Gå til innhold

Essay skriving og thesis statement....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan du forklare meg om hvordan man skriver et bra essay og hva et thesis statement egentlig er? Jeg er dårlig i engelsk så tror det kan være enklere for meg om noen kan forklare meg på norsk.... Hsr forstått det slik at thesis statement bør være det siste i introduksjonen....

Anonymkode: 7ebbb...858

Skrevet

Takk for svar. Fint om noen har mulighet til å forklare meg på norsk:)

Anonymkode: 7ebbb...858

Gjest FemaleFuryFancies
Skrevet (endret)

Slettet av bruker.

Endret av FemaleFuryFancies
Skrevet

Et essay på engelsk er en drøftende/argumenterende tekst. "Thesis statement" er, som du sier, de siste setningene i innledningen, der du formulerer påstanden/stillingen du vil argumentere i teksten din. Linken over hadde flere gode eksempler på hvordan du kan spissformulere dette. For eksempel, finn en måte å omformulere oppgaven eller emnet til et spørsmål - ditt thesis statement er det du vil argumentere er svaret på spørsmålet. Når du har klart å formulere et thesis statement så vet du også hva som er poenget i teksten du vil skrive.

Når du først har bestemt deg for hvilken "tese" du vil argumentere for, er det ganske lett å strukturere og skrive resten av essayet. Første avsnitt er innledning der du introduserer emnet og avslutter med ditt thesis statement. Hoveddelen består av argumentene dine - lag en liste med poeng/argument/eksempel som støtter tesen din, og skriv et avsnitt for hver. Avslutt gjerne hvert avsnitt med en setning som knytter denne delen av argumentet tilbake til thesis statement, altså forklarer i klartekst hvorfor dette argumentet/eksempelet støtter tesen din. Avslutt med et konkluderende avsnitt, der du oppsummerer thesis statement og hovedargumentet ditt - og gjerne sier noe om det større bildet, eller kompliserende faktorer, eller nye spørsmål. Lykke til!

Anonymkode: 13ef7...d66

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...