Gå til innhold

Hvordan håndterer dere passiv aggressive mennesker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et bra liv.  Mann, barn, jobb og hus. Venner og familie. 
men har et stort problem jeg ikke klarer å løse. 
jeg tåler ikke urettferdighet. Havner fort i konflikter, og takler ikke folk som er passiv aggressive eller er indirekte ekkel. 
det spiser meg helt opp og det går på helsen løs. 
jeg kjenner på et ekstremt sinne, blir såret og usikker. Er ikke flink å ta opp ting, fordi jeg blir så overveldet og føler jeg overreagerer. 
jeg selv er snill, omtenksom, brur meg om andre og vil at de rundt meg skal ha det bra. Derfor blir sjokket så stort når enkelte er drittsekk mot meg. 
det ødelegger hele dagen min. 

dette henger trolig sammen med at jeg jobbet på et sted for 10 år siden der det var helt forjævlig. Sjefen var så grusom at jeg ble sykmeldt og etterhvert sa jeg opp jobben og skiftet beite. 
jeg har også blitt fryst ut av venninnegjengen med 6 jenter da jeg var 20.. vært venner siden barneskolen.. hadde sorg over dette i lang tid. 

hvordan møter dere passiv aggressive mennesker? Eller hvordan forholder dere dere til slike mennesker? Hvordan håndterer dere de? 
takk for svar ❤️

Anonymkode: 231d4...9c9

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet egentlig ikke hva det er at noen er passiv aggressive? Hvordan er man da? 

Anonymkode: aa8fa...e3c

• Liker 3
Skrevet

Det beste er å overse ekle spydige mennesker. Hvis det er det du mener. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker bare å le og synes det er fascinerende hvor forskjellige vi mennesker er.

• Liker 1
Skrevet

En god huskeregel, Ts, er at folk flest ikke havner i konflikter. Å havne i en konflikt er så ekstremt vanskelig at jeg kan si med absolutt sikkerhet at dersom du havner i mer enn 1 konflikt hvert 5. år så er årsaken til konfliktene deg. 99,9% av alle konflikter har nemlig to parter som begge er like ansvarlige for konflikten. Myten om at en part er vrien og den andre en helgen er nettopp det - en myte.

Dersom du virkelig opplever å havne i konflikter årlig så er du en konfliktskaper, Ts. Teksten din, der du har behov for å rettferdiggjøre deg selv, der du påstår at «andre» er urettferdige mens du bare er «snill og hyggelig» tyder på at fellesnemnaren i konfliktene dine er deg selv. Oppsøk en venn eller bekjent eller slektning som bryr seg nok om deg til å gi deg breisida. Be denne om sannheten om deg. Og så tar du det derfra. 

Anonymkode: 4e8ea...180

• Liker 17
Skrevet

Når du er der at "alle andre"  (vennegjeng og kollegaer) er problemet,  er det på tide å se på seg selv. Det er dessverre det beste rådet jeg kan gi... 

Anonymkode: 371f4...3b2

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En god huskeregel, Ts, er at folk flest ikke havner i konflikter. Å havne i en konflikt er så ekstremt vanskelig at jeg kan si med absolutt sikkerhet at dersom du havner i mer enn 1 konflikt hvert 5. år så er årsaken til konfliktene deg. 99,9% av alle konflikter har nemlig to parter som begge er like ansvarlige for konflikten. Myten om at en part er vrien og den andre en helgen er nettopp det - en myte.

Dersom du virkelig opplever å havne i konflikter årlig så er du en konfliktskaper, Ts. Teksten din, der du har behov for å rettferdiggjøre deg selv, der du påstår at «andre» er urettferdige mens du bare er «snill og hyggelig» tyder på at fellesnemnaren i konfliktene dine er deg selv. Oppsøk en venn eller bekjent eller slektning som bryr seg nok om deg til å gi deg breisida. Be denne om sannheten om deg. Og så tar du det derfra. 

Var da voldsomt hvor du skulle overanalysere ordbruken hos TS. 

