Gå til innhold

Dere som jobber turnus angående røde dager

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har 6 mnd turnus og i april og mai er det ni røde dager og jeg skal jobbe syv av de. Er ny i jobben så har ingen planer om å bråke om det. Men vare lurer om det er vanlig? 

Anonymkode: e89dc...ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt vanlig. Heldig da! Er de røde dagene pengene sitter

Anonymkode: 65ac9...142

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke ønsker å jobbe alle dagene så har man vel krav på F3 dager. Er noe sånn som annen hver rød dag fri. Sånn uten at jeg har satt meg sånn veldig inn i det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har krav på halvparten røde dager fri, også kalt F3-dager. Les deg opp på turnus og helligdagsfri. Dette skal leder ha oversikt over, og skal godkjennes av PTV.

Anonymkode: 91e01...0dc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke 12 røde dager i året og man skal maks jobbe 6 av dem?

Anonymkode: 7b3e3...b6d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt vanlig. Heldig da! Er de røde dagene pengene sitter

Anonymkode: 65ac9...142

Jo heldig sånn sett. Men når man har tre barn er det ikke så heldig 😅 skal jobbe skjærtorsdag og 2 påskedag, 1 mai, 17 mai, pinseaften, 1 og 2 pinsedag. Tenkte kanskje jeg hadde krav på fri halvparten av de? Vet jeg må jobbe julen neste år også så blir jo 2/3 røde dager til i 2021.  

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Wilma89 skrev:

Hvis du ikke ønsker å jobbe alle dagene så har man vel krav på F3 dager. Er noe sånn som annen hver rød dag fri. Sånn uten at jeg har satt meg sånn veldig inn i det.

Det var det jeg også lurte på. Har vært ute av turnuslivet i noen år så husker ikke helt hvordan ting var. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har krav på halvparten røde dager fri, også kalt F3-dager. Les deg opp på turnus og helligdagsfri. Dette skal leder ha oversikt over, og skal godkjennes av PTV.

Anonymkode: 91e01...0dc

Ok. Turnusen er allerede godkjent og bestemt så får ikke gjort noen endringer nå. Skal også jobbe julen 2021 så jeg jobber jo alle røde dager i 2021 unntatt langfredag og 1 påskedag. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke 12 røde dager i året og man skal maks jobbe 6 av dem?

Anonymkode: 7b3e3...b6d

Er vel 13 dager tror jeg? Jeg skal jobbe 11/13 røde dager i 2021(inkl julen) 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her stemmer jo ikke. Uavhengig om det benyttes gjennomsnittsberegning eller annenhverberegning, er det ikke mulig å komme opp i det antallet du beskriver. Dette ville jeg undersøkt nøye. Pinseaften er forøvrig ikke rød dag.

Anonymkode: c00ff...123

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Turnusen er allerede godkjent og bestemt så får ikke gjort noen endringer nå. Skal også jobbe julen 2021 så jeg jobber jo alle røde dager i 2021 unntatt langfredag og 1 påskedag. 

Ts

Har du kalenderplan?

Anonymkode: 4310b...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket kalenderen min nå. Jeg skal jobbe skjærtorsdag, 2. Pinsedag, 1 mai, 17 mai, kristihimmelfartsdag, 1 og 2 pinsedag. 

I tillegg skal jeg jobbe julaften, 1 og 2 juledag. 

Tok bort pinseaften i beregningen nå så da blir det 10 røde dager i 2021.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du kalenderplan?

Ja tror de nettopp har gått over fra ønsketurnus til kalenderplan. Vet egentlig ikke forskjellen for å være ærlig. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De driver jo med gjennomsnitsberegninger a  røde dager. Hos oss så går den over mange mnd, og hver søndag teller jo med, og vips får man ikke f3. 

Anonymkode: fd27e...459

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De driver jo med gjennomsnitsberegninger a  røde dager. Hos oss så går den over mange mnd, og hver søndag teller jo med, og vips får man ikke f3. 

Anonymkode: fd27e...459

Ja skjønner 👍 da er det vel innafor. Jobber jo bare hver tredje søndag. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja skjønner 👍 da er det vel innafor. Jobber jo bare hver tredje søndag. 

Ts

Vil anbefale deg å klage til leder. Høres ikke rett ut at du skal jobbe nesten alle røde dagene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil anbefale deg å klage til leder. Høres ikke rett ut at du skal jobbe nesten alle røde dagene. 

Jeg har nettopp begynt så føler ikke jeg har rett til å klage på første turnus 🙈 bare syntes det så litt voldsomt ut men som sagt har jeg jobbet kun dagtid noen år så husker ikke helt hvordan turnusen var angående regler osv. 

Angående natt. Er det vanlig etter fire nattevakter at man kun har fri en dag for så å gå rett på full arbeidsuke? Synes det har vært vanskelig å snu døgnet på en dag. Men det er vel kanskje bare noe jeg må vende meg til. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp begynt så føler ikke jeg har rett til å klage på første turnus 🙈 bare syntes det så litt voldsomt ut men som sagt har jeg jobbet kun dagtid noen år så husker ikke helt hvordan turnusen var angående regler osv. 

Angående natt. Er det vanlig etter fire nattevakter at man kun har fri en dag for så å gå rett på full arbeidsuke? Synes det har vært vanskelig å snu døgnet på en dag. Men det er vel kanskje bare noe jeg må vende meg til. 

Ts

Da kan du forhøre deg med dine kollegaer, om det er vanlig praksis 😊 Ellers så er det jo tydelig at de ikke tar så hensyn til hva som er turnusvennlig når de setter opp så hard vaktbelastning på kort tid. Vi går aldri så mange netter for å snu med en gang, med mindre det er ønsket fra personen selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kan du forhøre deg med dine kollegaer, om det er vanlig praksis 😊 Ellers så er det jo tydelig at de ikke tar så hensyn til hva som er turnusvennlig når de setter opp så hard vaktbelastning på kort tid. Vi går aldri så mange netter for å snu med en gang, med mindre det er ønsket fra personen selv. 

Ok ja jeg får høre med de andre på jobben. Jeg har ikke ønsket så mange netter på rad og rett tilbake på vanlig uke. Eneste ønsket jeg satte opp var færrest mulig kveld-dag. Men det fikk jeg alikevel mye av 😅 jeg klarer det men barna mine takler det dårlig. Borte hele kvelden og ute av døra tidlig på morgenen. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familie - og arbeidstakerUvennlig turnus det der. Fire netter på rad og så rett over på D-vakt etterpå er jo helt drepen. Man prøver å unngå fire nattevakter på rad i det store og hele, om du ikke går på langfri etterpå. Dette er sånn som får folk til å bukke under etter en tid. Og «alle» røddagene, da bør du i så fall få fri samtlige i 2022. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...