Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan føles det for de av dere som ikke har utdannelse idag? Jeg selv har ikke fullført vgs og sliter med å få meg jobb og ønsker meg utdannelse. 

Anonymkode: c6a68...f5c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må fullføre videregående. Når man snakker om å ikke ha utdannelse i dag snakker man om høyere utdannelse, altså universitet eller høyskole. Videregående i dag er like obligatorisk som ungdomsskolen. 

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan føles det for de av dere som ikke har utdannelse idag? Jeg selv har ikke fullført vgs og sliter med å få meg jobb og ønsker meg utdannelse. 

Jeg er ufør og har ikke mer enn grunnskolen, vil begynne å studere, det er ikke for seint :) Tror det er verdt det å gjøre utdannelsen ferdig så sant du kan. Blir litt vanskelig en periode men tror det er verdt det.

Anonymkode: 7748b...9a4

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, 000VF000 skrev:

Du må fullføre videregående. Når man snakker om å ikke ha utdannelse i dag snakker man om høyere utdannelse, altså universitet eller høyskole. Videregående i dag er like obligatorisk som ungdomsskolen. 

Nja, man har en utdannelse om man har fagbrev, så det er en sannhet med modifikasjoner. 

Vil anbefale deg å ta enten fagbrev eller bachelor, arbeidsmarkedet er nærmest ikke eksisterende for personer uten utdanning i dag. Dessverre. 

Anonymkode: 653ca...d66

• Liker 10
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Nja, man har en utdannelse om man har fagbrev, så det er en sannhet med modifikasjoner. 

Vil anbefale deg å ta enten fagbrev eller bachelor, arbeidsmarkedet er nærmest ikke eksisterende for personer uten utdanning i dag. Dessverre. 

Enig, jeg glemte fagbrev

• Liker 3
Skrevet

det føles helt pyton, for jeg var veldig skoleflink! har tatt noe høyere utd i voksen alder, kom inn på realkompetansegrunnlag(så det er mulig å studere selv om man ikke har 3 år VG). men har ikke noen grad, og ble etter hvert syk😌

tenker å ta noen interessante emner 

senere, muligens ta en grad selv om jeg ikke trenger det. er ufør😭

Anonymkode: 2a2ce...491

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men man har jo fullført videregående hvis man har fagbrev. 

Anonymkode: 1680d...6f3

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men man har jo fullført videregående hvis man har fagbrev. 

jeg har fagbrev men ikke 3 år VG. ett år på VG, så var jeg privatist og tok teorien,og jobbet tre år, som ble slått sammen med ett år skole, og ett år med kurs innen faget(altså 5 år praksis).

Anonymkode: 2a2ce...491

• Liker 1
Skrevet

Man må som minium fullføre VGS per i dag, det er en nøkkel til noen jobber og videre utdannelse. 

Anonymkode: 6cf1c...2f6

• Liker 3
Skrevet

Har klart meg greit på diverse kurs. Har vært ganske heldig med et par at jobbene jeg fikk tidlig, fikk tilbud om en del kurs og har vært nøye på å skrive alle kursbevis på CV-en. 

Tjener nå ganske OK og er i en helt grei jobb. Men bare det å ha en tilfeldig bachelor i samfunnsvitenskaplige fag ville nok rykket meg flere hakk oppover. Jeg jobber i det offentlige, og her er det mange dører som er lukket bare fordi jeg ikke har høyere utdannelse. Litt kjipt ettersom jeg tydelig ser at mange som kaprer disse jobbene ikke har direkte relevante grader i seg selv, det virker bare som om det å ha en grad er et krav for mange stillinger. At en ønsker høyere utdannelse, men at typen utdannelse ikke er spesifikk. 

I den stillingen jeg er i nå så er det også flere av mine kolleger som har fått seg videreutdanning, men dette får jo jeg naturligvis ikke da jeg ikke fyller universitetenes krav for opptak. 

