Gå til innhold

Nye innreiseregler

BeautyBox

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, mercury_ skrev:

Så jeg som ikke bor i, eller er folkeregistrert i, Norge kan ikke tilbringe karantenen min i mine foreldres tomme leilighet? 

Staten tjener jo ikke en gang på at jeg må på hotell i og med at de dekker en viss sum utover egenandelen på 500kr natta. 

Ja det er det de nye bestemmelsene sier. Jeg skjønner ikke hvordan dette kan være begrunnet i smittevern. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, BeautyBox skrev:

Ja det er det de nye bestemmelsene sier. Jeg skjønner ikke hvordan dette kan være begrunnet i smittevern. 

Nei, ikke jeg heller. Har de planer om å overvåke dette? Syns jeg leste noe om vakter på hotellene i det rundskrivet. Men hvem er det som kontrollerer at de som eier bolig ikke inviterer folk hjem liksom? 

På hotell er det vel også risiko for å smitte de som jobber der samt andre gjester. Eller får du mat på et brett utenfor døra? 

Jeg som hadde alt tilrettelagt for å sitte mutters alene og klare meg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke det at man kan ha karantene på hytta dersom man eier den. Hva er galt med at bestemor eller barnet ditt skal få bruke en tom bolig til karantene?

Og folk som leier (som dere nevner over). Skjønner ikke helt at det skal være så feil å leie seg en Airbnb, hvis det er det de er redde for. Tror ikke det kommer masse turister som skal prøve å lure seg unna karantenereglene akkurat.... 

Endret av mercury_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, mercury_ said:

Jeg skjønner heller ikke det at man kan ha karantene på hytta dersom man eier den. Hva er galt med at bestemor eller barnet ditt skal få bruke en tom bolig til karantene liksom? 

Problemet er kanskje å kontrollere at man faktisk har den boligen. Det er lett å skrive en liksom-leiekontrakt, men vanskelig å forfalske eiendomsregistre og folkeregister.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Fakta? skrev:

Problemet er kanskje å kontrollere at man faktisk har den boligen. Det er lett å skrive en liksom-leiekontrakt, men vanskelig å forfalske eiendomsregistre og folkeregister.

Men hvorfor er det så viktig at jeg eier egen bolig? Og ikke låner mammas som uansett står tom?

Eller hvorfor kan ikke bestemor ha karantene i hytta til sønnen sin?

Jeg lurer oppriktig, ikke ment som kritikk. Jeg skjønner at vi står i en svært alvorlig situasjon og må gjøre vårt beste for å stoppe spredningen. 

Endret av mercury_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fakta? skrev:

Hvorfor skal det være dårligere å vise til dokumentasjon på innbetalt depositum og leie, enn registrering i eiendomsregister? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, mercury_ said:

Men hvorfor er det så viktig at jeg eier egen bolig? Og ikke låner mammas som uansett står tom?

Hvordan skal noen enkelt, raskt og sikkert kunne sjekke at du gjør det på flyplassen, hvis det skulle være tvil?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, mercury_ skrev:

Men hvorfor er det så viktig at jeg eier egen bolig? Og ikke låner mammas som uansett står tom? Lurer oppriktig, ikke ment som kritikk. Jeg skjønner at vi står i en svært alvorlig situasjon og må gjøre vårt beste for å stoppe spredningen. 

Jeg skjønner dette med dokumentasjon, men skjønner ikke hvorfor det ikke skal være godt nok å vise til dokumentasjon på en faktisk leid, fast bolig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, BeautyBox said:

Jeg skjønner dette med dokumentasjon, men skjønner ikke hvorfor det ikke skal være godt nok å vise til dokumentasjon på en faktisk leid, fast bolig. 

Vi vil ha færrest mulig utlendinger til Norge nå. Hvis alt som skal til er en leiekontrakt kan i praksis hvem som helst komme. Det ikke har noen kostnad å sette opp det, og hvis begge parter er enige har det ingen kostnad å bryte den.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Fakta? skrev:

Hvordan skal noen enkelt, raskt og sikkert kunne sjekke at du gjør det på flyplassen, hvis det skulle være tvil?

Det er et godt poeng. 

Jeg trodde ikke elementet av "overvåkning" skulle være så sterkt. Men det er kanskje behov for det, ja. 

