Gå til innhold

Hva har dere av grønt til medister og pinnekjøtt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha en blanding av medisterkaker, medisterpølser og pinnekjøtt på julaften. Kålrotstappe, surkål og rødkål er en selvfølge, i tillegg til kokte poteter, men hva mer? Jeg liker å ha noe grønt til, eller andre grønnsaker, så det ikke blir så innmari tungt.

Noen anbefalinger? Rosenkål? Dampet brokkoli?

Anonymkode: 01536...97d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleide alltid å få erter eller sukkererter til juleribba da jeg bodde hjemme. Men nå har jeg vent meg til rødkål, så jeg spiser det. Kål er en fullverdig grønnsak, etter min mening.

Mange "pynter" forresten ribbe/pølsefatet med salatblader, tomatbåter og agurkskiver.

Anonymkode: 183a4...bf7

• Liker 2
Skrevet

Har det samme som deg, men enig i at noe grønt ville gjort seg.

Skrevet

Rosenkål, brokkoli, blomkål, erter og asparges 😍

• Liker 3
Skrevet

Trenger kun 3 grønnsaker til julematen, 

Rosenkål 

Rosenkål 

Og

Rosenkål. 

I langpanne i stekeovnen. 

Anonymkode: d9f22...4f0

• Liker 5
Skrevet

Minigulrøtter og surkål gjør susen, feirer med familien til samboeren min, å der er det også rosenkål, men det er jeg ikke så fan av (tar bare litt) 😛 

Anonymkode: b36c6...526

• Liker 1
Skrevet

Til pinnekjøtt bruker vi potetstappe med kålrabi og ellers ikke noe tilbehør annet enn fett fra pinnekjøttet. 

Til ribba, medisterkakene og sossier bruker vi rød/sur-kål, ertestuing og rosenkål samt poteter. 

Anonymkode: fd013...7aa

• Liker 2
Skrevet

Ristet rosenkål og dampete gulrøtter 😋

Anonymkode: bfc0b...d96

• Liker 1
Skrevet

Vi bruker bare rødkål, surkål og kålrotstappe (med gulrot i) og potet. Skulle jeg valgt en grønn grønnsak til hadde det nok blitt asparges eller rosenkål, men synes ikke det trengs.

Anonymkode: 99e1f...346

Skrevet

Rosenkål bakt i ovnen med purre, bacon, og valnøtter. 

Anonymkode: 903d1...a5a

• Liker 1
Skrevet

Vi pleier å ha erterstuing, bakt rosenkål og dessuten dampet gulrot, brokkoli, blomkål og grønne bønner. I tillegg til surkål, rødkål, tyttebær, sylteagurk, rødbeter og garnityr av typen tomat og agurk. 

Anonymkode: 22ca9...48c

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rosenkål bakt i ovnen med purre, bacon, og valnøtter. 

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi pleier å ha erterstuing, bakt rosenkål og dessuten dampet gulrot, brokkoli, blomkål og grønne bønner. I tillegg til surkål, rødkål, tyttebær, sylteagurk, rødbeter og garnityr av typen tomat og agurk. 

Til pinnekjøttt??

TS: Jeg synes ikke pinnekjøtt og medister hører sammen i det hele tatt, for det første. Ribbe og medister, javel - pinnekjøtt og medister: defintivt ikke. 

For det andre: Til pinnekjøtt har vi kålrabistappe og poteter, pluss enten dampekraft fra kjøttet eller smeltet smør. Ferdig. I enkelte deler av landet er det i tillegg vanlig med rødkål, jeg synes ikke  det passer inn. Det eneste grønne jeg kan strekke meg til å inkludere er litt finhakket persille eller gressløk enten i smøret til eller over potetene.

Spis heller salat en annen dag i julen, eller lag noe friskt og grønt til forrett eller appetittvekker.

Anonymkode: d3022...69d

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til pinnekjøttt??

TS: Jeg synes ikke pinnekjøtt og medister hører sammen i det hele tatt, for det første. Ribbe og medister, javel - pinnekjøtt og medister: defintivt ikke. 

For det andre: Til pinnekjøtt har vi kålrabistappe og poteter, pluss enten dampekraft fra kjøttet eller smeltet smør. Ferdig. I enkelte deler av landet er det i tillegg vanlig med rødkål, jeg synes ikke  det passer inn. Det eneste grønne jeg kan strekke meg til å inkludere er litt finhakket persille eller gressløk enten i smøret til eller over potetene.

Spis heller salat en annen dag i julen, eller lag noe friskt og grønt til forrett eller appetittvekker.

Nei, vi har ikke rosenkål til pinnekjøtt, men vi har det om vi har medisterkaker.. 

Altså, det er da helt normalt å lage flere ting.. Ikke alle liker pinnekjøtt, spesielt ikke små barn. Da er det normalt å supplere med annen julemat. Noen familier er sammensatt av folk fra ulike landsdeler, og da lager man gjerne både ribbe og pinnekjøtt. 

Og når vi har medisterkaker/ribbe o.l., så er rosenkålblandingen vår god til. 

Til pinnekjøtt har vi bare poter og kålrabistappe, men altså, ts snakker her om at hun har noe annet i tillegg.

• Liker 3
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trenger kun 3 grønnsaker til julematen, 

Rosenkål 

Rosenkål 

Og

Rosenkål. 

I langpanne i stekeovnen. 

Anonymkode: d9f22...4f0

Hahaha... 😂 akkurat som jeg skulle sagt det selv 👍🏻 Elsker rosenkål 😍

Anonymkode: 1e26d...a42

Skrevet

Hva med salat av rødbeter, valnøtter og gratinert blomkål? Honningstekte epler, svisker og løk? 

Mange liker ikke rosenkål, og så lukter det ikke akkurat så godt, nå er jeg en av de som liker det.

Anonymkode: b9a69...eea

Skrevet

Til pinnekjøtt: kålrabistappe og kokte mandelpoteter

Anonymkode: a59f7...751

• Liker 2
Skrevet
På 10.11.2020 den 10.01, AnonymBruker skrev:

Til pinnekjøttt??

Hvorfor skal du bestemme om folk får lov til å spise medisterkaker eller grønnsaker? Hvem gjorde deg til sjefen, liksom? 

• Liker 2
Skrevet

Vi har kålrotstappe og kokt potet til pinnekjøtt.

Skrevet

Til pinnekjøtt : kålrotstappe, mandelpotet og nyrørte tyttebær. 

Regner med at ts kanskje spør om tilbehør til medisterkaker fordi det er kresne barn der på julaften. Alle skal trives, ville servert potet, gulrot og surkål hvis noen voksne også ønsker å forsyne seg, i tillegg til kålrotstappe. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...