Konflikt er et bredt ord, med synonymer som dekker diskusjoner, uenigheter, splittelse, sak, tvist, håndgemeng, sammenstøt osv osv. At noen skriver at dem har havner i en konflikt betyr ikke nødvendigvis ordrett definisjonen av konflikt. 

Angående passiv aggressivitet så er det fryktelig irriterende. Man skal ikke finne seg i alt som blir sagt eller gjort indirekte eller direkte. Det er dårlig kommunikasjonsstil å drive med passiv aggressivitet. Respektløst. Passiv aggressivitet skjer daglig. Og gjerne av de samme. Mange, spesielt i yrkeslivet, har passiv aggressivitet som stil for å få frem sine synspunkt og får å få gjennomslagskraft. Dem har funnet ut at dette fungerer. Blir som en sutrete unge som alltid for det som dem vil fordi dem sutrer. Omgåes man en som er passiv aggressiv så får man ofte konflikter (uenigheter, diskusjoner, splittelser, saker, tvister, sammenstøt osv) med vedkommende, da spesielt hvis man har begynt å legge merke til dette "skuespillet". 

Hvordan man opptrer og håndterer slike er veldig situasjons- og personbetinget. Har denne aggressiviteten lite innflytelse, eventuelt saken er små, så lar jeg det passere. Er saken av betydning, så sier jeg ifra på en saklig måte. Hvis jeg virkelig blir provosert så kan jeg "miste" hodet jeg også, og svare med passiv aggressivitet. Eventuelt konfrontere vedkommende at hen er passiv aggressiv, noe som ofte fører til at vedkommende jekker seg fordi alle plutselig blir bevisst dette, og må derfor kompensere med humør og godvilje for å ikke virke passiv aggressiv. 

Men aller helst unngår jeg slike folk. Vet jeg at noen er slik, så lar jeg være å ta kontakt, samt avslår innbydelser. 

Anonymkode: fadaf...7b2

• Liker 7
Skrevet

For øvrig er det verdt å nevne at du bør se framover, og finne deg noen å omgåes med som ikke er passiv aggressiv. Alle møter på personer som kræsjer med en personlighetsmessig. Ikke vær opphengt i det. At du mistet venner rundt 20-årsalderen skjer de aller fleste. Jeg hadde et vennenettverk som var bredt og stort, med flere som jeg hadde vokst opp sammen med. Nå er jeg ensom, og har ikke en eneste venn. Slik skjer, overalt, hele tiden. Venner oppløses, og venner lages. Ikke heng deg opp i det som har skjedd, prøv heller å se framover med å finne deg nye nettverk. 

• Liker 4
Skrevet

Ts igjen her. 
Jeg opplever en konflikt inni meg, lendet betyr ikke at motparten opplever det som en konflikt. Når folk er slik får jeg problemer med å like denne personen, og bruker mye energi på å være profesjonell og hyggelig, og det er energitappende. Når jeg kommer hjem irriterer jeg meg over personen. 
jeg synes det er vanskelig å ta det opp da det ofte ikke er noe konkret, men væremåten. Det er 20 år siden venninne gjengen røk.. jeg er en typisk omsorgsperson som lett får venner som «trenger meg» etterhvert føler jeg meg oppspist og det går bare en vei. 
Tror de aller fleste opplever det samme som meg i relasjoner.. men ting jeg reagerer på er ting som andre kanskje bare rister av seg og ikke bryr seg. 
tror det er gamle erfaringer som blusser litt opp når jeg omgås folk som er passiv aggressive. 
eks. Dette handler om ei dame.. Om jeg forteller en historie på jobb reagerer hun med å bare si.. Åja..  men om en annen kollega kommer inn å forteller akkurat samme historien/ kommentaren så ler hun så hun nesten faller av stolen.. 

Skrevet
1 time siden, Flamme skrev:

Jeg bruker bare å le og synes det er fascinerende hvor forskjellige vi mennesker er.

