Gå til innhold

Skal be min arbeidsgiver om å redusere stillingen min, hvor mye kan jeg be om?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal be om ulønnet permisjon i ett år grunnet små barn og psykisk helse. Men hvor mye kan jeg egentlig be om? Altså, kan jeg kreve for eksempel 35% ulønnet eller er det sånn at det må være 20% eller 50%. 🤔

Anonymkode: 5da32...ffe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan be om akkurat det du ønsker, men du kan ikke kreve. 

Skrevet

Du har ikke nødvendigvis krav på redusert stilling. 

Arbeidsmiljøloven §4-6: 

1) Hvis en arbeidstaker har fått redusert arbeidsevne som følge av ulykke, sykdom, slitasje e.l., skal arbeidsgiver, så langt det er mulig, iverksette nødvendige tiltak for at arbeidstaker skal kunne beholde eller få et passende arbeid. Arbeidstaker skal fortrinnsvis gis anledning til å fortsette i sitt vanlige arbeid, eventuelt etter særskilt tilrettelegging av arbeidet eller arbeidstiden, endringer i arbeidsutstyr, gjennomgått arbeidsrettede tiltak e.l.»

Anonymkode: 8c2c0...3b2

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du har ikke nødvendigvis krav på redusert stilling. 

Arbeidsmiljøloven §4-6: 

1) Hvis en arbeidstaker har fått redusert arbeidsevne som følge av ulykke, sykdom, slitasje e.l., skal arbeidsgiver, så langt det er mulig, iverksette nødvendige tiltak for at arbeidstaker skal kunne beholde eller få et passende arbeid. Arbeidstaker skal fortrinnsvis gis anledning til å fortsette i sitt vanlige arbeid, eventuelt etter særskilt tilrettelegging av arbeidet eller arbeidstiden, endringer i arbeidsutstyr, gjennomgått arbeidsrettede tiltak e.l.»

Det vil si at hvilke arbeidsoppgaver du har, om en ny må ansattes, økt belastning for kollegaer osv spiller inn.

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vil si at hvilke arbeidsoppgaver du har, om en ny må ansattes, økt belastning for kollegaer osv spiller inn.

Det er feil paragraf. 

Relevant paragraf er aml § 10-2, punkt 4.

"Arbeidstaker som har fylt 62 år eller som av helsemessige, sosiale eller andre vektige velferdsgrunner har behov for det, har rett til å få redusert sin arbeidstid dersom arbeidstidsreduksjonen kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for virksomheten. Når avtalt periode med redusert arbeidstid er over, har arbeidstaker rett til å gå tilbake til tidligere arbeidstid."

Omsorg for barn er sosial grunn, og arbeidsgiver må kunne vise til vesentlig ulempe for å avslå. 

TS: Jeg vet ikke om nøyaktig prosentandel er så viktig, det kommer nok an på hva som er praktisk gjennomførbart, men det kan du drøfte med arbeidsgiver. Lykke til. 

• Liker 1
Skrevet

Enten kan sjefen være grei og gi deg permisjon, eller så må du si opp. Du kan ikke kreve noe

Anonymkode: 82403...9c1

Skrevet

Du kan be om det som passer deg, men det er slettes ikke sikkert at arbeidsgiver finner seg i det. Det beste er å ha en åpen og god dialog om det, og bli enige. 

Anonymkode: 9f407...80a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...