Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen forklare hva disse konsulentjobbene dreier seg om, disse hos Deloitte, KPMG, PwC, EY, McKinsey osv?

Er disse gode jobber eller er det hele bare en scam? Hører stadig om ind.øk.'ere som får disse jobbene og at det skal være så prestisjefylt og sånn. Er det virkelig det? Og hva går jobbene ut på? Har hørt om bla-bla-bla om at konsulenter blir leid ut til prosjekter osv, men kan noen gi meg noen praktiske eksempler og som kan forklare hva det egentlig går ut på?

Ser jo at det er folk fra BI og NHH som får disse jobbene, og det skjønner jeg. Det er jo økonomijobber. Men hvorfor får andre sivilingeniører fra NTNU disse jobbene også?

Anonymkode: 43a28...5c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørsmålet ditt er alt for lite spesifikt til å svare godt på "konsulent" er et ekstremt vidt begrep. 

EY for eksempel har store mengder økonomer og lignende utdannet ved NHH/BI som jobber med regnskap og revisjon, for eksempel har mange av de største selskapene i Norge revisor fra EY (eller KPMG/PwC). 

PwC selger masse regnskap, revisjon og advokattjenester. 

Deloitte har et tonn av ingeniører (og alle andre du kan tenke deg, de har over 300.000 ansatte), hvor de for eksempel gjør IT prosjekt hvor "konsulentene" er utleide systemutviklere som utvikler prosjekt for kunde.

McKinsey (og alle overnevnte gjør også dette i større eller mindre grad) driver hovedsaklig med "management consulting", dette er nok den typen konsulenttjenester du tenker på hvor all slags folk jobber, her er det folk med doktorgrad i fysikk, mastergrad i sosiologi, siv.øker og alt mulig annet du kan se for deg. Disse er konsulenter i ordets rette forstand i det at de faktisk selger "råd" til bedrifter, gjerne i form av raporter, utredninger og strategier innen for eksempel digitalisering eller effektivisering.

Et godt eksempel på et slikt prosjekt var da EY skulle rådgi NTNU på hvordan de skulle få til ABE (avbyråkratisering og effektiviseringsreformen) kuttene, da kom et team fra EY inn og fortalte de hvordan de skulle gjøre dettte. Store deler av løsningen var å redusere årsverk, så det ble raskt svært kontroversielt. 

Skrevet
19 timer siden, KapteinJ skrev:

Spørsmålet ditt er alt for lite spesifikt til å svare godt på "konsulent" er et ekstremt vidt begrep. 

EY for eksempel har store mengder økonomer og lignende utdannet ved NHH/BI som jobber med regnskap og revisjon, for eksempel har mange av de største selskapene i Norge revisor fra EY (eller KPMG/PwC). 

PwC selger masse regnskap, revisjon og advokattjenester. 

Deloitte har et tonn av ingeniører (og alle andre du kan tenke deg, de har over 300.000 ansatte), hvor de for eksempel gjør IT prosjekt hvor "konsulentene" er utleide systemutviklere som utvikler prosjekt for kunde.

McKinsey (og alle overnevnte gjør også dette i større eller mindre grad) driver hovedsaklig med "management consulting", dette er nok den typen konsulenttjenester du tenker på hvor all slags folk jobber, her er det folk med doktorgrad i fysikk, mastergrad i sosiologi, siv.øker og alt mulig annet du kan se for deg. Disse er konsulenter i ordets rette forstand i det at de faktisk selger "råd" til bedrifter, gjerne i form av raporter, utredninger og strategier innen for eksempel digitalisering eller effektivisering.

Et godt eksempel på et slikt prosjekt var da EY skulle rådgi NTNU på hvordan de skulle få til ABE (avbyråkratisering og effektiviseringsreformen) kuttene, da kom et team fra EY inn og fortalte de hvordan de skulle gjøre dettte. Store deler av løsningen var å redusere årsverk, så det ble raskt svært kontroversielt. 

Tror det var det jeg lurte på ja. :) Er det her indøkere også går under?

Anonymkode: 43a28...5c5

Skrevet

Jeg er konsulent men ikke i noen av de selskapene du nevner, jobber i et selskap som kun retter seg mot IT. Jeg har utdanning innen IT og min jobb som konsulent er å bli leid ut til prosjekter der jeg gjør programvareutvikling for kundene. Kundene er da andre store bedrifter, kommuner, statlige bedrifter osv som ønsker programvare laget, endret eller tilpasset sin bruk, men ikke har egne ansatte til å gjøre det. Vi har indøkere og økonomer også i min bedrift, de gjør mye forskjellig. En del (spesielt økonomer) er feks prosjektledere, andre er "rådgivere" (mer typisk business konsulent) for kunden og hjelper til å finne ut hvordan de arbeider, hvordan IT-systemene skal funke, hvordan de kan bruke systemene godt, hva de burde kjøpe, hvilke arbeidsprosesser som kan digitaliseres og hvordan... sånne ting. Andre holder kurs for kundene i programmene vi har laget, tester det utviklere lager, hjelper kundene med å finne, melde og følge opp feil som skal løses. Må innrømme at mange av dem er jeg også litt usikker på hva egentlig gjør hele dagen, det er mye møter med prating og powerpointer med figurer, planlegging og kartlegging... "verdiskapning".

Konseptet konsulent er jo bare at bedrift X trenger en viss kunnskap om et fagområdet eller et produkt, og istedet for å ansette noen så leier de person A på timesbasis fra bedrift Y som kan gjøre jobben. X betaler da bedrift Y for dette. Person A er ansatt i bedrift Y. Så er det jo forskjellige konsulenter i alle bransjer..

Anonymkode: 7c044...832

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...