Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en nabo som hele tiden skal be om tjenester og hjelp med noe. I starten var det å hjelpe å bære ting ut og inn, etterpå var det å kjøre et ham sted, hjelpe med tekniske ting (PC, mobil, TV), og for ikke så lenge siden spurte han om jeg kan låne ham litt penger, og jeg sa ja, fordi det kom brått på og jeg ikke er så flink til å si nei.

Jeg er introvert og ønsker ikke ha så nært forhold til naboer. Spesielt hvis det innebærer at jeg skal være personlig assistent/hjelper hele tiden.

Virker som etter hver gang jeg hjelper, så ønsker han mer og mer og oppfører seg som om vi har kjent hverandre hele livet og jeg er hans barn eller noe.

Personen er pensjonist. Bor alene men har venner ofte på besøk. Hvorfor kan ikke han spørre dem om hjelp og lån av penger?

Hvordan kan jeg distansere meg og si nei på en fin og høflig måte, uten å si så mye, men heller sende signaler?

Anonymkode: fdda5...556

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si nei det passer ikke! Eller si det som det er, du er litt sjy, og liker å være aleine, og ville satt pris på å få være i fred, men at til nød kan du være til hjelp, fordi det er bare høflig. Jeg er også introvert, men om naboen hadde en sjelden gang spørt om sukker eller hjelp til å løfte noe, så hadde jeg sagt ja.

Anonymkode: 39ee8...51a

• Liker 5
Skrevet

Si du har fått prolaps i ryggen og ikke lenger kan bære ting. Med det så har det visst gått så mye penger i lege og fysioterapeut, at du har så vidt penger til å overleve selv :) 

Anonymkode: 8a209...65f

• Liker 4
Skrevet

Ikke åpne døra når han ringer på.. det pleier jeg å gjøre og er en sikker vinner😂 får aldri uplanlagt besøk uansett så uansett hvem det er så ringer på så er jeg ikke interessert. Eller bare si desverre jeg har ikke tid nå, er veldig opptatt. Eller at du var på vei ut

• Liker 4
Skrevet

Også kan du si du sliter med migrene! Så du er dårlig og at du helst bare må ligge på et mørkt rom. Mys veldig når du åpner døra og snakk med veldig lav stemme

• Liker 2
Skrevet

Jeg har akkurat samme problem. Flytta på bygda til ett sted uten naboer. ETT nabohus. Tomt i årevis og pill råttent. Trodde aldri jeg skulle få naboer. Så gikk det 6 mnd så kom det faen meg noen å kjøpte huset.... Og fyren er verdens mest sosialt sultne fyr og komplett blottet for evnene til å se at nå vil jeg ikke prate om den gamle bilen du hadde i 82, eller om hvordan fjæringen på bilen hans skulle vært ordnet.. 

Jeg plantet tett hekk for privatliv og han skræver elegant over hekken og kan prate i timesvis om absolutt ingenting.

Anonymkode: 7d069...0a0

• Liker 13
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Si nei det passer ikke! Eller si det som det er, du er litt sjy, og liker å være aleine, og ville satt pris på å få være i fred, men at til nød kan du være til hjelp, fordi det er bare høflig. Jeg er også introvert, men om naboen hadde en sjelden gang spørt om sukker eller hjelp til å løfte noe, så hadde jeg sagt ja.

Anonymkode: 39ee8...51a

Nå har jeg hjulpet hver gang han har spurt, og det er omtrent hver andre eller tredje dag han skal ha hjelp til noe. Så vet ikke om jeg plutselig kan si at jeg er introvert osv?

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Si du har fått prolaps i ryggen og ikke lenger kan bære ting. Med det så har det visst gått så mye penger i lege og fysioterapeut, at du har så vidt penger til å overleve selv :) 

Jeg har en fysisk krevende jobb som jeg går til hver dag, og dette vet han. :P

7 minutter siden, Badbunny said:

Ikke åpne døra når han ringer på.. det pleier jeg å gjøre og er en sikker vinner😂 får aldri uplanlagt besøk uansett så uansett hvem det er så ringer på så er jeg ikke interessert. Eller bare si desverre jeg har ikke tid nå, er veldig opptatt. Eller at du var på vei ut

Dette har jeg tenkt på å gjøre, men greia er at hver gang jeg er på vei ut, så hører han meg (jeg bor i andre etasje og han i første), så løper han ut, stopper meg og skal prate lenge før han til slutt spør om jeg kan hjelpe med ditt eller datt. Jeg kan si der og da at jeg ikke har tid, for jeg skal ut, men da når jeg er hjemme igjen så spør han igjen.

