Gå til innhold

Nye innreiseregler

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
4 minutter siden, Breakeven skrev:

De har sagt at disse innstrammingene gjelder til 3 desember forlopig, men om situasjonen ikke bedres kan de bli forlenget. Mye kan skje pa 3 uker, sa krysser fingrene.

Vi får satse på det! 

Men helt ærlig må jeg innrømme at det ser ut som de ikke klarer å få bukt med dette viruset. Og jepp, jeg har utsatte folk i familien blant annet som jeg er glad i jeg også. Men jeg er redd for at alle mulige tiltak på lang sikt uansett ikke vil hjelpe. Jeg sier ikke at vi ikke skal ha tiltak, men lurer på hvor langt det skal gå med tiltakene og hvor lenge man skal holde på dem, før man innser at det kanskje ikke hjelper på sikt. Vi får se om det hjelper. 

Endret av BeautyBox
Skrivefeil
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, Breakeven skrev:

Ja, det er faktisk helt idiotisk. Viruset skiller da ikke mellom studenter og ikke-studenter.

Nei, så da regner jeg med bestemor fra Belgia også får komme å ha karantene hos sin sønn/datter. Det får være enten eller. 

Skrevet

Hvor finner dere dette med studenter? 

Skrevet
4 minutter siden, Senil skrev:

Phuuu, enda godt studenter ikke kan ha med covid19 til foreldre. For foreldre slipper sa å smitte videre når de drar på jobb. 

Og med dette gir jeg opp. Enkle regler er umulig, og vi skal forskjelsbehandle. Nå unner jeg alle en jul med familien altså. Men studenter er ikke mindre smittefarlig enn andre. 

Jeg er enig! Jeg syns at studenter kun skal få komme hjem om de kan være isolert fra familien sin i 10 dager. Om familien har hytte kunne studenten oppholdt seg der. Eller at de kan være på rommene sine hjemme og at familien setter mat foran døra. Altså jeg syns det skal være strengt! 

Men igjen, dette er umulig og kontrollere. Når de innfører karantenehotell så vet regjeringen med sikkerhet at en stor del av de som reiser inn går i skikkelig karantene. Så jeg skjønner jo godt at dette er viktig! 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, mercury_ skrev:

Jeg er enig! Jeg syns at studenter kun skal få komme hjem om de kan være isolert fra familien sin i 10 dager. Om familien har hytte kunne studenten oppholdt seg der. Eller at de kan være på rommene sine hjemme og at familien setter mat foran døra. Altså jeg syns det skal være strengt! 

Men igjen, dette er umulig og kontrollere. Når de innfører karantenehotell så vet regjeringen med sikkerhet at en stor del av de som reiser inn går i skikkelig karantene. Så jeg skjønner jo godt at dette er viktig! 

Problemet med karantene-hotell, synes jeg, er at det blir ikke karantene da, det blir faktisk isolasjon. Og en mild form for fengsel.

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, mercury_ skrev:

Jeg synes ikke isolasjon er en god ting, ikke for studenter eller bestemor. Men jeg mener samme regler må gjelde alle. Man deler ikke folk opp på den måten der. 

Skrevet
Akkurat nå, Senil skrev:

Jeg synes ikke isolasjon er en god ting, ikke for studenter eller bestemor. Men jeg mener samme regler må gjelde alle. Man deler ikke folk opp på den måten der. 

Jeg er helt enig. Derfor mener jeg at skikkelig godt dokumentert egnet karantenested hadde vært mye, mye bedre. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Senil skrev:

Nå skjønner jeg ikke helt hva du refererer til. Mener du at dersom studenter får komme hjem, så må alle få komme hjem. Eller mener du at dersom noen må på karantenehotell, så må alle på karantenehotell? Eller at de ikke skal slippe noen inn i landet?

Skrevet
Akkurat nå, mercury_ skrev:

Nå skjønner jeg ikke helt hva du refererer til. Mener du at dersom studenter får komme hjem, så må alle få komme hjem. Eller mener du at dersom noen må på karantenehotell, så må alle på karantenehotell? Eller at de ikke skal slippe noen inn i landet?

