AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #1 Skrevet 8. november 2020 Hva tenker dere om dette? La oss kalle min bror «Per». Per er en ung mann i 20 årene som har vært rusmisbruker siden han var 16 år gammel. Vi bor på et lite sted hvor alle vet hvem alle er. Han er nå inne i en god periode hvor han prøver å få livet sitt på stell, men dette har vi sett så mange ganger før. Vi har et barn fra før som vi har valgt å introdusere «Per» som kun Per og ikke onkel, da vi ikke ønsker at barnet vårt skal bli for knyttet til han da det vil være lange perioder i livet til barnet hvor hen ikke kan få treffe han, når han plutselig havner på kjøret igjen. Barnet er under 4 år å vi syns derfor det er for tidlig å skulle introdusere barnet for den brutale sannheten. Jeg og min mann venter nå en sønn, å jeg liker egentlig navnet «Per». Ikke bare fordi det er et fint navn, men også fordi jeg føler for å gi navnet noe positivt i vår familie. Det er ikke snakk om å erstatte «Per» med en ny Per, jeg bare føler dette kunne være en positiv ting for familien og min bror. Jeg skammer meg ikke over min bror, å valgte han som fadder til barnet vi allerede har. For ordens skyld har jeg giftet meg til min manns etternavn, så «Per» og babyen vil ikke ha samme etternavn. Hva tenker dere om dette? Tror dere dette vil være til belastning for barnet? Er dette en fin ting å gjøre, eller er det mine personlige følelser rundt temaet som tuller med dømmekraften i dette tilfelle? Anonymkode: bb983...3bd 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #2 Skrevet 8. november 2020 Synes det er merkelig å gi barnet sitt samme navn som en onkel, narkoman eller ikke. Synes også det er litt dumt at dere ikke kaller han for onkel, det må være sårt. Han er god nok som fadder, men ikke til å bli kalt onkel 🤷♀️ Hadde selv en onkel som var alkoholiker, han var like fullt min onkel. Anonymkode: d7fa4...499 44
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #3 Skrevet 8. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Synes det er merkelig å gi barnet sitt samme navn som en onkel, narkoman eller ikke. Synes også det er litt dumt at dere ikke kaller han for onkel, det må være sårt. Han er god nok som fadder, men ikke til å bli kalt onkel 🤷♀️ Hadde selv en onkel som var alkoholiker, han var like fullt min onkel. Anonymkode: d7fa4...499 Det å ikke kalle han onkel er min brors eget ønske, å det velger vi å støtte han i. Barna vil få vite hvem han er når de er gamle nok til å forstå omfanget av hvorfor onkel forsvinner et halvt år av gangen uten at vi får tak i han. Anonymkode: bb983...3bd 5
Nymerïa Skrevet 8. november 2020 #4 Skrevet 8. november 2020 Jeg synes det er kjempehyggelig med oppkalling etter familiemedlemmer. Hvis mannen din er enig i valget så synes jeg dere skal gjøre det. Hva andre mener håper jeg ikke spiller noen rolle. 11
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #5 Skrevet 8. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det å ikke kalle han onkel er min brors eget ønske, å det velger vi å støtte han i. Barna vil få vite hvem han er når de er gamle nok til å forstå omfanget av hvorfor onkel forsvinner et halvt år av gangen uten at vi får tak i han. Anonymkode: bb983...3bd Hvordan skal dere forklare at dere har løyet i mange år? At "Per" plutselig er onkel? Dette virker lite gjennomtenkt. Ellers mener jeg som sagt at det er merkelig å kalle ungen sin opp etter en bror som er i live. Anonymkode: d7fa4...499 8
Gjest Maxwell Skrevet 8. november 2020 #6 Skrevet 8. november 2020 Selvfølgelig kan du det om det er det dere vil ☺️
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #7 Skrevet 8. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvordan skal dere forklare at dere har løyet i mange år? At "Per" plutselig er onkel? Dette virker lite gjennomtenkt. Ellers mener jeg som sagt at det er merkelig å kalle ungen sin opp etter en bror som er i live. Anonymkode: d7fa4...499 Dette gidder jeg ikke diskutere med deg. Det er min brors ønske å vi velger å støtte han i dette, å det behøver jeg ikke rettferdiggjøre. «Per» ønsker ikke kontakt med barna så lenge han ikke klarer å holde seg unna rusen. Anonymkode: bb983...3bd 9
anonymLala Skrevet 8. november 2020 #8 Skrevet 8. november 2020 Kan det brukes som dobbeltnavn? Synes det er fint jeg:) 6
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #9 Skrevet 8. november 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette gidder jeg ikke diskutere med deg. Det er min brors ønske å vi velger å støtte han i dette, å det behøver jeg ikke rettferdiggjøre. «Per» ønsker ikke kontakt med barna så lenge han ikke klarer å holde seg unna rusen. Anonymkode: bb983...3bd Selvfølgelig skal han ikke ha noe som helst kontakt med barna når han driver med rus, men han er like fullt onkel. Anonymkode: d7fa4...499 8
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #10 Skrevet 8. november 2020 Synes det er fint,viser at du er glad i broren din,tror at han innerst inne vil sette stor pris på dette. Anonymkode: e0874...797 7
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #11 Skrevet 8. november 2020 Har selv en narkoman søster og kunne aldri funnet på å bruke samme navn på barnet mitt, selv om hun har et nydelig navn. Jeg har også bare introdusert henne med navn, ikke som tante. Anonymkode: 3750b...367 2
BraNok Skrevet 8. november 2020 #12 Skrevet 8. november 2020 6 timer siden, anonymLala skrev: Kan det brukes som dobbeltnavn? Synes det er fint jeg:) Dette👆 Kan baby få dobbeltnavn? 4