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg hjulpet hver gang han har spurt, og det er omtrent hver andre eller tredje dag han skal ha hjelp til noe. Så vet ikke om jeg plutselig kan si at jeg er introvert osv?

Dette har jeg tenkt på å gjøre, men greia er at hver gang jeg er på vei ut, så hører han meg (jeg bor i andre etasje og han i første), så løper han ut, stopper meg og skal prate lenge før han til slutt spør om jeg kan hjelpe med ditt eller datt. Jeg kan si der og da at jeg ikke har tid, for jeg skal ut, men da når jeg er hjemme igjen så spør han igjen.

Det nyttår ikke å si at du er introvert. De færreste vet hva det er. Og han her tar heller ikke hint. Her må du ta et godt pust og gå over din egen grense én gang. Si NEI nå er det nok. Nå må du finne noen andre som kan hjelpe. Om han blir fornærmet spiller ingen rolle. Du har ikke ansvar for en nabo. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg fatter ikke at INGEN her har kommet på det som er det beste og logiske svaret: Skyld på Korona.

Jeg er ikke så veldig glad i denne klemmekulturen vi har i landet. Jeg har ikke noe imot en klem, men her er det slik at omtrent alle skal klemme på alle, det er det jeg ikke liker. At jeg får klem av familie,enkelte bekjente, kjæreste og familien til kjæresten min er greit, men det er enkelte andre jeg ikke kjenner så godt som absolutt skal gi meg klem og det liker jeg ikke . 

I 2020 etter at koronaen kom så er det kun min kjæreste som har fått klem. Du får si det rett ut at du må holde avstand og at du ikke føler deg komfortabel med å være å stå nær folk så lenge, at pga. korona så skal du ha minst mulig med folk å gjøre hvis det ikke har med jobben din å gjøre. 

Anonymkode: 9dbc9...18d

• Liker 3
Skrevet

Triste ensomme gamle folk. Sånn er vel verden. 

Anonymkode: 0a0bf...029

• Liker 1
Skrevet
På 8.11.2020 den 18.58, AnonymBruker skrev:

Jeg har akkurat samme problem. Flytta på bygda til ett sted uten naboer. ETT nabohus. Tomt i årevis og pill råttent. Trodde aldri jeg skulle få naboer. Så gikk det 6 mnd så kom det faen meg noen å kjøpte huset.... Og fyren er verdens mest sosialt sultne fyr og komplett blottet for evnene til å se at nå vil jeg ikke prate om den gamle bilen du hadde i 82, eller om hvordan fjæringen på bilen hans skulle vært ordnet.. 

Jeg plantet tett hekk for privatliv og han skræver elegant over hekken og kan prate i timesvis om absolutt ingenting.

Anonymkode: 7d069...0a0

Da hadde jeg nok flytta om jeg var deg :) Man blir jo nesten tvunget til å omgås naboer på et lite sted.

Anonymkode: 9291a...545

Skrevet
På 8.11.2020 den 17.52, AnonymBruker skrev:

Jeg er introvert og ønsker ikke ha så nært forhold til naboer.

Dette du beskriver har ingenting med å være introvert å gjøre. Bare sånn til informasjon.

Skrevet

En ting er å hjelpe med småtterier og tekniske ting. Dette synes jeg er greit å fortsette med. MEN jeg ville ikke lånt bort penger eller kjørt ham steder. Det er for mye forlangt, synes jeg.

Vi har også naboer som maser og spør om ting, hjelp til ting, låne kjøkkenting osv. Mannen min får seg ikke til å si nei, så han pleier å sende meg til døra når de ringer på. For jeg er DRITT lei av alt maset, og sier nei uten blygsel. :) Tenk at de kommer og ringer på for å "låne" sukker, egg, bakepapir osv. Når vi har en rema-butikk 100 meter unna! Det synes jeg er toppen av frekkhet.

Anonymkode: b928b...ee8

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tenk at de kommer og ringer på for å "låne" sukker, egg, bakepapir osv. Når vi har en rema-butikk 100 meter unna! Det synes jeg er toppen av frekkhet.

Anonymkode: b928b...ee8

For et kaldt, kaldt samfunn vi har blitt.

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Kalikalinka skrev:

For et kaldt, kaldt samfunn vi har blitt.

Haha, jeg ler så godt hver gang jeg leser dette argumentet.

En ting er å spørre en god venn om ting, eller et familiemedlem. Men en nabo som man knapt kjenner? Ærlig talt. Og hvilket ansvar har jeg for å dekke opp for mine naboer sitt behov? Det er ikke noen sosial kontrakt som tilsier at man skal være til disposisjon bare fordi jeg ikke valgte å flytte 1 km unna nærmeste nabo.

