Gå til innhold

Han skriker av full hals hele tiden.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg har selv et barn på fire, og har egentlig ikke noen andre å sammenligne med annet enn de barna jeg ser kort på avdelingen hennes. Et barn i familien er like gammel, og vi er ofte på besøk og får besøk. Han skriker av full hals hele tiden. Enten høye monotone lyder, roper eller skriker. Han snakker ikke engang lavt (språkforsinkelser, bruker lite ord) . De fleste gangene er det ikke herjelek engang, han kan stå stille og holde på med noe, men bare skriker høyt. Han kan stå å stirre inn i veggen eller på barnet mitt og skrike. 

Det er litt slitsomt når vi sitter barnevakt, og hver gang jeg sier at vi ikke trenger å skrike (veldig veldig mildt og et smil), så blir han kjempelei seg og begynner å gråte stakkar... Jeg veit at de ikke snakker til ham hjemme, men kanskje det er en grunn til det..? 

Er det noen som kjenner seg igjen? Er det noe grunn til at et barn skriker - hele tiden? Hjelp meg å forstå. 

Anonymkode: e40a7...cdf

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg har selv et barn på fire, og har egentlig ikke noen andre å sammenligne med annet enn de barna jeg ser kort på avdelingen hennes. Et barn i familien er like gammel, og vi er ofte på besøk og får besøk. Han skriker av full hals hele tiden. Enten høye monotone lyder, roper eller skriker. Han snakker ikke engang lavt (språkforsinkelser, bruker lite ord) . De fleste gangene er det ikke herjelek engang, han kan stå stille og holde på med noe, men bare skriker høyt. Han kan stå å stirre inn i veggen eller på barnet mitt og skrike. 

Det er litt slitsomt når vi sitter barnevakt, og hver gang jeg sier at vi ikke trenger å skrike (veldig veldig mildt og et smil), så blir han kjempelei seg og begynner å gråte stakkar... Jeg veit at de ikke snakker til ham hjemme, men kanskje det er en grunn til det..? 

Er det noen som kjenner seg igjen? Er det noe grunn til at et barn skriker - hele tiden? Hjelp meg å forstå. 

Tics?

Anonymkode: c6993...ce2

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tics?

Anonymkode: c6993...ce2

Virker veldig lite som tics, mer som en vane hvis du skjønner? 

Skrevet

Hvis han er 4 år og ikke snakker så er det vel noe galt? Ville hørt med foreldrene hans, kanskje vet de grunnen til at han gjør det og/eller har tips som hjelper ham, kanskje han må distraheres eller noe? Blir han fulgt opp av spesialister?

Anonymkode: e9132...4fa

• Liker 1
Skrevet

Hørtes jo helt jævlig ut. Må jo være noe veldig galt om han holder på sånn. Dere er engler som gidder å sitte barnevakt, fytti grisen 

Anonymkode: 49f4f...0b8

• Liker 3
Skrevet

Høres jo nesten ut som skrikingen er barnets språk. Har vel alltid vært vant til å skrike for å kommunisere, og da bare fortsatt med det så lenge foreldrene forstår hva han vil. 

Anonymkode: 9cad6...13a

Skrevet

Er hørselen på barnet sjekket?

Anonymkode: d1380...6ee

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hørtes jo helt jævlig ut. Må jo være noe veldig galt om han holder på sånn. Dere er engler som gidder å sitte barnevakt, fytti grisen 

Anonymkode: 49f4f...0b8

?? 

Hvis han er 4 år og ikke snakker så er det vel noe galt? Ville hørt med foreldrene hans, kanskje vet de grunnen til at han gjør det og/eller har tips som hjelper ham, kanskje han må distraheres eller noe? Blir han fulgt opp av spesialister?

Anonymkode: e9132...4fa

De sier han har språkforsinkelser og får hjelp av ppt der. Det virker som de er mer vant til lyden, de har aldri korrigert det som jeg har sett. Har ikke helt tort å spørre. 

• Liker 1
Skrevet

Høres jo nesten ut som skrikingen er barnets språk. Har vel alltid vært vant til å skrike for å kommunisere, og da bare fortsatt med det så lenge foreldrene forstår hva han vil. 

Anonymkode: 9cad6...13a

Vet de skriker en del til hverandre der, men ikke konstant liksom. De har ikke noe krav til kommunikasjon der veit jeg.. 

Skrevet

Er hørselen på barnet sjekket?

Anonymkode: d1380...6ee

Ja, ingen problemer. 

Skrevet

Det må vel først og fremst en samtale med foreldrene til da, siden de har oppfølging fra PPT. Svaret ligger jo der, og du kan fint snakke med dem om det uten at det blir en klein samtale, gitt at du er nysgjerrig fordi du vil hjelpe omgangen mellom ditt barn og barnet deres- så kanskje barnet ditt også får en bedre forståelse av skrikingen.

Da kan du også bedre angripe situasjoner når de skjer, evt lese litt online om utfordringene til barnet og/eller støtte og oppmuntre barnet til prat og rolig lek?

Det er vel vanskelig her inne å gi noe bedre svar enn det foreldrene kan gi deg dessverre.

Anonymkode: 77bb8...699

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må vel først og fremst en samtale med foreldrene til da, siden de har oppfølging fra PPT. Svaret ligger jo der, og du kan fint snakke med dem om det uten at det blir en klein samtale, gitt at du er nysgjerrig fordi du vil hjelpe omgangen mellom ditt barn og barnet deres- så kanskje barnet ditt også får en bedre forståelse av skrikingen.

Da kan du også bedre angripe situasjoner når de skjer, evt lese litt online om utfordringene til barnet og/eller støtte og oppmuntre barnet til prat og rolig lek?

Det er vel vanskelig her inne å gi noe bedre svar enn det foreldrene kan gi deg dessverre.

Anonymkode: 77bb8...699

Er vel egentlig det, det er foreldrene som sitter på svaret. Men det virker ikke helt som vi er på samme bølgelengde når det gjelder skrikingen, og det er jo litt derfor jeg ikke helt tør. Det er som du sier, det er d beste jeg kan gjøre. 

Var litt derfor jeg spurte her og, tilfelle noen hadde barn med samme "utfordringer", så kunne jeg lest meg opp på egen hånd og kommunisert på best mulig måte for barnet.. 

Barnet mitt vil ikke leke noe særlig med ham lenger, og benytter seg av "veldig forenklet kommunikasjon" og virker litt oppgitt. Det kan umulig gi noe god følelse for det andre barnet. 

Skrevet

Høres ut som det er mulig utviklingsforstyrrelser typ autisme i bildet, mtp monoton skriking (selvstimulering) og dårlig ordforråd. Dette er da worst case scenario. Om det er i de baner er det nok ikke bare å stoppe det med tilsnakk, ei heller hvordan foreldrene oppdrar ungen. 

Anonymkode: 460a9...f15

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som det er mulig utviklingsforstyrrelser typ autisme i bildet, mtp monoton skriking (selvstimulering) og dårlig ordforråd. Dette er da worst case scenario. Om det er i de baner er det nok ikke bare å stoppe det med tilsnakk, ei heller hvordan foreldrene oppdrar ungen. 

Anonymkode: 460a9...f15

Er noen i familien som mener barnet er understimulert, men de ser barnet enda mindre enn oss og jeg veit helt ærlig ikke. Finnes det noe man kan lese seg opp på i tilfellet du beskriver her? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...