BeautyBox Skrevet 8. november 2020 #1 Del Skrevet 8. november 2020 (endret) På vg.no står følgende nå: Sitat Innreiseregler og karantene [...] Utenlandske reisende fra røde land må ha attest på negativ covid-19-test som er mindre enn tre døgn gammel når de kommer til Norge. Om du ikke kan vise en slik test, kan du bli nektet innreise. Dette iverksettes fra midnatt natt til mandag 9. november. Gjelder kravet alle? Kravet gjelder ikke nordmenn eller personer som har bopel i Norge. [...] Personer som kommer til Norge må ha fast bopel i landet, eller arbeids- eller oppdragsgiver må gi garanti for egnet oppholdssted ved ankomst til Norge. Hva hvis jeg ikke har fast bopel eller arbeidsgiver i Norge? Personer, inkludert turister og besøkende, som hverken har egen bopel eller arbeids- eller oppdragsgiver i Norge må oppholde seg på karantenehotell og teste seg i karanteneperioden. Dette gjelder også familiemedlemmer som kommer for å besøke slekt i Norge. Helsedirektoratet gis i oppdrag å utrede hvordan disse kravene kan innføres. Frem til dette er etablert, forsterkes grensekontrollen etter eksisterende regelverk. Det er fortsatt mange detaljer som ikke er kjent rundt hvordan ordningen med karantenehotell blir, men det utarbeides. Noen som kan hjelpe meg med å tolke hva som menes med "fast bopel" eller "egen bopel"? Hva med alle de som er besøkende, men likevel har fast oppholdssted hvor det bor én annen person? Er dette å regne som fast bopel, eller må man være registrert på adressen i folkeregisteret? Må man eie eller leie boligen selv for at det skal kunne kalles "fast bopel" eller "egen bopel", og er det isåfall godkjent dersom en annen person bor i samme bopel? Hvis ingen er blitt noe klokere enn meg - noen som vet om/når vi får litt mer avklaring på dette? Endret 8. november 2020 av BeautyBox La inn link til kilde, endret faktafeil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BeautyBox Skrevet 9. november 2020 Forfatter #2 Del Skrevet 9. november 2020 Jeg ble ikke så mye klokere på dette etter dagens pressekonferanse heller?? De som er bosatt i eller eier bolig i Norge er unntatt plikt om opphold på karantene-hotell, men hva med alle de som leier bolig? Hvilken forskjell utgjør det å eie og leie isåfall? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakta? Skrevet 9. november 2020 #3 Del Skrevet 9. november 2020 Å ha fast bopel betyr å ha et sted der man bor fast, ikke å eie bolig. Man har ikke fast bopel hvis man bor hos noen andre, men man har det hvis man leier f.eks. en egen leilighet og det er der man bor til vanlig. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedy Lamarr Skrevet 9. november 2020 #4 Del Skrevet 9. november 2020 Man slipper karantenehotell om du har fast adresse, dvs Folkeregistrert adresse i Norge. Da kan man være i karantene på denne adressen. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dævendøtte Skrevet 9. november 2020 #5 Del Skrevet 9. november 2020 20 minutter siden, BeautyBox skrev: Jeg ble ikke så mye klokere på dette etter dagens pressekonferanse heller?? De som er bosatt i eller eier bolig i Norge er unntatt plikt om opphold på karantene-hotell, men hva med alle de som leier bolig? Hvilken forskjell utgjør det å eie og leie isåfall? Det burde heller stått adresse i stedet for bolig. De som har adresse i Norge og er norske statsborgere, slipper karantenehotell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candykiss Skrevet 9. november 2020 #6 Del Skrevet 9. november 2020 Jeg eier leilighet å er norsk statsborger. Jeg har kjæreste fra et land i Europa. Kan han komme og bo hos meg under karantenen, eller må han på karantene hotell før han kan være hos meg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BeautyBox Skrevet 9. november 2020 Forfatter #7 Del Skrevet 9. november 2020 16 minutter siden, Fakta? skrev: Å ha fast bopel betyr å ha et sted der man bor fast, ikke å eie bolig. Man har ikke fast bopel hvis man bor hos noen andre, men man har det hvis man leier f.eks. en egen leilighet og det er der man bor til vanlig. 