Gå til innhold

Synes du "Nidar" er et bra Guttenavn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare lurer?

Anonymkode: d8923...ca3

Nei. Det blir at man bare tenker på sjokolade 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trodde ikke det var lov å hete den type navn. Ei venninne av meg fikk avslag på Freia for noen år tilbake. Mener hun heller ikke fikk bruke Freja, men jeg er ikke helt sikker.

Anonymkode: 1749a...d29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg trodde ikke det var lov å hete den type navn. Ei venninne av meg fikk avslag på Freia for noen år tilbake. Mener hun heller ikke fikk bruke Freja, men jeg er ikke helt sikker.

Det stemmer vel ikke. Det er 13 kvinner som heter Freia, 137 som heter Freja og 238 som heter Freya.

Det er faktisk 4 menn som heter Nidar.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skrekkelig. Bare kall ungen Vidar. 

Virker som at mange prøver å pønske ut et så snodig navn som mulig, men som blir "akseptert". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Ruthven skrev:

Det stemmer vel ikke. Det er 13 kvinner som heter Freia, 137 som heter Freja og 238 som heter Freya.

Det er faktisk 4 menn som heter Nidar.

Jeg sjekket også på ssb før jeg skrev det, men skrev det likevel, da hun faktisk uansett fikk avslag på Freia, og jeg tror også Freja. Jeg har ikke svar på hvorfor og hvorfor ikke, men kan jo tenkes at noen het det før det ble forbudt eller noen kommer fra andre land. Danmark, for eksempel. Eventuelt at noen i folkeregisteret konkluderte med at det var for upassende (av hvilke enn grunner) til å brukes og fikk gjennomslag for avslag 🙈 Jeg har ingen gode argumenter for hvorfor det ble slik, som du nok skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg sjekket også på ssb før jeg skrev det, men skrev det likevel, da hun faktisk uansett fikk avslag på Freia, og jeg tror også Freja. Jeg har ikke svar på hvorfor og hvorfor ikke, men kan jo tenkes at noen het det før det ble forbudt eller noen kommer fra andre land. Danmark, for eksempel. Eventuelt at noen i folkeregisteret konkluderte med at det var for upassende (av hvilke enn grunner) til å brukes og fikk gjennomslag for avslag 🙈 Jeg har ingen gode argumenter for hvorfor det ble slik, som du nok skjønner.

Jeg kjenner flere småbarn som heter Freja, så det er helt klart tillatt. Et søk på Freia gir flere med helnorsk navn på telefonkatalogen, selv om nok navnet er vanligere i Tyskland/Danmark. Så høres litt rart ut at noen har fått avslag, navneloven ble jo myket opp i 2003, og etter det er det de færreste navn som ikke tillates (det finnes ingen liste over «forbudte navn», og får man avslag kan man klage til Fylkesmannen).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en Nidar, godt voksen. Alltid vært en grei kar, så jeg liker derfor navnet ;)

Anonymkode: ae768...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ruthven skrev:

Jeg kjenner flere småbarn som heter Freja, så det er helt klart tillatt. Et søk på Freia gir flere med helnorsk navn på telefonkatalogen, selv om nok navnet er vanligere i Tyskland/Danmark. Så høres litt rart ut at noen har fått avslag, navneloven ble jo myket opp i 2003, og etter det er det de færreste navn som ikke tillates (det finnes ingen liste over «forbudte navn», og får man avslag kan man klage til Fylkesmannen).

Kan det være før 2003 dette skjedde 😶 Min venninne skulle bytte navn på seg selv, så jeg har ikke et barns fødselsdato å se på... Følte det var for få år siden 🙈 Vet om et til navn som fikk avslag, men ikke relatert til dette navnet. Det var en historisk persons navn. Det er 2-3 år siden. På ssb viser det også at noen få likevel heter det, jeg sjekket nå. Jeg vet personen er på KG, så usikker på om jeg bør legge ut navnet 🙃 Andre kan også gjenkjenne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Navnet hadde vært greit nok om ikke sjokoladeprodusenten kom deg i forkjøpet. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nidar marsipanpølse

Nidar sideflesk

Nidar marsipangris

Nidar favoritter

Hadde lett blitt mobbet om dette faktisk er et navn.

Anonymkode: 34eec...c84

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han bør være sponset

Anonymkode: 93f53...3d6

Haha. Passende navn for en influenserbaby da! Er sikkert noen av dem som skal poppe ut en pengekilde snart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at så mange forbinder det med sjokolade- og godteriprodusenten, synes jeg ikke det er noe ok navn å gi ungen, nei. 

Det blir litt som å kalle jentungen Idun (har du noe sennep til pølsen min, høhøhø?), osv. 

Anonymkode: ee578...6fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I og med at så mange forbinder det med sjokolade- og godteriprodusenten, synes jeg ikke det er noe ok navn å gi ungen, nei. 

Det blir litt som å kalle jentungen Idun (har du noe sennep til pølsen min, høhøhø?), osv. 

Men Idun er faktisk er norrønt navn så det er ikke bare noe tull man har funnet på i ettertid. 

Anonymkode: ee684...23b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

«Ja i venstre brysttube, vil du ha ketchup fra den høyre også?» Hadde jeg svart da.

Anonymkode: 34eec...c84

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...