trønder Skrevet 11. november 2020 #81 Skrevet 11. november 2020 (endret) 27 minutter siden, BeautyBox said: Du vet at kjærester på tvers av landegrenser gjerne har x antall dager samvær til vanlig i løpet av en måned, sant? Det blir helt tullete å skille mellom folk da. Vel, nå prøver man å stoppe smitten som beveger seg over landegrensene da. Og om alle som reiser over landegrensene får reise på besøk til sine og smitte dem stopper vi den ikke. Dessuten er det ingen ting som er vanlig nå. Endret 11. november 2020 av trønder 2
BeautyBox Skrevet 11. november 2020 Forfatter #82 Skrevet 11. november 2020 30 minutter siden, trønder skrev: Vel, nå prøver man å stoppe smitten som beveger seg over landegrensene da. Og om alle som reiser over landegrensene får reise på besøk til sine og smitte dem stopper vi den ikke. Dessuten er det ingen ting som er vanlig nå. Det var du som skrev om begrepet "til vanlig", og jeg svarte på det du skrev, så ikke begynn å vri og vende på det sånn.
trønder Skrevet 11. november 2020 #83 Skrevet 11. november 2020 3 minutter siden, BeautyBox said: Det var du som skrev om begrepet "til vanlig", og jeg svarte på det du skrev, så ikke begynn å vri og vende på det sånn. Jeg vrir ikke på noe. Det er ingen ting som er vanlig nå, ergo bør man ikke kunne forvente å kunne omgås personer som kommer fra utlandet før de har gjennomført karantenen sin - selv om man kunne det "til vanlig før denne pandemien ble en issue". For smitten kommer i all hovedsak fra utlandet, og folk smittes i hjemmet. 3
BeautyBox Skrevet 11. november 2020 Forfatter #84 Skrevet 11. november 2020 2 minutter siden, trønder skrev: Jeg vrir ikke på noe. Det er ingen ting som er vanlig nå, ergo bør man ikke kunne forvente å kunne omgås personer som kommer fra utlandet før de har gjennomført karantenen sin - selv om man kunne det "til vanlig før denne pandemien ble en issue". For smitten kommer i all hovedsak fra utlandet, og folk smittes i hjemmet. Du skrev: Sitat Med så mye importsmitte vi ser for tiden blir det helt tullete at man skal kunne ta karantene hjemme hos frisk familie, spesielt når noen strekker familiebegrepet til å omfatte "kjærester som ikke bor sammen til vanlig". Jeg svarte: Sitat Du vet at kjærester på tvers av landegrenser gjerne har x antall dager samvær til vanlig i løpet av en måned, sant? Det blir helt tullete å skille mellom folk da. Ergo: jeg svarte på din påstand om at "noen strekker familiebegrepet til å omfatte "kjærester som ikke bor sammen til vanlig"". Jeg svarte på at du prøver å sette en skillelinje mellom hva som er "til vanlig" og ikke. Det du svarte på videre har ingen sammenheng med det jeg svarte deg, og du trekker to av ordene jeg skrev ut av hele sammenhengen.