11 minutter siden, Hedy Lamarr skrev: Man slipper karantenehotell om du har fast adresse, dvs Folkeregistrert adresse i Norge. Da kan man være i karantene på denne adressen. 11 minutter siden, Dævendøtte skrev: Det burde heller stått adresse i stedet for bolig. De som har adresse i Norge og er norske statsborgere, slipper karantenehotell. Det dere skriver er ikke riktig i følge dette rundskrivet: https://www.regjeringen.no/contentassets/408969fb38a445efa8960469d8bb60d8/g-25-2020-rundskriv-om-karantenehotell.pdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dævendøtte Skrevet 9. november 2020 #8 Del Skrevet 9. november 2020 3 minutter siden, BeautyBox skrev: Det dere skriver er ikke riktig i følge dette rundskrivet: https://www.regjeringen.no/contentassets/408969fb38a445efa8960469d8bb60d8/g-25-2020-rundskriv-om-karantenehotell.pdf Kan du utdype hva vi har skrevet feil? Jeg leste gjennom og kom til samme slutning jeg. Man slipper jo uansett ikke unna ti dagers karantene. Såfremt man ikke har hatt korona tidligere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakta? Skrevet 9. november 2020 #9 Del Skrevet 9. november 2020 13 minutter siden, BeautyBox said: Det dere skriver er ikke riktig i følge dette rundskrivet: https://www.regjeringen.no/contentassets/408969fb38a445efa8960469d8bb60d8/g-25-2020-rundskriv-om-karantenehotell.pdf Er det denne setningen som forvirrer deg? "De som er bosatt i eller eier bolig i Norge" Man kan være bosatt i en leid bolig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BeautyBox Skrevet 9. november 2020 Forfatter #10 Del Skrevet 9. november 2020 4 minutter siden, Dævendøtte skrev: Kan du utdype hva vi har skrevet feil? Jeg leste gjennom og kom til samme slutning jeg. Man slipper jo uansett ikke unna ti dagers karantene. Såfremt man ikke har hatt korona tidligere. Det som står i rundskrivet et at man må eie bolig. Det er det som menes med fast bopel. Men dere har rett i at man slipper karantene-hotell hvis man er folkeregistrert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BeautyBox Skrevet 9. november 2020 Forfatter #11 Del Skrevet 9. november 2020 (endret) 5 minutter siden, Fakta? skrev: Er det denne setningen som forvirrer deg? "De som er bosatt i eller eier bolig i Norge" Man kan være bosatt i en leid bolig. Nei, det står i rundskrivet jeg linket til at leid bolig ikke er tilstrekkelig (av en eller annen rar grunn?). Ja, det var den setningen som forvirret meg. Rart at man må inn i et sånt rundskriv for å finne ut dette. Endret 9. november 2020 av BeautyBox Skrivefeil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dævendøtte Skrevet 9. november 2020 #12 Del Skrevet 9. november 2020 1 minutt siden, BeautyBox skrev: Det som står i rundskrivet et at man må eie bolig. Det er det som menes med fast bopel. Men dere har rett i at man slipper karantene-hotell hvis man er folkeregistrert. "De som er bosatt i eller eier bolig i Norge". Man kan bo i Norge uten å eie boligen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BeautyBox Skrevet 9. november 2020 Forfatter #13 Del Skrevet 9. november 2020 9 minutter siden, Dævendøtte skrev: Kan du utdype hva vi har skrevet feil? Jeg leste gjennom og kom til samme slutning jeg. Man slipper jo uansett ikke unna ti dagers karantene. Såfremt man ikke har hatt korona