For et bortskjemt, bortskjemt samfunn vi har blitt, som forventer at alle skal stå på påler for oss når vi forventer det.

Skrevet
På 8.11.2020 den 19.00, AnonymBruker skrev:

Finn på en grunn til å ikke kunne snakke med ham. Du venter en telefon, du må gjøre et eller annet inne hos deg selv, du har mat i ovnen, du må henge opp klær, favorittserien din har akkurat begynt osv osv osv. Du kan ikke hjelpe ham fordi du har andre planer. Spør om ikke vennene hans har mulighet til å hjelpe ham.

Og penger skal du ikke låne ham mer. Si at du ikke har råd, at du så vidt har nok til deg selv. 

Noe sier meg at hvis du begynner å si nei til ting, tar han nok mindre kontakt.

Skrevet

Si at det ikke passer når du kommer hjem også, si du har det travelt og gå inn, uten mer forklaring. Han behøver ikke vite noen grunn til at du ikke kan hjelpe, og han bør legge av seg vanen med å mase hver gang han hører deg, det gjør han kun om han blir avvist flere ganger på rad.

Anonymkode: 62805...8a9

• Liker 1
Skrevet

skaff deg ryggrad!

Anonymkode: 29053...4ad

• Liker 2
Skrevet

Vanskelig å snu om til å bare si nei når du har vært høflig og behjelpelig så langt. Enten må du si det som det er, eller så må du si at du er opptatt. Vær i en telefonsamtale i det du går ut døren feks, hvis han snakker til deg da så får du bare peke på telefonen mens du smiler og skynder deg videre. Hvis han ringer på mens du er hjemme får du la være å åpne og hvis han spør om dette senere kan du si at du sikkert var i dusjen eller hadde i ørepropper. 

Hvis du gir uttrykk for at du er veldig opptatt og sjeldent har mulighet tar han vel kanskje hintet. Jeg er helt for å låne bort et egg eller hente inn posten om noen er på ferie, men jeg skjønner at det blir slitsomt å skulle være assistent uten lønn... Jeg har også forståelse for at noen mennesker er ensomme og bare vil ha noen å prate med og jeg synes at det er hyggelig å kunne slå av en prat, men ikke HVER dag. Noen ganger orker man rett og slett ikke og da må det være lov å si at man er på vei inn for å lage middag og er kjempesulten eller at man har dårlig tid fordi man skal rekke nyhetene. Hvis han da INVITERER seg inn får du si at du ikke ønsker besøk grunnet korona fordi du har noen i nær familie som er i risikogruppen.

Anonymkode: ad15a...50f

Skrevet

"Hei Hebbe.Du jeg må ta opp noe. Jeg vet jeg har hjulpet deg mye og slik men jeg kan ikke det lenger. Jeg har så mye å gjøre nå og familie som er syk og masse mas på jobben så jeg må bare hvile når jeg er hjemme. Vært hos legen. han sier jeg må ta det pent fremmover pga av helsa. Så fra nå av må du spørre noen andre." 

Ev skriv det i ett brev.

Hadde hatet å være der du er nå. Var også slik snill som alle utnyttet fordi jeg ikke kunne si nei. Hadde en nabo.... Vel, jeg begynte å vurdere å komme til min egne kjøpte bolig gjennom kjellere for å unngå fyren. Noen folk spør og spør uten tanke for at det er noe som heter å skjønne selv når det er for mye. Samtidig har en jo selv ansvar for å si fra. Det er noe drit når en faktisk ikke klarer det. 

Syns det var drit når jeg måtte si til en venninne: du kan ikke ble meg fikse alt mulig for deg. Jeg hat nok problemer selv. Jeg orker ikke hjelpe andre. Jeg kunne trengt hjelp selv

Hun hadde tungt for det. Jeg måtte si det om og om igjen på forskjellige måter og nå har hun nesten skjønt det og jeg har lært en del.

Men du er nybegynner og jeg syns du kan ta det skriftelig om du vil. Det blir jo uansett noe drit. Oh best er muntlig. kan du klare å ove frem noe kort, men mens du øver... ikke se for deg hvor sur han blir. Bare ikke gjør det. Du har rett til å si fra. det er alt du skal 

Ding dong

Hei, Hebbe. Du jeg må snakke litt med deg. Nei jeg har ikke tid til å komme inn. Ville bare si, du er en fin fyr men jeg har ikke overskudd til å fikse ting for andre hele tiden. jeg har så mye i mitt eget liv. så det er fint om du spør noen andre fremover. ok. Ja jeg ville bare si det. Har litt dårlig tid nå. må møte... Må løpe

Anonymkode: 0e416...3bb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...