Per i dag så er det vel ingen som holder øye med folk og passer på at de holder seg til karantenereglene. Og dermed så har smitten fra utlandet fått spredt seg. Jeg skjønner at det er lettere å ha kontroll på folk på hotell. For om du sier at du skal til hytta du eier, så er det jo ingen som kommer på døra og kontrollerer om du faktisk oppholder deg der. Og ett sted må man vel starte... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fakta? skrev:

Vi vil ha færrest mulig utlendinger til Norge nå. Hvis alt som skal til er en leiekontrakt kan i praksis hvem som helst komme. Det ikke har noen kostnad å sette opp det, og hvis begge parter er enige har det ingen kostnad å bryte den.

Hva har det med saken å gjøre om en er utlending eller ikke? Det finnes jo mange nordmenn som ikke er folkeregistrert i Norge. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, mercury_ skrev:

Nei, ikke jeg heller. Har de planer om å overvåke dette? Syns jeg leste noe om vakter på hotellene i det rundskrivet. Men hvem er det som kontrollerer at de som eier bolig ikke inviterer folk hjem liksom? 

På hotell er det vel også risiko for å smitte de som jobber der samt andre gjester. Eller får du mat på et brett utenfor døra? 

Jeg som hadde alt tilrettelagt for å sitte mutters alene og klare meg selv...

Det med vakter på hotellet minner jo om fengsel. Trodde ikke karantene skulle være det samme som isolasjon, men det er jo det det blir. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, BeautyBox said:

Hva har det med saken å gjøre om en er utlending eller ikke? Det finnes jo mange nordmenn som ikke er folkeregistrert i Norge. 

Vi vil ha færrest mulig reisende fra utlandet til Norge nå

Ok?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Fakta? skrev:

Vi vil ha færrest mulig reisende fra utlandet til Norge nå

Ok?

Ja jeg forstår. Men det jeg sliter med er solide begrunnelser for akkurat DE bestemmelsene. Jeg mener at det bør kunne gjøres på en mer ordentlig måte, for det med eie eller leie høres jo bare tøysete ut. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, BeautyBox skrev:

Ja jeg forstår. Men det jeg sliter med er solide begrunnelser for akkurat DE bestemmelsene. Jeg mener at det bør kunne gjøres på en mer ordentlig måte, for det med eie eller leie høres jo bare tøysete ut. 

Egentlig ikke. Hvis bestemoren min kommer fra Danmark, så synes jeg det er både stusslig og dyrt at hun må på karantenehotell. Så vi skriver leiekontrakt på at hun leier gjesterommet mitt... Så enkelt kan vi omgå reglene, dersom kun leiekontrakt og ikke også folkeregistrert adresse var nok.

Da skjer nettopp det myndighetene vil unngå - at folk bor tett(ere) på hverandre. Flest smittetilfeller skjer i hjemmene, så det er om å gjøre å ha færrest mulig i hvert hjem, og særlig er det viktig at folk som er i innreisekarantene ikke bor så tett på andre.

Lover og regler betyr alltid at det blir urettferdig for noen, f.eks at bestemor heller ikke kan bo i huset til broren min som står tomt i karantenedagene hennes. Men dette gjelder jo et fåtall, tross alt. 

Endret av Hedy Lamarr
presisering
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Hedy Lamarr skrev:

Egentlig ikke. Hvis bestemoren min kommer fra Danmark, så synes jeg det er både stusslig og dyrt at hun må på karantenehotell. Så vi skriver leiekontrakt på at hun leier gjesterommet mitt... Så enkelt kan vi omgå reglene, dersom kun leiekontrakt og ikke også folkeregistrert adresse var nok.

Da skjer nettopp det myndighetene vil unngå - at folk bor tett(ere) på hverandre. Flest smittetilfeller skjer i hjemmene, så det er om å gjøre å ha færrest mulig i hvert hjem, og særlig er det viktig at folk som er i innreisekarantene ikke bor så tett på andre.

Lover og regler betyr alltid at det blir urettferdig for noen, f.eks at bestemor heller ikke kan bo i huset til broren min som står tomt i karantenedagene hennes. Men dette gjelder jo et fåtall, tross alt. 

Det er jo så enkelt som å bare dokumentere at leieforholdet har vart over tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 timer siden, BeautyBox skrev:

Det er jo så enkelt som å bare dokumentere at leieforholdet har vart over tid. 

Enkle, entydige regler er viktig når det er så mye nytt å forholde seg til, vi har jo sett eksempler på folk misforstår selv de enkleste anbefalinger og regler i denne perioden.

