Gå til innhold

Dere som jobber turnus angående røde dager

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vil tro påske og pinse er to separate avbruddsturnuser hos dere? Du skal kun ha halvparten av røde dager, inkl søndager, i en periode med avbruddsturnus.

Et annet viktig aspekt du må ta med deg, er at hvis du jobber 10 røde dager samt 17 søndager iløpet av et år er det et brudd på arbeidsmiljøloven. Der står det at du skal kun jobbe max 26 slike dager. Jeg synes du skal gå til tillitsvalgt og spørre om dette.

Husk og vær obs på om noen av F1-dagene dine havner på en røddag. Da skal du ha en F5-dag, erstatningsfri.

Og til dere som synes vi i turnus er sååå heldige som får gleden av å jobbe på "godt betalte" røde dager. Dagarbeidere får fri med lønn på slike dager. Turnusarbeidere må jobbe. Man får 133% ja, det blir som en ekstravakt i utbetalinga det, pluss noen ekstra småslanter. Hvem var det som var heldig, igjen? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjekket kalenderen min nå. Jeg skal jobbe skjærtorsdag, 2. Pinsedag, 1 mai, 17 mai, kristihimmelfartsdag, 1 og 2 pinsedag. 

I tillegg skal jeg jobbe julaften, 1 og 2 juledag. 

Tok bort pinseaften i beregningen nå så da blir det 10 røde dager i 2021.

Ts

Anonymkode: e89dc...ad5

Julaften er heller ikke rød dag.

Anonymkode: c00ff...123

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, rebella81 skrev:

Vil tro påske og pinse er to separate avbruddsturnuser hos dere? Du skal kun ha halvparten av røde dager, inkl søndager, i en periode med avbruddsturnus.

Et annet viktig aspekt du må ta med deg, er at hvis du jobber 10 røde dager samt 17 søndager iløpet av et år er det et brudd på arbeidsmiljøloven. Der står det at du skal kun jobbe max 26 slike dager. Jeg synes du skal gå til tillitsvalgt og spørre om dette.

Husk og vær obs på om noen av F1-dagene dine havner på en røddag. Da skal du ha en F5-dag, erstatningsfri.

Og til dere som synes vi i turnus er sååå heldige som får gleden av å jobbe på "godt betalte" røde dager. Dagarbeidere får fri med lønn på slike dager. Turnusarbeidere må jobbe. Man får 133% ja, det blir som en ekstravakt i utbetalinga det, pluss noen ekstra småslanter. Hvem var det som var heldig, igjen? 

Jeg tror det kun er jul og sommer for jeg har fått 6 mnd turnus og det gjelder ut første uken i juni og der står alle vaktene mine inkl påske og pinse. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Julaften er heller ikke rød dag.

Anonymkode: c00ff...123

Fått beskjed om at det utbetales helligdagstillegg etter kl 15. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Mente etter kl 12. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Turnusen er allerede godkjent og bestemt så får ikke gjort noen endringer nå. Skal også jobbe julen 2021 så jeg jobber jo alle røde dager i 2021 unntatt langfredag og 1 påskedag. 

Ts

jo, det er etter turnusen er lagt og bestemt at man søker fri med «kravdager» :) helt vanlig det. En turnus er lagt kun ut i fra timer, så tar man helligdagsberegningen og søker/tilder fri ut i fra hvem som har krav ut i fra «for mange» røddager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

hos oss er det helligdag etter kl 12 på julaften. Hør med din tillitsvalgt TS:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, rebella81 skrev:

Det er egne regler for kalenderplan. F3 og F5 får en ikke. En får utdelt et fast antall erstatningdager per år (4 eller 5).

Anonymkode: 4310b...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, kalini skrev:

jo, det er etter turnusen er lagt og bestemt at man søker fri med «kravdager» :) helt vanlig det. En turnus er lagt kun ut i fra timer, så tar man helligdagsberegningen og søker/tilder fri ut i fra hvem som har krav ut i fra «for mange» røddager.

Men den har allerede vært lagt ut to ganger for gjennomsyn eller hva de kalte det. Min har ikke blitt endret noe. Jeg turte ikke stille så mange krav siden jeg er ny. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, kalini skrev:

hos oss er det helligdag etter kl 12 på julaften. Hør med din tillitsvalgt TS:)

Ja du har rett. Jeg tenkte feil. Var fra kl 12 der jeg jobbet før også. Da fikk vi gå kl 12 på julaften og nyttårsaften og fikk betalt for hele dagen. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mente etter kl 12. 

Det utbetales helligdagstillegg etter 12, men i turnus øyemed regnes ikke julaften med som en rød dag. 

Anonymkode: a4854...6f9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det utbetales helligdagstillegg etter 12, men i turnus øyemed regnes ikke julaften med som en rød dag. 

Anonymkode: a4854...6f9

Skjønner 👍

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok ja jeg får høre med de andre på jobben. Jeg har ikke ønsket så mange netter på rad og rett tilbake på vanlig uke. Eneste ønsket jeg satte opp var færrest mulig kveld-dag. Men det fikk jeg alikevel mye av 😅 jeg klarer det men barna mine takler det dårlig. Borte hele kvelden og ute av døra tidlig på morgenen. 

Ts

Jeg jobber kun nattevakter og jeg har ikke mer enn tre nattevakter på rad før jeg har minst to netter fri i turnus. Turnusen din hørtes ikke noe særlig helsevennelig ut! 

Anonymkode: de3c8...860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber kun nattevakter og jeg har ikke mer enn tre nattevakter på rad før jeg har minst to netter fri i turnus. Turnusen din hørtes ikke noe særlig helsevennelig ut! 

Anonymkode: de3c8...860

Nei mistenker nå at de har fylt meg inn der det mangler personale men ikke tenkt så mye lenger enn det 😂 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Etter 12 her hvor jeg jobber. 

Anonymkode: 85754...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter 12 her hvor jeg jobber. 

Anonymkode: 85754...03e

Ja jeg som surret 😅

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo heldig sånn sett. Men når man har tre barn er det ikke så heldig 😅 skal jobbe skjærtorsdag og 2 påskedag, 1 mai, 17 mai, pinseaften, 1 og 2 pinsedag. Tenkte kanskje jeg hadde krav på fri halvparten av de? Vet jeg må jobbe julen neste år også så blir jo 2/3 røde dager til i 2021.  

Ts

Du kan ta ut alle røde dager du jobber i F4. Dvs du får fri like mange dager du jobber, pluss at du får 33% ekstra betaling på de. Vinn vinn

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss teller julen før påske- og maidagene som del av beregningen. Altså følger vi ikke kalenderåret 

Anonymkode: 946d1...f81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...