Gå til innhold

Nyansatt og tar seg til rette

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi hadde en vikar i 6 måneder og som nettopp fikk fast ansettelse. Vi andre har jobbet der i 10-20 år. Vi har våre faste oppgaver som vi jobber med. Den nye ble ansatt for å hjelpe oss andre med de oppgavene vi ikke rekker å gjøre. Nå har hun nye gått til lederen å spurt om hun kan få faste oppgaver og en av oss andre kan ta hennes jobb og hjelpe til. Men ingen av oss vil det. Er det ikke frekt å spørre om sånt etter ei så kort stund? 

Anonymkode: 4fe8a...296

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er frekt med det?

Anonymkode: 783a7...ba5

• Liker 13
Skrevet

Jeg skjønner ikke hva som er frekt? 

Anonymkode: 437ea...6f9

• Liker 9
Skrevet

Jo, jeg syns det. Har hatt samme utfordring her jeg jobber, de nye tar seg til rette og tror de kan alt etter kort tid. Det er jeg som er opplæringsansvarlig her og jeg sier det til dem at det gjelder å bli kjent med oppgavene og plassen før du spør om mer.  Burde være grei skuring,spør du meg. 

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor skulle det være frekt?

Nå vet ikke jeg hva slags oppgaver det er snakk om her, men gitt at vedkommende er kvalifisert til å gjøre jobben, så virker det rart at en i fast stilling skal være den eneste ansatte uten faste oppgaver når alle andre har det.

At alle andre har jobbet der i over 10 år er jo ikke den nyansattes skyld?

Anonymkode: ee59d...736

• Liker 12
Skrevet
Akkurat nå, Måneskinn skrev:

Jo, jeg syns det. Har hatt samme utfordring her jeg jobber, de nye tar seg til rette og tror de kan alt etter kort tid. Det er jeg som er opplæringsansvarlig her og jeg sier det til dem at det gjelder å bli kjent med oppgavene og plassen før du spør om mer.  Burde være grei skuring,spør du meg. 

så du vil ha medarbeidere som lar seg underkue med å følge gammeldags kotyme?

• Liker 11
Skrevet

Nei, jeg synes ikke det er frekt. Jeg synes faktisk det er mer sosialt å melde fra om hvilke ønsker man har, og eventuelt forholde seg til hvordan det blir fordelt. Hvis hun ønsker faste oppgaver, men ikke spør om det, blir hun jo bare gående misfornøyd, og det fører enten til dårlig stemning, eller at hun slutter. Du eier ikke arbeidsplassen selv om du har vært der lenger.

• Liker 7
Skrevet

Det er ikke snakk om å underkue, herregud så dramatisk. Men jeg personlig, syns at man må bli kjent  med de oppgavene man har og litt kjent på arbeidsplassen man er før man ber om flere og andre oppgaver. 

• Liker 1
Skrevet

Det kan hende en nyansatt ser forbedringspotensiale i forhold til hvordan oppgaver løses i dag. I såfall vil det være naturlig å ha lyst til å iverksette. 

• Liker 1
Skrevet

Min første tanke er at det er en som er ivrig og ønsker flere utfordringer

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Måneskinn skrev:

Det er ikke snakk om å underkue, herregud så dramatisk. Men jeg personlig, syns at man må bli kjent  med de oppgavene man har og litt kjent på arbeidsplassen man er før man ber om flere og andre oppgaver. 

Denne spesifikke ansatte har jo allerede vært en stund i bedriften som vikar høres det ut som. 

• Liker 3
Skrevet

Hun har jo vært der i 6 måneder allerede, så hun vet jo hva det går i. Klart hun vil ha faste oppgaver, det er jo tydelig at dere andre har for mange siden dere ikke klarer å gjøre alt? Men det er kjipt om hun blir sittende med alle møkkajobben som ingen av dere gidder, så da er det rettferdig å fordele litt. Også arbeidsgiver har nytte av arbeidstagere som er motiverte.

Anonymkode: 7982a...6a2

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, Pappi skrev:

Denne spesifikke ansatte har jo allerede vært en stund i bedriften som vikar høres det ut som. 

ja, ser det står i HI.   Jeg skulle vel lagt til da, at det er jo individuelle forskjeller, noen er kjappere til å ta til seg ting og andre går det litt treigere. Så man må jo bare se an situasjonen. 

Skrevet
2 minutter siden, Måneskinn skrev:

Når man blir ansatt, så er man medarbeider og ikke assistent.

• Liker 2
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Nei, nå må du gi deg. Ingenting frekt med dette.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun ble ansatt på det grunnlag at hun skulle hjelpe til med våres oppgaver. Pga korona har vi fått flere oppgaver som vi ikke rekker.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

ja?  og hva var poenget med det? man kan da vente med å få ekstra oppgaver selv om man er medarbeider? :) 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hun ble ansatt på det grunnlag at hun skulle hjelpe til med våres oppgaver. Pga korona har vi fått flere oppgaver som vi ikke rekker.

Så da mener du hun ikke har lov til å spørre om noe som helst, eller?

Anonymkode: a9a40...81f

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun ble vel strengt tatt ansatt som VIKAR for å hjelpe. Tydeligvis har dere fått så mye ekstra at hun har fått FAST ansettelse og har vel dermed like mye krav på faste oppgaver som dere andre, og ikke all møkkajobben dere ikke vil gjøre. Er det fortsatt behov for assistanse får bedriften ansette flere rett og slett.

Anonymkode: cb555...bc4

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, Måneskinn skrev:

ja?  og hva var poenget med det? man kan da vente med å få ekstra oppgaver selv om man er medarbeider? :) 

Ser ikke grunnen til å måtte vente hvis hun håndterer jobben bra, har lyst på flere oppgaver og bedriften har for mye å gjøre. Virker mer som du sikter til personlig erfaring. Har noen tråkket deg på tærne på din arbeidsplass?

Anonymkode: cb555...bc4

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...