Har vurdert å ta en tilfeldig bachelor, men siden jeg er fullt opptatt med barn og familieliv på fritiden så tar jeg meg ikke råd til å gå særlig ned i stilling. Jeg kunne nok sikkert fått det til altså, men jeg er såppas jevnt fornøyd at det ikke virker verdt det der jeg er nå. 

Men skulle jeg gått tilbake i tid skulle jeg helt klart ha satset mer på utdannelse. 

Anonymkode: 4e32c...7e7

Skrevet

For meg ødelegger det livskvaliteten min betraktelig. Har videregående, men lavt snitt.

Har veldig lyst til nå ta en utdannelse nå i voksen alder, men det sitter en liten djevel på skulderen og sier at selv om jeg klarer utdannelsen vil jeg aldri få noen høyre jobb da slikt ikke er ment for meg.

Og der har vi også årsaken til min manglende utdannelse. Jeg har aldri fått oppmuntring hjemme i oppveksten. Aldri fått høre at jeg er god på noe, heller fått høre hva jeg et dårlig på. Så etter videregående søkte jeg aldri meg videre, trodde helt og bevist i 10-15 år at utdanning var kun for de smarte og jeg var ikke en av dem.

Så føler meg nå som en taper i samfunnet, en følelse som er ekstremt vanskelig å riste av seg.

Anonymkode: c8ab7...a66

• Liker 3
Skrevet
På 8.11.2020 den 20.49, AnonymBruker skrev:

Jeg er ufør og har ikke mer enn grunnskolen, vil begynne å studere, det er ikke for seint :) Tror det er verdt det å gjøre utdannelsen ferdig så sant du kan. Blir litt vanskelig en periode men tror det er verdt det.

Anonymkode: 7748b...9a4

Det beste er å sikre ufør først, deretter kan man ta det i eget tempo.

Anonymkode: 56795...0b9

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har klart meg greit på diverse kurs. Har vært ganske heldig med et par at jobbene jeg fikk tidlig, fikk tilbud om en del kurs og har vært nøye på å skrive alle kursbevis på CV-en. 

Tjener nå ganske OK og er i en helt grei jobb. Men bare det å ha en tilfeldig bachelor i samfunnsvitenskaplige fag ville nok rykket meg flere hakk oppover. Jeg jobber i det offentlige, og her er det mange dører som er lukket bare fordi jeg ikke har høyere utdannelse. Litt kjipt ettersom jeg tydelig ser at mange som kaprer disse jobbene ikke har direkte relevante grader i seg selv, det virker bare som om det å ha en grad er et krav for mange stillinger. At en ønsker høyere utdannelse, men at typen utdannelse ikke er spesifikk. 

I den stillingen jeg er i nå så er det også flere av mine kolleger som har fått seg videreutdanning, men dette får jo jeg naturligvis ikke da jeg ikke fyller universitetenes krav for opptak. 

Har vurdert å ta en tilfeldig bachelor, men siden jeg er fullt opptatt med barn og familieliv på fritiden så tar jeg meg ikke råd til å gå særlig ned i stilling. Jeg kunne nok sikkert fått det til altså, men jeg er såppas jevnt fornøyd at det ikke virker verdt det der jeg er nå. 

Men skulle jeg gått tilbake i tid skulle jeg helt klart ha satset mer på utdannelse. 

Anonymkode: 4e32c...7e7

Det er nok korrekt observert. Å ta en grad viser intelligens og gjennomføringsevne   Jeg jobber også i det offentlige (staten) og her er bachelor absolutt minimum. 

• Liker 3
Skrevet

Hva er det som hindrer deg i å ta en utdannelse?

For meg er det sykdom. Prøvd flere ganger, men blir syk og det blir bråstopp. Dritkjipt, og en stund tenkte jeg at jeg bare måtte legge meg ned å dø for jeg var jo helt fuckings ubrukelig.

