Gå til innhold

Demonstrasjoner

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Demonstrasjonene blir hyppigere rundt om i Europa da stadig flere mister jobber og føler seg kontrollert.

Her fra Tyskland:

Liverpool:

London:

Madrid:

Barcelona:

Dette er bare noen eksempler. 

Endret av Tunique
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det der hjelper nok til å få bukt med smitten.

• Liker 7
  • 3 uker senere...
Skrevet (endret)

Studentene til Dr. Ignaz Semmelweiss gjorde også opprør. De sa: "Vi er adelige, vi trenger ikke å vaske hendene."

Bidro det til å få ned mortalitetstallene på klinikken der han jobbet? Når sank dødeligheten der? Hvilken hendelse attribueres denne markante nedgangen til?

Endret av Robert Koch
  • Liker 5
Skrevet
Robert Koch skrev (Akkurat nå):

Studentene til Dr. Ignaz Semmelweiss gjorde også opprør. De sa: "Vi er adelige, vi trenger ikke å vaske hendene."

Hei, der var du igjen.  Ha en fortsatt fin kveld (og hils Erna fra meg😉)

• Liker 4
Skrevet

Regjeringen vedtar de de har lyst til. Så nesten den eneste måten vi har for å protestere er å holde demonstrasjoner. Men det får man i flere land nå ikke lov til, med begrunnelse i smittevern. Og det er en rett man har, men unntakstilstanden som skulle vare i noen uker virker å ha blitt permanent.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Arrestert for å ville demonstrere.

Endret av mima
  • Liker 1
Skrevet

Det har vært store protester i f. eks. England og Frankrike, men minimale protester i Norge. En viktig grunn til det er som følger:

• Norge har lave sosioøkonomiske forskjeller sammenlignet med de fleste andre land. De fleste har økonomisk sikkerhet fra å bli ruinerte.
  • Norske myndigheter har vært flinke til å kommunisere årsakene til tiltakene.
  • Vi har en tradisjon for dugnad og fellesskap i Norge

England derimot er et land med store forskjeller, mange som sliter voldsomt med å tjene til livets opphold som sliter enda verre nå enn før mars 2020. På grunn av store sosioøkonomiske forskjeller er det større mistro til myndighetene og autoritetspersoner.

Frankrike har tradisjon for store protester mot alt som kommer fra politikerne som de ikke liker.

Protestene mot loven mot filming av politiet etter saken med en person som ble grisebanket av fire politifolk har svært lite med Coronatiltakene å gjøre. Han ble visstnok anholdt av politifolka fordi han ikke brukte munnbind, men årsaken til at de banket ham så grusomt er nok god, gammeldags rasisme.

• Liker 3
Skrevet
Collan skrev (11 minutter siden):

Det har vært store protester i f. eks. England og Frankrike, men minimale protester i Norge. En viktig grunn til det er som følger:

• Norge har lave sosioøkonomiske forskjeller sammenlignet med de fleste andre land. De fleste har økonomisk sikkerhet fra å bli ruinerte.
  • Norske myndigheter har vært flinke til å kommunisere årsakene til tiltakene.
  • Vi har en tradisjon for dugnad og fellesskap i Norge

England derimot er et land med store forskjeller, mange som sliter voldsomt med å tjene til livets opphold som sliter enda verre nå enn før mars 2020. På grunn av store sosioøkonomiske forskjeller er det større mistro til myndighetene og autoritetspersoner.

Frankrike har tradisjon for store protester mot alt som kommer fra politikerne som de ikke liker.

Protestene mot loven mot filming av politiet etter saken med en person som ble grisebanket av fire politifolk har svært lite med Coronatiltakene å gjøre. Han ble visstnok anholdt av politifolka fordi han ikke brukte munnbind, men årsaken til at de banket ham så grusomt er nok god, gammeldags rasisme

Jeg tror ikke velferdsstaten varer evig dessverre. Tror de fleste får nok om de mister hus og mat på bordet. Håper ting ordner seg

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, infectedsopp said:

Jeg tror ikke velferdsstaten varer evig dessverre. Tror de fleste får nok om de mister hus og mat på bordet. Håper ting ordner seg

Nå er jeg ikke helt sikker på hva du legger i at velferdsstaten ikke varer evig. Den tåler selvsagt ikke at en for høy andel er uten arbeid over lang tid, da vil man enten måtte øke skattene eller skjære ned på dagpengesatsen.

Den vil også miste oppslutning hvis de sosioøkonomiske forskjellene i samfunnet øker. Det kan vi vanlige folk faktisk gjøre noe med. Vi kan stemme på politikere som vil kjempe for å beholde velferdsstaten og redusere forskjellene i landet.

• Liker 2
Skrevet
Collan skrev (17 minutter siden):

Nå er jeg ikke helt sikker på hva du legger i at velferdsstaten ikke varer evig. Den tåler selvsagt ikke at en for høy andel er uten arbeid over lang tid, da vil man enten måtte øke skattene eller skjære ned på dagpengesatsen.

Den vil også miste oppslutning hvis de sosioøkonomiske forskjellene i samfunnet øker. Det kan vi vanlige folk faktisk gjøre noe med. Vi kan stemme på politikere som vil kjempe for å beholde velferdsstaten og redusere forskjellene i landet.

Det var det jeg mente - høy andel uten arbeid over lengre tid vil knekke alt. Slik situasjonen er nå så vil jeg tro det kollapser til slutt. Eller som du sier, skattene økes. Men tåler alle det? 

Det er ikke sikkert at stemming på enkelte politikere vil endre dette heller. Det er en kjent sak at politikere sanker stemmer, men ikke overholder løfter som er gitt når de er valgt. Jeg håper derimot at du har rett

• Liker 1
Skrevet (endret)
8 hours ago, infectedsopp said:

Det var det jeg mente - høy andel uten arbeid over lengre tid vil knekke alt. Slik situasjonen er nå så vil jeg tro det kollapser til slutt. Eller som du sier, skattene økes. Men tåler alle det? 

Det er ikke sikkert at stemming på enkelte politikere vil endre dette heller. Det er en kjent sak at politikere sanker stemmer, men ikke overholder løfter som er gitt når de er valgt. Jeg håper derimot at du har rett

Det er konkludert med at det å slå ned smitten til et lavt nivå, som vi hadde i sommer, er mest lønnsomt over tid.

Videre ser det jo ut til at vi nå ser lyset i enden av tunnellen. Sannsynligvis vil de aller fleste helsearbeidere og folk i risikogruppen være vaksinert før påska 2021, og en betydelig andel av resten av befolkningen før sommeren 2021. Hvis vi har nærmere 50% vaksinedekning før sommeren kan tiltakene lettes betraktelig, og økonomien vil bedres.

Norge er blant de landene i verden som har best forutsetninger for å holde deler av arbeidsstyrken og næringslivet "kunstig i live" inntil vaksinedekningen blir høy nok.

Dessuten er alternativet heller dårlig. Å lette på mange tiltak i en og samme operasjon vil raskt føre til stor smittespredning så lenge vaksinedekningen er 0, som nå, eller lav, som den sannsynligvis vil være i hvert fall til og med ca. april-mai 2021. Da vil helsevesenet bli overbelastet, mange folk med andre helseutfordringer vil ikke få behandling, en betydelig andel av folk i samfunnskritiske jobber (helsearbeidere, folk som jobber med elnettet, internett etc.) vil være syke eller i karantene. Det er veldig gode grunner til at alle land i verden har hatt i hvert fall noen formere for tiltak.

Donald Trump har håndtert pandemien elendig, fordi han er sterk motstander av tiltak som griper inn i økonomien. Konsekvensen er at USA har verdens suverent høyeste dødelighet, både i absolutte tall og i forhold til innbyggertallet. Over 13 millioner til nå. India, som har 1,4 milliarder innbyggere, har 9,3 millioner. Det er selvsagt stor usikkerhet i disse tallene, men når forskjellen er så stor er det ikke tvil om at håndteringen har vært spesielt dårlig i USA.

EDIT: Jeg var visst litt trøtt i går kveld, jeg så på smittetallene, ikke dødstallene. Det er per nå 266000 for USA, 172500 for India.

Endret av Collan
Rettet feil tall
  • Liker 3
Skrevet
Collan skrev (1 time siden):

Da vil helsevesenet bli overbelastet, mange folk med andre helseutfordringer vil ikke få behandling, en betydelig andel av folk i samfunnskritiske jobber (helsearbeidere, folk som jobber med elnettet, internett etc.) vil være syke eller i karantene. Det er veldig gode grunner til at alle land i verden har hatt i hvert fall noen formere for tiltak.

Rett på meg hvis jeg tar feil nå, men har ikke det meste av behandlinger stanset allerede i påvente av renn av covid pasienter? Husker blant annet psykologene stengte ned i mars, men usikker på om alt sånn pluss kreftbehandlinger o.l har åpent eller enkelte begrensninger? Mulig jeg ikke har fått med meg dette, derfor jeg lurer

• Liker 1
Skrevet
6 hours ago, infectedsopp said:

Rett på meg hvis jeg tar feil nå, men har ikke det meste av behandlinger stanset allerede i påvente av renn av covid pasienter? Husker blant annet psykologene stengte ned i mars, men usikker på om alt sånn pluss kreftbehandlinger o.l har åpent eller enkelte begrensninger? Mulig jeg ikke har fått med meg dette, derfor jeg lurer

Jeg vet ikke hvordan det har utviklet seg overalt i verden, men i Norge har det meste av viktig behandling gått som normalt, kanskje utenom de siste to ukene i mars og de første to i april, fordi vi har klart å holde smittetallene lave.

I USA har mange sykehus kuttet kraftig ned på annen behandling, både fordi de har vært fylt opp med Covid19-pasienter og fordi smittefaren har gjort det farlig å være kreftpasient på samme sykehus. Jeg leste om en sykepleier som var fortvilet over å ha mistet jobben, hun var blant dem som ikke hadde utdanning for å jobbe på avdelingen som håndterte smittede.

Det var i april eller mai, det kan ha endret seg, selv om jeg følger godt med på nyhetene er det mye jeg ikke får med meg. Det jeg vet er at nå i høst har mange sykehus igjen opplevd at avdelingene som kan ta i mot Covid19-pasienter er fulle, og at de må avvise pasienter.

• Liker 2
Skrevet

Hei trådstarter.

Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets regelverk:

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

Chantielle mod

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...