Gå til innhold

Dumt spørsmål ang feste hundebur i bagasje

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal få meg både hund og bil :) En mellomstor hund på 30 kg. Har også planer etterhvert å skaffe en til hund med tiden, og trenger da en bil som har plass til begge hundene (bur med skillevegg). Altså et veldig stort bur. Lest at jeg må feste buret med stropper i festene i bagasjerommet. 
Ser nå på Finn på biler. Men er så mange biler jeg ikke ser disse festene i baggasje rommet?😓 Har alle biler dette eller bare noen? Ser etter en billig (60-100 000 kr) Honda/Toyota/Kia/Hyundai. 

Mange av disse bilene er jo ganske små. Har sett at noen av de har bakseter som kan klappes helt ned på gulvet. Vil det være ulovlig å feste hundebur oppå nedklappet sete? At jeg 100% har setene nedklappet, da jeg ikke har bruk for dem heller. Men da blir det kanskje enda vanskeligere med disse festepunktene til buret? 

Hilsen uerfaren

Anonymkode: 471c3...f4a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen hundeeiere her med bil og bilbur? 😅 Jeg er helt sikker på at dere er her inne! 😂

Skrevet

Ble det for dumt spørsmål for KG?

Skrevet

Det hjelper ikke å mase! Du får ikke svar fortere!

Anonymkode: 02a66...bb6

• Liker 4
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg skal få meg både hund og bil :) En mellomstor hund på 30 kg. Har også planer etterhvert å skaffe en til hund med tiden, og trenger da en bil som har plass til begge hundene (bur med skillevegg). Altså et veldig stort bur. Lest at jeg må feste buret med stropper i festene i bagasjerommet. 
Ser nå på Finn på biler. Men er så mange biler jeg ikke ser disse festene i baggasje rommet?😓 Har alle biler dette eller bare noen? Ser etter en billig (60-100 000 kr) Honda/Toyota/Kia/Hyundai. 

Mange av disse bilene er jo ganske små. Har sett at noen av de har bakseter som kan klappes helt ned på gulvet. Vil det være ulovlig å feste hundebur oppå nedklappet sete? At jeg 100% har setene nedklappet, da jeg ikke har bruk for dem heller. Men da blir det kanskje enda vanskeligere med disse festepunktene til buret? 

Hilsen uerfaren

I alle stasjonsvogner jeg har hatt er/var det stroppefester, men de er noen ganger skjult av matte/teppe (men jeg har aldri hatt Japansk/Koreansk bil). Anbefaler å ha bakseteryggen oppe og sette buret helt fram mot denne for best mulig stabilitet. Legg "antiskli matte" under buret og stropp det fast så godt det lar seg gjøre, ved nødbrems/krasj er det mye vekt i et bur med to hunder!

• Liker 1
Skrevet

Veldig mange kjøper bil tilpasset hundeholdet og -buret. Ikke omvendt ;) Jeg har f.eks. p.t. en VW Touran varebil og den har fester i bagasjerommet. Når jeg av og til skal låne bil, eller sitte på med andre, opplever jeg at de fleste har bagasjeluke som skrår for mye til at det blir spesielt lett å få plass til hundeburet selv om jeg nå har bare en forholdsvis liten hund med tilsvarende bur. 

• Liker 1
Skrevet

Stasjonsvogn er greiest. Da kan du kjøpe grinder og dører som du fester i bilen. Med skillevegger så du kan avdele om du har flere hunder. Dette er også det sikreste mtp kollisjoner, da det er stålbjelker som ikke blir most. Variogate f.eks er veldig trygt

Anonymkode: fb81e...5fb

• Liker 1
Skrevet

En kjøper bil etter at buret til bikkja skal passe😀 ... (det går å få spesialbygd også). Men tenker du 30 kilo hund, trenger du litt bagasjerom for å få plass til buret. Når du kikker på bil, sjekk om det er lastekroker i bagasjerommet. Hvis du er på jakt etter liten og forholdsvis rimelig bil med plass til bur er det mange hundefolk som kjører noe liknende Citroën berlingo

Anonymkode: d5013...80d

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stasjonsvogn er greiest. Da kan du kjøpe grinder og dører som du fester i bilen. Med skillevegger så du kan avdele om du har flere hunder. Dette er også det sikreste mtp kollisjoner, da det er stålbjelker som ikke blir most. Variogate f.eks er veldig trygt