Og hva er «vart over tid»? En måned? Ett år? Det blir veldig byråkratisk og tungvint hvis alle «koronareglene» skal fintilpasses. Og bestemor og jeg kan jo fint tilbakedatere en leieavtale, og slik «dokumentere» at hun har leid hos meg i mange år. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Hedy Lamarr skrev:

Enkle, entydige regler er viktig når det er så mye nytt å forholde seg til, vi har jo sett eksempler på folk misforstår selv de enkleste anbefalinger og regler i denne perioden.

Og hva er «vart over tid»? En måned? Ett år? Det blir veldig byråkratisk og tungvint hvis alle «koronareglene» skal fintilpasses. Og bestemor og jeg kan jo fint tilbakedatere en leieavtale, og slik «dokumentere» at hun har leid hos meg i mange år. 

Mener du at det er enkelt og entydig, når man må lete seg frem til et rundskriv for å finne ut at det faktisk ikke er tillatt å reise inn i Norge når en "bare" har en leiekontrakt og ikke en kjøpekontrakt? Jeg tviler sterkt på at dette er noe majoriteten av de ikke folkeregistrerte finner ut helt på egen hånd. Så etter min mening det totalt motsatte av enkelt og entydig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, BeautyBox skrev:

Mener du at det er enkelt og entydig, når man må lete seg frem til et rundskriv for å finne ut at det faktisk ikke er tillatt å reise inn i Norge når en "bare" har en leiekontrakt og ikke en kjøpekontrakt? Jeg tviler sterkt på at dette er noe majoriteten av de ikke folkeregistrerte finner ut helt på egen hånd. Så etter min mening det totalt motsatte av enkelt og entydig. 

Du fikk flere svar her om at det var folkeregistrert adresse som gjaldt, så noen av oss fikk det med oss. Og det er skrevet i aviser, sagt på tv og på radio det siste døgnet. Et eksempel Høie brukte under pressekonferansen i går var at norske som studerte i utlandet og hadde meldt flytting til studiestedet måtte i hotellkarantene hvis de kom hjem nå fordi de ikke hadde folkeregistrert adresse.  

Hvis jeg skulle reist utenlands nå hadde det vært en selvfølge å finne landets regler for innreise og opphold, det er jo ikke akkurat ukjent at pandemien medfører nye regler i alle land. Det samme om jeg skulle fått besøk fra utlandet og var usikker på hvordan jeg og gjesten skulle følge reglene. 

Ja, det krever noe av deg. Noen vil synes det er tungvint og vanskelig og kanskje til og med tåpelig. Men sånn er det nå. Du må holde deg opplyst, enten du vil eller ei. Pandemien krever det av oss alle sammen.

Er man usikker når man får gjester som reiser fra utlandet er det jo bare å kontakte kommunen, de kan klargjøre. Det står også folk på flyplassene og informerer og sjekker alle som kommer fra utlandet. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Hedy Lamarr skrev:

Du fikk flere svar her om at det var folkeregistrert adresse som gjaldt, så noen av oss fikk det med oss. Og det er skrevet i aviser, sagt på tv og på radio det siste døgnet. Et eksempel Høie brukte under pressekonferansen i går var at norske som studerte i utlandet og hadde meldt flytting til studiestedet måtte i hotellkarantene hvis de kom hjem nå fordi de ikke hadde folkeregistrert adresse.  

Hvis jeg skulle reist utenlands nå hadde det vært en selvfølge å finne landets regler for innreise og opphold, det er jo ikke akkurat ukjent at pandemien medfører nye regler i alle land. Det samme om jeg skulle fått besøk fra utlandet og var usikker på hvordan jeg og gjesten skulle følge reglene. 

Ja, det krever noe av deg. Noen vil synes det er tungvint og vanskelig og kanskje til og med tåpelig. Men sånn er det nå. Du må holde deg opplyst, enten du vil eller ei. Pandemien krever det av oss alle sammen.

Er man usikker når man får gjester som reiser fra utlandet er det jo bare å kontakte kommunen, de kan klargjøre. Det står også folk på flyplassene og informerer og sjekker alle som kommer fra utlandet. 

Det er jo ikke om man er folkeregistrert eller ikke som er poenget mitt her, men at det ikke er godkjent å leie fremfor å eie, når man ikke er folkeregistrert. 

Jeg synes ikke at det du skriver om å sette seg inn i regelverk samsvarer med det du skrev om enkle, entydige regler. Klart man må sette seg inn i reglene som gjelder, men måten reglene er presisert på her gjør det til det motsatte av enkelt og entydig. Veldig mange nordmenn vet ikke hva et rundskriv er for noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...