Gå til innhold

Hvordan behandle heltre benkplate?

momo

Anbefalte innlegg

Vi var på ikea i går og kjøpte ny heltre benkplate i eik.

Men jeg lurer på hvordan vi skal behandle den.

Hørt noe om at det lønner seg og olje, og gjerne varme opp oljen litt.

Hva slags olje da? Synes faktisk og huske at en sånn kjøkkenmann sa olivenolje, men kan det stemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har antagelig kjøpt den samme benkeplata som vi kjøpte oss i fjor. Jeg er kjempefornøyd. Og i dag holder jeg faktisk på å etterbehandle den. (Det bør jo gjøres hvert år.)

Først da vi fikk plata montert satte jeg den inn med IKEA's egen olje. Men jeg ble ikke helt fornøyd, selv etter utallige påføringer så ikke plata behandlet ut etter noen uker. :forvirret:

Så var jeg på besøk hos ei venninde som jobber på Fargeriket, og akkurat hadde satt inn sin benkeplate med ekte saker. Den var så nydelig, i en silkematt finish som var akkurat sånn jeg ville ha.

Fikk med meg restene hennes hjem for å prøve, og det ble kjempebra!!

Dette er hva jeg bruker:

1) LIBERON møbelrens først. (Dette er vel unødvendig om benkeplata de fortsatt er ubehandlet)

2) Så setter jeg plata inn med LIBERON Finishing Oil .

Smør på. La stå i 15 min. Tørk av overskuddsolje, og "poler" lett etter en stund. Du vil da få en utrolig lekker overflate!

På flasken (firkanta metallboks med skrukork) står det at den gjør overflaten vann og varmebestandig. Den anbefales spesielt for kjøkkenbenker.

Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!!!

Da skal vi prøve og få tak i det og få gjort det sånn.

Godt med tips fra noen som har gjort det før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lurt å ta en grundig oljebehandling når benkeplata er ny, slik beskrevet tidligere her.

Men du kan godt behandle den med vanlig matolje innimellom slik du selv nevnte. Har selv benkeplate fra IKEA, og pleier å smøre den inn med solsikkeolje så ofte jeg husker det. Solsikkeolje er mye billigere enn olivenolje og er like bra. Dette kan nesten ikke gjøres ofte nok, men selv er jeg ikke flinkere enn at jeg gjør den sånn annenhver måned (bruker ikke kjøkkenet så mye heller). Jobber selv på et kjøkken der vi har en stor og mye finere benkeplate, og der er det rutine å olje den inn en gang i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...