Kommer nok aldri til å gjøre karriere, men har jobba med fokuset. Er fornøyd med et greit liv med friske perioder jeg vil strekke så langt som det lar seg gjøre, og å jobbe litt på sykehjem så jeg føler at jeg bruker meg selv og får være med å bidra.

Drømmen er å kunne jobbe mer, deretter å ta utdanning (fagbrev, studier, samma det). Men, det er ikke sikkert det går. Skal i hvertfall ikke legge meg ned å dø 😉

• Liker 3
  • 3 uker senere...
Skrevet

Noen som har erfart de åpne forelesningene på universitetene/Høgskole, massive open online courses? mooc.no 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Noen som har erfart de åpne forelesningene på universitetene/Høgskole, massive open online courses? mooc.no 

Jeg har tatt flere kurs, men på diverse amerikanske universiteter. Veldig interessant, men neppe noe som gir jobb alene. 

• Liker 1
Skrevet
On 11/29/2020 at 5:41 PM, AnonymBruker said:

Jeg har tatt flere kurs, men på diverse amerikanske universiteter. Veldig interessant, men neppe noe som gir jobb alene. 

Jeg synes det virker interessant. Skal gjøre det selv 

Skrevet
On 11/10/2020 at 1:48 PM, AnonymBruker said:

Å ha videregående, pluss yrkesfag eller generell studiekompetanse, er nok ett absolutt minimum for å skaffe seg fast arbeid i dagens samfunn.                                        

Og selv dette er ikke alltid "godt nok" det heller altså...              

Anonymkode: 42fbd...d30

Hvis man skal slippe "drittjobbene" så må man nok ha en bachelor hvis man ikke starter noe selv.

Anonymkode: 9f8bf...080

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis man skal slippe "drittjobbene" så må man nok ha en bachelor hvis man ikke starter noe selv.

Anonymkode: 9f8bf...080

Å starte noe selv er det eneste som ga/gir mening for meg.

Anonymkode: 56795...0b9

• Liker 1
Skrevet

Har kun fullført VGs med gjenerell studiekompetanse. Har også ønsket å ha bedre utdannelse men for meg fungerte bare ikke systemet. Jeg kan lese på timesvis og under en prøve eller eksamen står det fortsatt helt stil for meg. Jeg lærer ikke på den måten som er standard i skolesystemet. 

Har også angst så jobbing i grupper og muntlig var så ille for meg at jeg rett og slett ble dårlig av stress. Tåler ikke all fokus på meg men også redd for å skuffe andre. 

Derfor klarte jeg bare så vidt å fullføre vgs. Gikk til og med medier og kommunikasjon som jeg egentlig var veldig interessert i. Det gikk bare så vidt siden jeg ikke klarte å gjennomføre når ting blir alt for serriøst og ble ikke tatt serriøst av lærere. Hvis man forteller at man sliter så blir man nesten bare tvingt enda mer i rampelyset. For meg gjorde det ting bare værre. 

Har jobbet i tre år nå, før det litt vikariat her og det, men mistrives en del i jobben og skulle gjerne likt å jobbe med noe som interesserer meg, men så sitte rjeg igjen her da og tenker at det ikke går. Jeg klarte jo bare så vidt vgs, hvordan skal det da gå i høyere utdanning? Eksamen er mareritt delux for meg. Uansett hvor hardt jeg prøver og hvor mye jeg kan, skriver jeg fortsatt like "dårlig" som en ungdomsskoleelev og blir trekt ned bare av det. Også da det jernteppet som ikke går bort under stress. 

Det er ingen fag eller jobber jeg er interessert nok i for å gjennomgå disse følelsene igjen. Da får jeg heller bare ha en dritt jobb. 

Har du lyst og føler du kan burde du absolutt gjøre det da!! Hadde gjort det for lengst selv om jeg ikke slet så sykt med skole gjenerelt. 

Anonymkode: 9d3ae...bf4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...