Kan studenter ta karantene hos foreldre, kan bestemor ta karantene hos sin sønn.

Skrevet
Akkurat nå, Senil skrev:

Kan studenter ta karantene hos foreldre, kan bestemor ta karantene hos sin sønn.

Og en kjæreste kan ta karantene med sin kjæreste, når vedkommende bor alene. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Senil skrev:

Ja, sånn ja, enig!! 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Godkjent dokumentasjon på egnet karantenested i form av leid bolig, kan være:

- Plantegning som viser at boligen er tilpasset én person i tillegg til den som skal i karantene og evt felles barn 

- Leiekontrakt

- Kontoutskrift som viser utbetalt leie og depositum til leiekonto hos huseier som samsvarer med navn og kontoinformasjon i leiekontrakten, med minimum tre måneders innbetalt leie i forveien 

- Skriftlig, undertegnet bekreftelse fra huseier på at denne boligen er egnet for karantene, og at det kun er én person som bor der utover den som er i karantene og evt felles barn 

- Evt bilder av boligen som bekrefter plantegningen 

Kan noen fortelle meg HVORFOR dette skal være dårligere enn å vise til kjøpekontrakt og boligregister, samt masse ressursbruk og statlige midler brukt på karantene-(isolasjons-)hotell? 

Endret av BeautyBox
Skrevet
19 minutter siden, BeautyBox skrev:

Godkjent dokumentasjon på egnet karantenested i form av leid bolig, kan være:

- Plantegning som viser at boligen er tilpasset én person i tillegg til den som skal i karantene og evt felles barn 

- Leiekontrakt

- Kontoutskrift som viser utbetalt leie og depositum til leiekonto hos huseier som samsvarer med navn og kontoinformasjon i leiekontrakten, med minimum tre måneders innbetalt leie i forveien 

- Skriftlig, undertegnet bekreftelse fra huseier på at denne boligen er egnet for karantene, og at det kun er én person som bor der utover den som er i karantene og evt felles barn 

- Evt bilder av boligen som bekrefter plantegningen 

Kan noen fortelle meg HVORFOR dette skal være dårligere enn å vise til kjøpekontrakt og boligregister, samt masse ressursbruk og statlige midler brukt på karantene-(isolasjons-)hotell? 

Er dette nytt?

Skrevet
Akkurat nå, mercury_ skrev:

Er dette nytt?

Det er ikke nye regler, det er jeg som foreslår at de heller kan gjøre noe lignende. 

Skrevet

Tusen takk for at dere kommer med ny info her når det kommer noe nytt! 

Skrevet

Med så mye importsmitte vi ser for tiden blir det helt tullete at man skal kunne ta karantene hjemme hos frisk familie, spesielt når noen strekker familiebegrepet til å omfatte "kjærester som ikke bor sammen til vanlig". 

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, Senil said:

Nei, så da regner jeg med bestemor fra Belgia også får komme å ha karantene hos sin sønn/datter. Det får være enten eller. 

Problemet er ikke bestemor fra Belgia. Problemer er godt voksne idioter som velger å ikke karantene når de kommer fra rødt land, slik at alle må betale prisen med nedstenging og karene hotellet. 

• Liker 1
Skrevet
52 minutter siden, Outlander skrev:

Problemet er ikke bestemor fra Belgia. Problemer er godt voksne idioter som velger å ikke karantene når de kommer fra rødt land, slik at alle må betale prisen med nedstenging og karene hotellet. 

Foruten studenter... 

Skrevet
1 time siden, trønder skrev:

Med så mye importsmitte vi ser for tiden blir det helt tullete at man skal kunne ta karantene hjemme hos frisk familie, spesielt når noen strekker familiebegrepet til å omfatte "kjærester som ikke bor sammen til vanlig". 

Du vet at kjærester på tvers av landegrenser gjerne har x antall dager samvær til vanlig i løpet av en måned, sant? Det blir helt tullete å skille mellom folk da. 

• Opprett ny...