun bor her på lik linje med oss og ingen betaler meg for å gjøre det samme. Man deltar som en familie. Hun kan få betalt for å vaske bilen utvendig for hånd, rydde garasjen for faren sin (hvis han har drevet med noe der og velger å betale henne for å rydde opp istedenfor å gjøre det selv, da er det en tjeneste hun gjør oss og ikke "bidrag til fellesskapet" på samme måte).

Hun får penger når hun trenger det, noe som er sjelden.

Skulle hun fått penger bare til "fri disposisjon" ville jeg neppe gitt noe mer enn 200 kroner uka. Hvis man dekker alt ellers og det bare skal gå til "dill".

• Liker 2
Skrevet

Første dere må bli enige om er hva ukepengene skal dekke. Eller kanskje viktigst - hva du legger ut for nå, som han da må betale for selv av egne ukepenger.

Om du fremdeles skal gi ekstra til kinotur, pølse på fotballkamp, tur på hamburgersjappe med kompiser, penger til div i spill, julegave til kompiser - holder det fint med maks en 100-lapp til rent forbruk.

Om alle disse tingene er slikt han da vil få ansvar for selv, bør beløpet være en del høyere. Men da må du også være streng på at det ikke blir noe utenom. 

Anonymkode: 5cbb4...3fa

Skrevet

Hva bruker tenåringen deres penger på?

• Liker 2
Skrevet

Lurere å gi månedslønn så lærer de i større grad å disponere pengene. 

Anonymkode: 73c6c...32b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...