tidligere. Men man må ikke være norsk statsborger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BeautyBox Skrevet 9. november 2020 Forfatter #14 Del Skrevet 9. november 2020 Akkurat nå, Dævendøtte skrev: "De som er bosatt i eller eier bolig i Norge". Man kan bo i Norge uten å eie boligen. Du må lese rundskrivet. Leid bolig er ikke tilstrekkelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakta? Skrevet 9. november 2020 #15 Del Skrevet 9. november 2020 15 minutter siden, BeautyBox said: Nei, det står i rundskrivet jeg linket til at leid bolig ikke er tilstrekkelig (av en eller annen rar grunn?). Ja, det var den setningen som forvirret meg. Rart at man må inn i et sånt rundskriv for å finne ut dette. Det er ikke tilstrekkelig for de som ikke har fast bopel i Norge. En utlending som ikke holder til i Norge kan ikke f.eks. leie en leilighet på Airbnb og bo der i karanteneperioden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BeautyBox Skrevet 9. november 2020 Forfatter #16 Del Skrevet 9. november 2020 52 minutter siden, Fakta? skrev: Det er ikke tilstrekkelig for de som ikke har fast bopel i Norge. En utlending som ikke holder til i Norge kan ikke f.eks. leie en leilighet på Airbnb og bo der i karanteneperioden. Det er nok mange som pendler til Norge av ulike årsaker, som leier leilighet. Ikke Airbnb, men leilighet med kontrakt. Men det er ikke tilstrekkelig i følge rundskrivet. Jeg lurer veldig på hvilken forskjell det utgjør om du pendler og eier bolig, eller pendler og leier bolig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BeautyBox Skrevet 9. november 2020 Forfatter #17 Del Skrevet 9. november 2020 3 timer siden, Fakta? skrev: Er det denne setningen som forvirrer deg? "De som er bosatt i eller eier bolig i Norge" Man kan være bosatt i en leid bolig. Så da stemmer det ikke at man kan være bosatt i en leid bolig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedy Lamarr Skrevet 9. november 2020 #18 Del Skrevet 9. november 2020 1 time siden, BeautyBox skrev: Så da stemmer det ikke at man kan være bosatt i en leid bolig. Jeg skjønner heller ikke hva du spør om. Kan du sitere den setningen som sier at det ikke holder å leie bolig, og hvilket punkt i skrivet det er? Hvis det er setningen @Fakta? siterer, så les den slik: Du som er bosatt i (eller eier) bolig i Norge. Det holder altså å være bosatt, dvs ha folkeregistrert adresse i en bolig. Om man eier eller leier den boligen betyr ikke noe. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BeautyBox Skrevet 9. november 2020 Forfatter #19 Del Skrevet 9. november 2020 1 time siden, Hedy Lamarr skrev: Jeg skjønner heller ikke hva du spør om. Kan du sitere den setningen som sier at det ikke holder å leie bolig, og hvilket punkt i skrivet det er? Hvis det er setningen @Fakta? siterer, så les den slik: Du som er bosatt i (eller eier) bolig i Norge. Det holder altså å være bosatt, dvs ha folkeregistrert adresse i en bolig. Om man eier eller leier den boligen betyr ikke noe. Nå skjønner jeg hvorfor dere ikke skjønner hva jeg mener. Jeg sikter til at man slipper opphold på karantene-hotell dersom man eier boligen selv, selv om man ikke er folkeregistrert. Og jeg forstår ikke hva det å ha en kjøpekontrakt vs en leiekontrakt har med smittevern å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mercury_ Skrevet 9. november 2020 #20 Del Skrevet 9. november 2020 Så jeg som ikke bor i, eller er folkeregistrert i, Norge kan ikke tilbringe karantenen min i mine foreldres tomme leilighet? Staten tjener jo ikke en gang på at jeg må på hotell i og med at de dekker en viss sum utover egenandelen på 500kr natta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg