Hedy Lamarr Skrevet 10. november 2020 #41 Skrevet 10. november 2020 6 minutter siden, BeautyBox skrev: Det er jo ikke om man er folkeregistrert eller ikke som er poenget mitt her, men at det ikke er godkjent å leie fremfor å eie, når man ikke er folkeregistrert. Jeg synes ikke at det du skriver om å sette seg inn i regelverk samsvarer med det du skrev om enkle, entydige regler. Klart man må sette seg inn i reglene som gjelder, men måten reglene er presisert på her gjør det til det motsatte av enkelt og entydig. Veldig mange nordmenn vet ikke hva et rundskriv er for noe. En kontrakt på kjøp av bolig skal tinglyses, det er derfor enkelt å bevise at man har eget bosted i Norge selv om det er en feriebolig. Leiekontrakter kan enkelt forfalskes. Usikker på hvordan du vet at veldig mange nordmenn ikke vet hva rundskriv er? Uansett, ved reise over landegrensene er det for tiden lurt å kontakte kommune / ambassade / sjekke det offisielle EU-nettstedet / sjekke UD’s reiseråd eller hva man trenger for å forflytte seg under en pandemi. Du synes dette er vanskelig, jeg synes ikke det, så lenge informasjonen er lett tilgjengelig, noe den er. Jeg tror jeg lar det bli med det i denne tråden. 2
BeautyBox Skrevet 10. november 2020 Forfatter #42 Skrevet 10. november 2020 34 minutter siden, Hedy Lamarr skrev: En kontrakt på kjøp av bolig skal tinglyses, det er derfor enkelt å bevise at man har eget bosted i Norge selv om det er en feriebolig. Leiekontrakter kan enkelt forfalskes. Usikker på hvordan du vet at veldig mange nordmenn ikke vet hva rundskriv er? Uansett, ved reise over landegrensene er det for tiden lurt å kontakte kommune / ambassade / sjekke det offisielle EU-nettstedet / sjekke UD’s reiseråd eller hva man trenger for å forflytte seg under en pandemi. Du synes dette er vanskelig, jeg synes ikke det, så lenge informasjonen er lett tilgjengelig, noe den er. Jeg tror jeg lar det bli med det i denne tråden. Informasjonen er ikke lett tilgjengelig nei. Jeg synes heller ikke dette er "vanskelig" men er uenig med påstandene dine om at reglene er enkle og entydige. Jeg tror jeg lar det bli med at vi er enige om å være uenige i denne tråden. Synes du ikke det høres ut som en mer rettferdig slutning?
mercury_ Skrevet 11. november 2020 #43 Skrevet 11. november 2020 Er du student i utlandet @BeautyBox? I så fall får du bo hos familien din nå. Det blir fortsatt karantenehotell på meg.
Breakeven Skrevet 11. november 2020 #44 Skrevet 11. november 2020 Hvis jeg er bosatt i utlandet men har addresse hos foreldrene mine i folkeregisteret , ma jeg fortsatt pa karantenehotell??
Rosmarin(ert) Skrevet 11. november 2020 #45 Skrevet 11. november 2020 Nå har de droppet karantenehotellkrav for norske studenter i Norden. Håper de snart gjør det for nordmenn som jobber i Norden også 🥺 1
Snurrepurre Skrevet 11. november 2020 #46 Skrevet 11. november 2020 Det er vel droppa for alle? Gitt at man har et egnet karantenested? 1
BeautyBox Skrevet 11. november 2020 Forfatter #47 Skrevet 11. november 2020 38 minutter siden, mercury_ skrev: Er du student i utlandet @BeautyBox? I så fall får du bo hos familien din nå. Det blir fortsatt karantenehotell på meg. Jeg er i Norge, men noen som står meg nær trenger å få komme hit og er her i korte perioder. Dessverre ikke en student. 1
BeautyBox Skrevet 11. november 2020 Forfatter #48 Skrevet 11. november 2020 10 minutter siden, Snurrepurre skrev: Det er vel droppa for alle? Gitt at man har et egnet karantenested? Står dette flere steder? Jeg synes det høres mye mer plausibelt ut å kunne dokumentere skikkelig godt at karantenestedet virkelig er egnet.
mercury_ Skrevet 11. november 2020 #49 Skrevet 11. november 2020 31 minutter siden, Breakeven skrev: Hvis jeg er bosatt i utlandet men har addresse hos foreldrene mine i folkeregisteret , ma jeg fortsatt pa karantenehotell?? Nei, da trenger du ikke bo på karantenehotell.
mercury_ Skrevet 11. november 2020 #50 Skrevet 11. november 2020 21 minutter siden, Snurrepurre skrev: Det er vel droppa for alle? Gitt at man har et egnet karantenested? Jøss, den der har jeg ikke sett noe annet sted. Det hadde jo vært drømmen! 1
BeautyBox Skrevet 11. november 2020 Forfatter #51 Skrevet 11. november 2020 Akkurat nå, mercury_ skrev: Jøss, den der har jeg ikke sett noe annet sted. Det hadde jo vært drømmen! Jeg fant den nettsiden der og klikket meg inn på linken som står der, og da kommer man til den nye lovteksten om karantene-hotell. Så tror dessverre at nettsiden ikke er helt oppdatert 😕 Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det er så mye bedre å vise til eid bolig enn å dokumentere godt at du har et superegnet karantenested. Folk som eier bolig kan jo ha full fest og bo i kollektiv osv, mens andre som "bare" leier kan bo mutters alene. 1
mercury_ Skrevet 11. november 2020 #52 Skrevet 11. november 2020 6 minutter siden, BeautyBox skrev: Jeg fant den nettsiden der og klikket meg inn på linken som står der, og da kommer man til den nye lovteksten om karantene-hotell. Så tror dessverre at nettsiden ikke er helt oppdatert 😕 Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det er så mye bedre å vise til eid bolig enn å dokumentere godt at du har et superegnet karantenested. Folk som eier bolig kan jo ha full fest og bo i kollektiv osv, mens andre som "bare" leier kan bo mutters alene. Åh, det var for godt til å være sant. Jeg tror nok vi må ha litt is i magen. Det er 3-4 uker til jeg skal prøve å komme meg til Oslo, mye kan skje innen da. Når er det besøket ditt hadde tenkt å komme?
Outlander Skrevet 11. november 2020 #53 Skrevet 11. november 2020 On 11/9/2020 at 9:35 PM, BeautyBox said: Det med vakter på hotellet minner jo om fengsel. Trodde ikke karantene skulle være det samme som isolasjon, men det er jo det det blir. On 11/9/2020 at 9:40 PM, BeautyBox said: Ja jeg forstår. Men det jeg sliter med er solide begrunnelser for akkurat DE bestemmelsene. Jeg mener at det bør kunne gjøres på en mer ordentlig måte, for det med eie eller leie høres jo bare tøysete ut. Du spører hvorfor og vil ha solide begrunnelser for de bestemmelser? Det er bare å lese kommentarer fra de som kommer til Norge nå, og de fra i går som måte inn på karantene hotellet som grunnet at de må ta den skritten nå! "Vet ikke hvorfor jeg må i karantene, jeg er jo frisk....er ikke helt enig i karanteneregler, jeg må jo jobbe" osv osv. Grunnet er at folk gi et stort F i smittevern, smitte generelt og sprer sykdommen som ild i gresset. Nå har vi økt smitte blant tenåringer, fordi dumme foreldre MÅTE ha halloween fester hjemme. Jeg er dødssliten nå, har mistet utrolig mye inntekt siden mars og er DRITT lei folk som oppfører seg som bortskjemte drittunger som ikke får godteri. Håper de bare stenge grensene full stopp slik INGEN kan komme inn eller ut. Punktum. 4
BeautyBox Skrevet 11. november 2020 Forfatter #54 Skrevet 11. november 2020 5 minutter siden, mercury_ skrev: Åh, det var for godt til å være sant. Jeg tror nok vi må ha litt is i magen. Det er 3-4 uker til jeg skal prøve å komme meg til Oslo, mye kan skje innen da. Når er det besøket ditt hadde tenkt å komme? Ja vi får prøve på det. Jeg håper at de kommer til mer fornuftige, allmenne bestemmelser innen da, for dette med at man må eie bolig må være det dummeste jeg har hørt i hele år. Besøket mitt er her annenhver helg til vanlig. Og er kun i kontakt med meg, ingen andre. 1
BeautyBox Skrevet 11. november 2020 Forfatter #55 Skrevet 11. november 2020 1 minutt siden, Outlander skrev: Du spører hvorfor og vil ha solide begrunnelser for de bestemmelser? Det er bare å lese kommentarer fra de som kommer til Norge nå, og de fra i går som måte inn på karantene hotellet som grunnet at de må ta den skritten nå! "Vet ikke hvorfor jeg må i karantene, jeg er jo frisk....er ikke helt enig i karanteneregler, jeg må jo jobbe" osv osv. Grunnet er at folk gi et stort F i smittevern, smitte generelt og sprer sykdommen som ild i gresset. Nå har vi økt smitte blant tenåringer, fordi dumme foreldre MÅTE ha halloween fester hjemme. Jeg er dødssliten nå, har mistet utrolig mye inntekt siden mars og er DRITT lei folk som oppfører seg som bortskjemte drittunger som ikke får godteri. Håper de bare stenge grensene full stopp slik INGEN kan komme inn eller ut. Punktum. Jeg er IKKE imot smittevernsregler i det hele tatt, jeg er bare kritisk til regler som ikke egentlig er godt begrunnet i smittevern. Det går heller ikke an å stenge grensene helt, det har myndighetene faktisk lært etter lang tid med nedstengning i vår. Norge er avhengig av verdenssamfunnet, så noe import og eksport av mennesker MÅ det være for at landet skal gå rundt.
Breakeven Skrevet 11. november 2020 #56 Skrevet 11. november 2020 19 minutter siden, mercury_ skrev: Nei, da trenger du ikke bo på karantenehotell. Takk Det jeg trodde. Men ift til jul sa tenker jeg at regjeringen har hele tiden vaert apen om at de vil at familiemedlemmer osv skal fa komme hjem til jul. Jeg tror ogsa de har disse innstrammingene na for a forhapentligvis kunne lette dem for jul sann at naere og kjaere kan fa komme hjem, og forhapentligvis sa gjelder ikke karantenehotell etter 3 desember. 1
BeautyBox Skrevet 11. november 2020 Forfatter #57 Skrevet 11. november 2020 Akkurat nå, Breakeven skrev: Takk Det jeg trodde. Men ift til jul sa tenker jeg at regjeringen har hele tiden vaert apen om at de vil at familiemedlemmer osv skal fa komme hjem til jul. Jeg tror ogsa de har disse innstrammingene na for a forhapentligvis kunne lette dem for jul sann at naere og kjaere kan fa komme hjem, og forhapentligvis sa gjelder ikke karantenehotell etter 3 desember. Ja vi får håpe på dette, det er ikke så lenge til. Men hvorfor akkurat 3.desember?
Gjest Senil Skrevet 11. november 2020 #58 Skrevet 11. november 2020 Phuuu, enda godt studenter ikke kan ha med covid19 til foreldre. For foreldre slipper sa å smitte videre når de drar på jobb. Og med dette gir jeg opp. Enkle regler er umulig, og vi skal forskjelsbehandle. Nå unner jeg alle en jul med familien altså. Men studenter er ikke mindre smittefarlig enn andre.
Breakeven Skrevet 11. november 2020 #59 Skrevet 11. november 2020 1 minutt siden, BeautyBox skrev: Ja vi får håpe på dette, det er ikke så lenge til. Men hvorfor akkurat 3.desember? De har sagt at disse innstrammingene gjelder til 3 desember forlopig, men om situasjonen ikke bedres kan de bli forlenget. Mye kan skje pa 3 uker, sa krysser fingrene.
Breakeven Skrevet 11. november 2020 #60 Skrevet 11. november 2020 2 minutter siden, Senil skrev: Phuuu, enda godt studenter ikke kan ha med covid19 til foreldre. For foreldre slipper sa å smitte videre når de drar på jobb. Og med dette gir jeg opp. Enkle regler er umulig, og vi skal forskjelsbehandle. Nå unner jeg alle en jul med familien altså. Men studenter er ikke mindre smittefarlig enn andre. Ja, det er faktisk helt idiotisk. Viruset skiller da ikke mellom studenter og ikke-studenter. 1
Fremhevede innlegg