Vi er absolutt veldig forskjellige ja, det er helt sikkert. I en relasjoner foregår det mye hersketeknikker, passiv aggressiv holdning, få andre til å føle seg liten og dum.. 

mye handler om ens egen selvfølelse.. 

bare her på KG er det mange som trykker ned ts, spesielt om hun er i en fortvilt eller sårbar situasjon. Dette skjer hver dag. 
hva er det som gjør at folk gjør slik? 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vet egentlig ikke hva det er at noen er passiv aggressive? Hvordan er man da? 

Når en er passiv aggressiv kan en fryse ut noen, være indirekte slem, få andre til å føle seg dum, unngå å svare når noen snakker til en, viser tydelig at du foretrekker en kollega framfor en annen, gjerne ved smiger og smisk, lar være å hilse, viser tydelig at du ikke liker noen ved kroppsspråk og holdning, men spør du om det er noe galt svarer de... hva? Ingenting er galt? De later som alt er bra, men viser det motsatte med holdning.  
et psykologisk spill for å psyke ut den andre. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er absolutt veldig forskjellige ja, det er helt sikkert. I en relasjoner foregår det mye hersketeknikker, passiv aggressiv holdning, få andre til å føle seg liten og dum.. 

Jepp. Passiv aggressivitet handler om å svekke troverdigheten eller framstille motpart som mindre verdt. Det er ofte et personangrep eller et personmotiv bak. Altså man tar spilleren, ikke ballen. 

Det å le, som en foreslo lenger opp, er også en måte å være passiv aggressiv på. Å le av andres utspill er nettopp passiv aggressivitet, bare godt innpakket. Motpart føler seg ofte nedverdiget. 

• Liker 1
Skrevet

Ikke bruk tid på nedbrytende og nedlatende mennesker. Slik er de fleste dessverre.

Jeg kutta ut 2 venninner jeg vokste opp med, du skulle sett hvor dårlig de tok det!! Når de ikke kunne trykke meg ned lenger, gjorde alt de kunne for å baksnakke meg om utroskap og alt mulig!! Men de tapte til slutt!! Nå vil ingen ha noe med de to å gjøre.

Anonymkode: 06927...d7d

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke bruk tid på nedbrytende og nedlatende mennesker. Slik er de fleste dessverre.

Jeg kutta ut 2 venninner jeg vokste opp med, du skulle sett hvor dårlig de tok det!! Når de ikke kunne trykke meg ned lenger, gjorde alt de kunne for å baksnakke meg om utroskap og alt mulig!! Men de tapte til slutt!! Nå vil ingen ha noe med de to å gjøre.

De finner nok et nytt «offer» å hakke på.. helt utrolig at folk klarer å sove godt om natta når de er slik mot andre.. 

kanskje de to damene har lært? De har hvertfall ikke makt over deg mere, og du fortjener bedre. Du er for bra for de!! 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De finner nok et nytt «offer» å hakke på.. helt utrolig at folk klarer å sove godt om natta når de er slik mot andre.. 

kanskje de to damene har lært? De har hvertfall ikke makt over deg mere, og du fortjener bedre. Du er for bra for de!! 

De to har blitt helt utstøtt her vi bor, så nå har de flytta sammen som "venninner". At de ikke flytter vekk.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De to har blitt helt utstøtt her vi bor, så nå har de flytta sammen som "venninner". At de ikke flytter vekk.

Leit for de.. jeg tror også at folk med slik adferd ender opp venneløs, og ganske alene når alle ser og skjønner hva de holder på med. 
tenker en slik oppførsel handler om deres usikkerhet, komplekser og maktbehov. Slike folk er ofte veldig hyggelige og sjarmerende mot noen, så er de passiv aggressiv mot en eller to.. DS blir de ikke oppdaget så lett.. 

Skrevet
På 8.11.2020 den 16.42, AnonymBruker skrev:

Dette handler om ei dame.. Om jeg forteller en historie på jobb reagerer hun med å bare si.. Åja..  men om en annen kollega kommer inn å forteller akkurat samme historien/ kommentaren så ler hun så hun nesten faller av stolen.. 