trønder Skrevet 11. november 2020 #85 Skrevet 11. november 2020 1 minutt siden, BeautyBox said: Du skrev: Jeg svarte: Ergo: jeg svarte på din påstand om at "noen strekker familiebegrepet til å omfatte "kjærester som ikke bor sammen til vanlig"". Jeg svarte på at du prøver å sette en skillelinje mellom hva som er "til vanlig" og ikke. Det du svarte på videre har ingen sammenheng med det jeg svarte deg, og du trekker to av ordene jeg skrev ut av hele sammenhengen. Ok. 1
trønder Skrevet 11. november 2020 #86 Skrevet 11. november 2020 (endret) Spørsmålet er om det er lurt å ta importsmitten inn i hjemmene til folk slik at de besøkende kan spre smitten videre. Uavhengig om det er studenter, bestemødre eller kjærester. Endret 11. november 2020 av trønder 4
BeautyBox Skrevet 11. november 2020 Forfatter #87 Skrevet 11. november 2020 (endret) 10 minutter siden, trønder skrev: Spørsmålet er om det er lurt å ta importsmitten inn i hjemmene til folk slik at de besøkende kan spre smitten videre. Uavhengig om det er studenter, bestemødre eller kjærester. Jeg skjønner hva du mener. Og jeg ser nå at du skrev det tidligere her også. Men problemet for mange er også at det ikke er noe smitte å spre videre når man bare er to og begge i praksis tar karantene sammen, og iallefall ikke når den som blir besøkt bare har hjemmekontor. Jeg mener bare at det burde gå an å kunne dokumentere at her er det svært lite sannsynlig eller ingen sannsynlighet for at det skjer noen importsmitte, og få godkjent slik dokumentasjon. Det et mindre ressurskrevende enn å sette folk på karantene-hotell. Endret 11. november 2020 av BeautyBox
trønder Skrevet 12. november 2020 #88 Skrevet 12. november 2020 2 hours ago, BeautyBox said: Men problemet for mange er også at det ikke er noe smitte å spre videre når man bare er to og begge i praksis tar karantene sammen, og iallefall ikke når den som blir besøkt bare har hjemmekontor. Jeg tror, eller i det minste håper, at ingen kommer på besøk til landet vel vitende om at de er smittebærende. Likevel sies det at importsmitte er problemet nå. Det betyr at det kommer folk inn til landet som tror at de ikke er smittsomme, selv om de tydeligvis er det. Og da må man begrense kontakten med nyankomne inntil vi er sikre på at de ikke kan spre elendigheten videre i samfunnet. 3
BeautyBox Skrevet 12. november 2020 Forfatter #89 Skrevet 12. november 2020 4 timer siden, trønder skrev: Jeg tror, eller i det minste håper, at ingen kommer på besøk til landet vel vitende om at de er smittebærende. Likevel sies det at importsmitte er problemet nå. Det betyr at det kommer folk inn til landet som tror at de ikke er smittsomme, selv om de tydeligvis er det. Og da må man begrense kontakten med nyankomne inntil vi er sikre på at de ikke kan spre elendigheten videre i samfunnet. Men situasjonene jeg skisserer er jo blant dem som, veldig sannsynlig, ikke er blant de som tar med seg importsmitte da det ikke er noen smittevei videre ut i samfunnet. Det er det jeg mener det bør tas høyde for, så sant som det tas høyde for at studenter nå slipper opphold på karantene-hotell. En kjæreste ER nærmeste familie for mange, faktisk.
Gjest RoNo Skrevet 12. november 2020 #90 Skrevet 12. november 2020 Jeg forstår ikke hvorfor det er unntak for å vise negativ test ved innreise. Det er en økt risiko med å ta karantenen i samme bolig som andre, og negativ test kan i dette minste redusere risikoen noe. Er man smittet så kan man ikke komme, og er man ikke positiv kan man ta karantenen hos familien (når det er godkjent). Jeg kjenner flere som har reist innad i Norge fra røde områder, som har tatt test før de drar hjem på besøk.
BeautyBox Skrevet 12. november 2020 Forfatter #91 Skrevet 12. november 2020 4 minutter siden, RoNo skrev: Jeg forstår ikke hvorfor det er unntak for å vise negativ test ved innreise. Det er en økt risiko med å ta karantenen i samme bolig som andre, og negativ test kan i dette minste redusere risikoen noe. Er man smittet så kan man ikke komme, og er man ikke positiv kan man ta karantenen hos familien (når det er godkjent). Jeg kjenner flere som har reist innad i Norge fra røde områder, som har tatt test før de drar hjem på besøk. Det er kanskje noe med at man kan være smittet selv om testen er negativ? 1
Gjest RoNo Skrevet 12. november 2020 #92 Skrevet 12. november 2020 12 minutter siden, BeautyBox skrev: Det er kanskje noe med at man kan være smittet selv om testen er negativ? Det er derfor man skal i karantene uavhengig av hva testen sier. Jeg ser uansett bare fordeler med at de fleste som er smittet får vite dette så snart som mulig.