Anonymkode: fb81e...5fb

Hvis ikke produsenten ikke har foretatt vesentlige endringer på produktene sine de siste årene så ville jeg ha styrt unna. Jeg har et dobbeltbur derfor som helt sikkert er bra, men det var mildt sagt en utfordring å montere (Og jeg er ikke spesielt klønete med slike ting) og det skrangler. 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En kjøper bil etter at buret til bikkja skal passe😀 ... (det går å få spesialbygd også). Men tenker du 30 kilo hund, trenger du litt bagasjerom for å få plass til buret. Når du kikker på bil, sjekk om det er lastekroker i bagasjerommet. Hvis du er på jakt etter liten og forholdsvis rimelig bil med plass til bur er det mange hundefolk som kjører noe liknende Citroën berlingo

Denne typen bil fungerer stort sett fint som hundebil, men det er viktig å huske på at det både kan bli veldig varmt om sommeren, og tilsvarende kaldt om vinteren, i lasterommet under kjøring fordi bilens klimaanlegg ikke fungerer i lasterommet. 

Skrevet

Vi har en Suzuki SX4 S-cross og hund i 30 kg-klassen. Bruker per nå et "vanlig" gitterbur som tilsvarer bredden på et dobbelt bilbur. Er ikke plass til så mye mer i bagasjen når buret er der inne, men vi får plass til noen bæreposer og andre småting. Må ta ut hattehylla eller bunnmatta for å få lukket igjen, da bretten på hattehylla blir noen millimeter for kort når begge deler er i. Bunnmatta er sånn oppbygg-greie, så bagasjen blir en god del grunnere når matta tas ut. Som regel tar vi ut hattehylla fordi vi er late og ikke gidder å drasse med oss bunnmatta ned fra parkeringsplassen og inn.

Jeg er vandt med at det skal være nokså trangt i et bilbur (sleng ved kollisjon, f.eks.), så med én 30-kgs hund og egna bilbur vil det bli betydelig bedre plass i bagasjen vår. Vi har bare ikke funnet det perfekte buret enda. :rolleyes:

Anonymkode: 74b12...ce9

Skrevet
På 9.11.2020 den 10.54, Leo skrev:

Denne typen bil fungerer stort sett fint som hundebil, men det er viktig å huske på at det både kan bli veldig varmt om sommeren, og tilsvarende kaldt om vinteren, i lasterommet under kjøring fordi bilens klimaanlegg ikke fungerer i lasterommet. 

Nja, noen har gitter til varerommet-da får en bak varmen. Evt er de typegodkjent med gitter også og en kan bytte over fra tett vegg

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nja, noen har gitter til varerommet-da får en bak varmen. Evt er de typegodkjent med gitter også og en kan bytte over fra tett vegg

Det er litt nja for ofte er varerommet dårlig isolert og da forsvinner varmen ut uansett og blir tilsvarende som en "plåtburk" når det er varmt. Hvis man har hunder som ikke er så følsomme for kulde og heller ikke regner med å kjøre langt når det er veldig varmt så er det ikke noe stort problem. Men altså greit å være klar over før man kjøper. 

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det gitteret utgjør ingen særlig forskjell på temperatur foran og bak i bilen, verken om vinteren eller sommeren, dessverre. Foreldrene mine hadde Berlingo med gitter tidligere, og problemene med å oppnå behagelig temperatur baki var grunnen til at den aldri ble brukt til å kjøre med hundene.

Anonymkode: 74b12...ce9

Skrevet

De fleste biler har festepunkter for lastestropper under bagasjeromsmatten. Dersom du går for en bilmodell hvor du baserer deg på å slå ned baksetene så sjekk i hvertfall at lasterommet blir flatt. Hos mange biler så blir det ikke det, men skrånende oppoverbakke frem mot forsetene. 

Skrevet
10 timer siden, Julie skrev:

De fleste biler har festepunkter for lastestropper under bagasjeromsmatten. Dersom du går for en bilmodell hvor du baserer deg på å slå ned baksetene så sjekk i hvertfall at lasterommet blir flatt. Hos mange biler så blir det ikke det, men skrånende oppoverbakke frem mot forsetene. 

Jeg fant ut i går at Honda Jazz slår setene helt ned i gulvet! :) Leste også at dette er en bil hvor 90% som kjøper denne er 60+ 😂 menmen, jeg vil bare ha en bil fra A til B! Liten bil som har plass til alt med sine «magic seats»! 😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...