Er du sikker på at hun er passiv-aggressiv mot deg? Det er ikke så enkelt som at dere rett og slett ikke har kjemi, da? Altså at hun kanskje egentlig er litt usikker på deg, og dermed blir litt stille og rar. Mens når andre kollegaer som hun er trygg på kommer inn og forteller noe går samtalen mer av seg selv mellom dem? Har du prøvd å jobbe med å forbedre forholdet ditt til henne?

Anonymkode: 4849c...8ef

• Liker 2
Skrevet
På 8.11.2020 den 16.42, AnonymBruker skrev:

Ts igjen her. 
Jeg opplever en konflikt inni meg, lendet betyr ikke at motparten opplever det som en konflikt. Når folk er slik får jeg problemer med å like denne personen, og bruker mye energi på å være profesjonell og hyggelig, og det er energitappende. Når jeg kommer hjem irriterer jeg meg over personen. 
jeg synes det er vanskelig å ta det opp da det ofte ikke er noe konkret, men væremåten. Det er 20 år siden venninne gjengen røk.. jeg er en typisk omsorgsperson som lett får venner som «trenger meg» etterhvert føler jeg meg oppspist og det går bare en vei. 
Tror de aller fleste opplever det samme som meg i relasjoner.. men ting jeg reagerer på er ting som andre kanskje bare rister av seg og ikke bryr seg. 
tror det er gamle erfaringer som blusser litt opp når jeg omgås folk som er passiv aggressive. 
eks. Dette handler om ei dame.. Om jeg forteller en historie på jobb reagerer hun med å bare si.. Åja..  men om en annen kollega kommer inn å forteller akkurat samme historien/ kommentaren så ler hun så hun nesten faller av stolen.. 

Jeg tror kanksje ikke du helt har skjønt hva passiv-agressivitet er? Det er dessuten sjelden slik at en historie i seg selv er morsom, det er måten den blir fortalt på som gjør den morsom... og så ler an kanskje litt ekstra godt om den blir fortalt av noen man har en god relasjon til.

Hvis du mener at du opplever skjult agressivitet daglig på ulike arenaer, så vil jeg mene at du behøver hjelp. Min tanke er at opplevelsene din kan ha sin årsak i depresjon, et mørkt filter som påvirker følelser og fortolkning. 

Anonymkode: e9ae0...dbf

• Liker 2
Skrevet
På 8.11.2020 den 15.18, AnonymBruker skrev:

Dette er godt sagt: Konflikt er et bredt ord, med synonymer som dekker diskusjoner, uenigheter, splittelse, sak, tvist, håndgemeng, sammenstøt osv. 

Ikke at det angår denne saken, men å være konfliktsky kan dessuten være langt mer problematisk personlig og for en bedrift, enn det motsatte. Mindre konflikter er vanlige, og de kan også være fruktbare og bidra til kunnskap eller nødvendig endring.

Skrevet
På 8.11.2020 den 16.50, AnonymBruker skrev:

Når en er passiv aggressiv kan en fryse ut noen, være indirekte slem, få andre til å føle seg dum, unngå å svare når noen snakker til en, viser tydelig at du foretrekker en kollega framfor en annen, gjerne ved smiger og smisk, lar være å hilse, viser tydelig at du ikke liker noen ved kroppsspråk og holdning, men spør du om det er noe galt svarer de... hva? Ingenting er galt? De later som alt er bra, men viser det motsatte med holdning.  
et psykologisk spill for å psyke ut den andre. 

Hvis dette er reellt, og gjøres bevisst av dem du tenker på, så kalles dette indirekte mobbing.

Passiv agressivitet er noe litt annet, det tenker jeg også at du kanskje bør lese litt om for å se om du kjenner igjen deg selv...

https://www.webpsykologen.no/artikler/140-slik-handterer-du-passivt-aggressive-mennesker/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...