BeautyBox Skrevet 12. november 2020 Forfatter #93 Skrevet 12. november 2020 Akkurat nå, RoNo skrev: Det er derfor man skal i karantene uavhengig av hva testen sier. Jeg ser uansett bare fordeler med at de fleste som er smittet får vite dette så snart som mulig. Ja, det er jeg enig i. Men da er det vel begrunnet med kapasitet på grensene da?
Gjest RoNo Skrevet 12. november 2020 #94 Skrevet 12. november 2020 2 minutter siden, BeautyBox skrev: Ja, det er jeg enig i. Men da er det vel begrunnet med kapasitet på grensene da? Ja det er jo nettopp det som er så rart. Det er jo mulig (og oppfordret) å teste seg på flyplasser. Jeg vet ikke om det gjelder alle flyplasser med utenriks, men det er i det minste et system for dette. Veldig rart. Det er da mer kostnadseffektiv å hindre noen tilfeller enn å teste. Det er jo strategien nå -test spor isolert.
BeautyBox Skrevet 12. november 2020 Forfatter #95 Skrevet 12. november 2020 Akkurat nå, RoNo skrev: Ja det er jo nettopp det som er så rart. Det er jo mulig (og oppfordret) å teste seg på flyplasser. Jeg vet ikke om det gjelder alle flyplasser med utenriks, men det er i det minste et system for dette. Veldig rart. Det er da mer kostnadseffektiv å hindre noen tilfeller enn å teste. Det er jo strategien nå -test spor isolert. Ja jeg er enig med deg. Synes at det er bedre å tenke hva som er mindre ressurskrevende og mer konstnadseffektivt i lengden, på alle måter. Så jeg synes karantene-hotell i veldig mange tilfeller er en skikkelig dårlig idé. 1
Gjest RoNo Skrevet 12. november 2020 #96 Skrevet 12. november 2020 (endret) 3 minutter siden, BeautyBox skrev: Ja jeg er enig med deg. Synes at det er bedre å tenke hva som er mindre ressurskrevende og mer konstnadseffektivt i lengden, på alle måter. Så jeg synes karantene-hotell i veldig mange tilfeller er en skikkelig dårlig idé. Akkurat karantene hotell har jeg ikke gjort opp en mening om. Når det fungerer slik det skal er jo det utmerket. Samtidig så var jo det nettopp pga karantene hotell i Melbourne at utbruddet ble så stort. Der festet de og minglet med de ansatte (ofte unge som også levde som normalt utenfor). Endret 12. november 2020 av RoNo
BeautyBox Skrevet 12. november 2020 Forfatter #97 Skrevet 12. november 2020 2 minutter siden, RoNo skrev: Akkurat karantene hotell har jeg ikke gjort opp en mening om. Når det fungerer slik det skal er jo det utmerket. Samtidig så var jo det nettopp pga karantene hotell i Melbourne at utbruddet ble så stort. Der festet de og minglet med de ansatte (ofte unge som også levde som normalt utenfor). Det er ikke konstnadseffektivt med karantene-hotell når man hindrer smitte mye mer ved at vedkommende oppholder seg i bolig der man ikke er i kontakt med mer enn én person.
Outlander Skrevet 12. november 2020 #98 Skrevet 12. november 2020 14 hours ago, Senil said: Foruten studenter... Har ikke sagt studenter faller utenfor "idiot" status heller. 1
BeautyBox Skrevet 12. november 2020 Forfatter #99 Skrevet 12. november 2020 Jeg har i dag lest om folk som bor på karantene-hotell i media. Hvorfor i huleste kaller ikke myndighetene dette for ISOLASJON? De er jo kun på hotellrommene sine. 4
Snurrepurre Skrevet 12. november 2020 #100 Skrevet 12. november 2020 4 minutter siden, BeautyBox skrev: Jeg har i dag lest om folk som bor på karantene-hotell i media. Hvorfor i huleste kaller ikke myndighetene dette for ISOLASJON? De er jo kun på hotellrommene sine. Enig 😅 2
Fremhevede innlegg