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #13 Skrevet 8. november 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette gidder jeg ikke diskutere med deg. Det er min brors ønske å vi velger å støtte han i dette, å det behøver jeg ikke rettferdiggjøre. «Per» ønsker ikke kontakt med barna så lenge han ikke klarer å holde seg unna rusen. Anonymkode: bb983...3bd For en måte å svare folk på. Tør jeg minne deg på at dette er et diskusjonsforum, og at du faktisk spurte hva folk tenker om dette? Da kan du ikke bli muggen når folk kommer med tilbakemeldinger du ikke liker. Har du bestemt deg allerede, så kjør på og gjør som du vil. Anonymkode: dd037...74d 8
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #14 Skrevet 8. november 2020 Broren min er oppkalt etter morfaren vår (som var i live da barnebarnet ble født), og jeg synes navnet deres er fint og vurderte det faktisk til sønnen min selv. Endte opp med noe helt annet (mannens forslag), men synes absolutt ikke det er rart å kalle opp etter andre i familien som fremdeles lever, slik en påpekte her. Må jo være hyggelig om man faktisk får med seg at navnet "lever videre". Om det blir en belastning for din sønn å hete det samme som onkel "Per" vet nok bare du/dere. At "alle kjenner alle" der dere bor er jo ikke nødvendigvis utelukkende positivt. Men gesten er fin:) Anonymkode: e4c2d...631 2
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 8. november 2020 #15 Skrevet 8. november 2020 Hva mener du med at dere ikke kaller din bror onkel? At dere bare lar være å kalle ham onkel Per og kaller ham kun Per, men ungen vet han er onkelen er jo selvsagt helt greit. Mange kaller tanter og onkler kun ved fornavn, helt normalt det. Hvis det derimot er slik at dere skjuler for barnet at mannen er onkelen hans/broren din, synes jeg det er veldig sært, og det er å lyve for barnet. Barnet vil knytte seg til mennesker som bruker tid med det, om personen har tittel av onkel eller ei er irrelevant. Barnet får ikke nærere forhold til en som blir kalt onkel enn en som ikke blir det, og barnet blir like lei seg dersom det blir svika av en nær voksenperson uansett tittel på denne. Å kalle opp barnet etter en onkel synes jeg er helt greit. Men det å skjule at han er onkelen er jo helt rart.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #16 Skrevet 9. november 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: For en måte å svare folk på. Tør jeg minne deg på at dette er et diskusjonsforum, og at du faktisk spurte hva folk tenker om dette? Da kan du ikke bli muggen når folk kommer med tilbakemeldinger du ikke liker. Har du bestemt deg allerede, så kjør på og gjør som du vil. Anonymkode: dd037...74d Du kan vel lese? Da ser du vel også hvor spørsmålstegnet står? Har jeg spurt om dere syns det er riktig å ikke kalle onkel for onkel? Nei! Jeg har spurt hva folk mener om oppkallingen,IKKE hvorvidt folk mener ditt og datt om hvorvidt vi velger å kalle onkel for onkel eller ikke. Dette har jeg kun nevnt i innlegget for å få frem situasjonen og hva slags kontakt vi har med vedkommende! Anonymkode: bb983...3bd 4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #17 Skrevet 9. november 2020 Jeg hadde tenkt å si min mening, men jeg blir litt redd når du er så sinna, TS. Anonymkode: adb8f...600 10
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #18 Skrevet 9. november 2020 8 timer siden, Anonymus Notarius skrev: Hva mener du med at dere ikke kaller din bror onkel? At dere bare lar være å kalle ham onkel Per og kaller ham kun Per, men ungen vet han er onkelen er jo selvsagt helt greit. Mange kaller tanter og onkler kun ved fornavn, helt normalt det. Hvis det derimot er slik at dere skjuler for barnet at mannen er onkelen hans/broren din, synes jeg det er veldig sært, og det er å lyve for barnet. Barnet vil knytte seg til mennesker som bruker tid med det, om personen har tittel av onkel eller ei er irrelevant. Barnet får ikke nærere forhold til en som blir kalt onkel enn en som ikke blir det, og barnet blir like lei seg dersom det blir svika av en nær voksenperson uansett tittel på denne. Å kalle opp barnet etter en onkel synes jeg er helt greit. Men det å skjule at han er onkelen er jo helt rart. Barna får vite at onkel er onkel, når de er gamle nok til å forstå hvorfor han ikke ønsker dem i sitt liv! Vi forklarer ikke en 3 åring om rusens verden. Dette er «pers» eget ønske, og vi har blitt anbefalt dett sterkt av ruskontakten. Dette fordi Barna har 7(!!) andre onkler som de er svært knytta til, og vil ikke få varige men om de får høre når de er 7 år at de har en onkel til som ikke har vært tilstedet pga rus. De vil ikke forstå før 7 års alderen hvorfor et så nært familiemedlem som en onkel ikke ønsker å ta del i livet dems. Hvorfor vil de 7 andre ha kontakt men ikke den 8? Ved 7 års alder har de evnen til å sette seg inn i at det er ikke DEM det er noe galt med. Anonymkode: bb983...3bd 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #19 Skrevet 9. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde tenkt å si min mening, men jeg blir litt redd når du er så sinna, TS. Anonymkode: adb8f...600 Svar på det jeg faktisk spør om så er det ingen som blir sinna. Anonymkode: bb983...3bd
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #20 Skrevet 9. november 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Har selv en narkoman søster og kunne aldri funnet på å bruke samme navn på barnet mitt, selv om hun har et nydelig navn. Jeg har også bare introdusert henne med navn, ikke som tante. Anonymkode: 3750b...367 Tusen takk for innspill. Er nok kun de som har lever med rus i familien som kan klare å sette seg inn i denne problemstillingen. Anonymkode: bb983...3bd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå