jentafralandet Skrevet 8. november 2020 #1 Skrevet 8. november 2020 Jeg skjønner at en baby egentlig aldri passer perfekt, men jeg tenker det er greit med innspill likevel. Jeg er 25 nå og i fast jobb og med samboer og vi kunne tenkt oss å begynne å prøve på nyåret. Jeg kunne godt tenkt meg å ta en mastergrad etterhvert, men det er kanskje ikke lurt å satse på graviditet og spedbarn oppi det? I tillegg får jeg vel bedre permisjonsvilkår dersom jeg er i fast jobb under graviditet? Er det noen her som har begynt med studier etter endt permisjon, og hvordan er det evt med barnehagebarn og studier? Jeg har en jobb nå som jeg ikke kan ha når jeg eventuelt har et lite barn så etter endt permisjon må jeg finne noe annet uansett. Tanker/innspill? 😄
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #3 Skrevet 8. november 2020 Det finnes ingen «passer best» tidspunkt. Venter du for kort, så er ikke ting helt på stell og du får aldri tatt den masteren fordi småbarnstid er utmattende, men venter du for lenge så kan du plutselig ikke få barn. Vi fikk vårt første barn med termin helt i slutten av mastergraden min. Forsvarte oppgaven med en baby på 8 uker. Var hardt å prioritere masteroppgave som høygravid og med nyfødt. Burde kanskje ventet en liten stund til jeg hadde fast jobb og inntekt. Fikk fast jobb når første var to år, fikk ett barn til og nå er det veldig godt å ha den sikre, faste, fleksible jobben midt i koronakrise og småbarnskaosfasen. Anonymkode: a1747...01f 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #4 Skrevet 8. november 2020 Vi satsa på barn etter master, før phd. Veldig fornøyd med det... Anonymkode: 5af12...605 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #5 Skrevet 8. november 2020 Jeg ville nok tatt master først, jobbet litt i ny jobb, også begynt prøvingen med barn😊 Anonymkode: b201b...556 1
jentafralandet Skrevet 8. november 2020 Forfatter #6 Skrevet 8. november 2020 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det finnes ingen «passer best» tidspunkt. Venter du for kort, så er ikke ting helt på stell og du får aldri tatt den masteren fordi småbarnstid er utmattende, men venter du for lenge så kan du plutselig ikke få barn. Vi fikk vårt første barn med termin helt i slutten av mastergraden min. Forsvarte oppgaven med en baby på 8 uker. Var hardt å prioritere masteroppgave som høygravid og med nyfødt. Burde kanskje ventet en liten stund til jeg hadde fast jobb og inntekt. Fikk fast jobb når første var to år, fikk ett barn til og nå er det veldig godt å ha den sikre, faste, fleksible jobben midt i koronakrise og småbarnskaosfasen. Anonymkode: a1747...01f Hvordan blir det med permisjonspenger når man er student? Jeg tenker jo at jeg er bedre stilt når jeg har hatt jobb de to siste årene kontra å gå ut i permisjon som student, men jeg kan absolutt ta feil der 🤷🏼♀️
jentafralandet Skrevet 8. november 2020 Forfatter #7 Skrevet 8. november 2020 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville nok tatt master først, jobbet litt i ny jobb, også begynt prøvingen med barn😊 Anonymkode: b201b...556 Ja det ville jo vært det beste. Jeg bare føler jeg får «dårlig tid» da. (Jada, er bare 25 i know)
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #8 Skrevet 9. november 2020 Aldri😂😂😂🙉 men det går alltid bra❤️ Anonymkode: b507e...afe
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #9 Skrevet 9. november 2020 14 timer siden, jentafralandet skrev: Hvordan blir det med permisjonspenger når man er student? Jeg tenker jo at jeg er bedre stilt når jeg har hatt jobb de to siste årene kontra å gå ut i permisjon som student, men jeg kan absolutt ta feil der 🤷🏼♀️ Jeg fikk pengene fra lånekassen som stipend, og engangsstønad. Dette var betydelig lavere enn summen jeg fikk når jeg gikk i permisjon med mitt andre barn som fast ansatt. Anonymkode: a1747...01f
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #10 Skrevet 9. november 2020 Jeg angrer helt klart på at vi ikke startet i 20 årene, det har egentlig vært mere naturlig. Ja det hadde ikke vært ideelt for utdannelse og en karriere men hvor viktig er egentlig den der ekstra utdannelsen vs selve livet? Nå er jeg nesten 40 og samboer cirkus det samme og vi har fått 3 unger de siste 7 årene. Det hadde føltes mye mere naturlig dette livet om jeg var i 20 årene og hadde hatt mere overskudd. Nå kunne jeg tenkt meg å gått rundt å syslet med oppussing, hagearbeid og resteurering av ting. Mange skjønner ikke en ting og det er at det sier pang fra en er 30 til 40. Da går tiden veldig fort fremover. Anonymkode: 179c4...b2a 1
jentafralandet Skrevet 9. november 2020 Forfatter #11 Skrevet 9. november 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg angrer helt klart på at vi ikke startet i 20 årene, det har egentlig vært mere naturlig. Ja det hadde ikke vært ideelt for utdannelse og en karriere men hvor viktig er egentlig den der ekstra utdannelsen vs selve livet? Nå er jeg nesten 40 og samboer cirkus det samme og vi har fått 3 unger de siste 7 årene. Det hadde føltes mye mere naturlig dette livet om jeg var i 20 årene og hadde hatt mere overskudd. Nå kunne jeg tenkt meg å gått rundt å syslet med oppussing, hagearbeid og resteurering av ting. Mange skjønner ikke en ting og det er at det sier pang fra en er 30 til 40. Da går tiden veldig fort fremover. Anonymkode: 179c4...b2a Skjønner hva du mener, og dette er hvertfall samboeren klar på at han ikke vil bli langt oppi 30-åra (han er fem år eldre enn meg). Masteren er ikke et must, det er sant, mer er ønske om mer kunnskap innen mitt fagfelt 😊
jentafralandet Skrevet 9. november 2020 Forfatter #12 Skrevet 9. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk pengene fra lånekassen som stipend, og engangsstønad. Dette var betydelig lavere enn summen jeg fikk når jeg gikk i permisjon med mitt andre barn som fast ansatt. Anonymkode: a1747...01f Det jeg trodde. Derfor jeg har mest lyst til å gå fra fast jobb til permisjon, kontra å ta master først. Takk for svar 😊
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #13 Skrevet 9. november 2020 Jeg fikk barn uplanlagt tidlig, før jeg i det hele tatt begynte å studere. Jeg tror det kommer veldig an på hva slags type studier du har, og om partneren din har mulighet til å ta permisjon. Økonomisk lønner det seg ikke, men det er veldig deilig å være litt fleksibel som student med tanke på bhg. Vi kan levere sent og hente tidlig, alt etter som. Men jeg begynte på studiene 2 mnd etter at barnet ble født, og det ville jeg ikke gjort om igjen. Besto alle eksamenene, men hadde mye dårlig samvittighet for den lille, så om det blir en neste gang, tar jeg permisjon et år fra studiene. Babytiden og småbarnsårene har man bare en gang. Så summen av det jeg sier er egentlig at å studere med baby ikke alltid er så lett, men å studere med småbarn (1år+) som er i bhg et par timer på dagtid, er kos. Etter min erfaring:) Kanskje dere kan planlegge det slik at ungen kommer mot slutten av vårsemesteret, så tar du 1 års permisjon + en sommerferie. Da er barnet 1 år og 3 mnd før det evt må i bhg. Anonymkode: 555be...ad4 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #14 Skrevet 9. november 2020 Sånn mtp utdanning så finnes det vel løsninger uansett men for meg personlig vil jeg råde til å vente til dere er gift Anonymkode: 276c8...7bc 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #15 Skrevet 9. november 2020 Jeg ville kjørt på i din alder, i fast jobb og med fast mann. MED MINDRE du brenner for å få tatt denne masteren asap. Det må du jo kjenne på selv hva du har mest lyst til å gjøre først. Men når barnet er feks 1 år og har begynt i barnehage etterhvert er der jo null problem å ta den masteren etterpå. Forskjellen er vell det sosiale på studiet som ikke blir like aktuelt med et barn. (ikke uaktuelt nødvendigvis, men det blir ikke det samme da du ikke har den friheten lenger) Anonymkode: 2c5e4...1a4
jentafralandet Skrevet 9. november 2020 Forfatter #16 Skrevet 9. november 2020 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånn mtp utdanning så finnes det vel løsninger uansett men for meg personlig vil jeg råde til å vente til dere er gift Anonymkode: 276c8...7bc Hvorfor?
jentafralandet Skrevet 9. november 2020 Forfatter #17 Skrevet 9. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk barn uplanlagt tidlig, før jeg i det hele tatt begynte å studere. Jeg tror det kommer veldig an på hva slags type studier du har, og om partneren din har mulighet til å ta permisjon. Økonomisk lønner det seg ikke, men det er veldig deilig å være litt fleksibel som student med tanke på bhg. Vi kan levere sent og hente tidlig, alt etter som. Men jeg begynte på studiene 2 mnd etter at barnet ble født, og det ville jeg ikke gjort om igjen. Besto alle eksamenene, men hadde mye dårlig samvittighet for den lille, så om det blir en neste gang, tar jeg permisjon et år fra studiene. Babytiden og småbarnsårene har man bare en gang. Så summen av det jeg sier er egentlig at å studere med baby ikke alltid er så lett, men å studere med småbarn (1år+) som er i bhg et par timer på dagtid, er kos. Etter min erfaring:) Kanskje dere kan planlegge det slik at ungen kommer mot slutten av vårsemesteret, så tar du 1 års permisjon + en sommerferie. Da er barnet 1 år og 3 mnd før det evt må i bhg. Anonymkode: 555be...ad4 Ja det som er tanken, å ta masteren etter endt permisjon når barnet er i barnehage 😊 ser for meg at spedbarn og studier blir slitsomt ja..
jentafralandet Skrevet 9. november 2020 Forfatter #18 Skrevet 9. november 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville kjørt på i din alder, i fast jobb og med fast mann. MED MINDRE du brenner for å få tatt denne masteren asap. Det må du jo kjenne på selv hva du har mest lyst til å gjøre først. Men når barnet er feks 1 år og har begynt i barnehage etterhvert er der jo null problem å ta den masteren etterpå. Forskjellen er vell det sosiale på studiet som ikke blir like aktuelt med et barn. (ikke uaktuelt nødvendigvis, men det blir ikke det samme da du ikke har den friheten lenger) Anonymkode: 2c5e4...1a4 Ja, samme jeg tenker. Mtp det sosiale på studier så har jeg allerede vært student i tre år tidligere og VIRKELIG levd studentlivet, så føler ikke jeg går glipp av noe sånn sett 😅 å ta en master så fort som mulig er ikke målet, bare å få tatt den en eller annen gang innen de neste fem (?) åra kanskje. Det som veier tyngst akkurat nå er å gå ut i permisjon fra full jobb tror jeg
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #19 Skrevet 9. november 2020 1 time siden, jentafralandet skrev: Hvorfor? Fordi jeg synes man skal vente til man er i et forpliktet forhold, da jeg mener det er best for barnet ☺️ Anonymkode: 276c8...7bc
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #20 Skrevet 9. november 2020 1 time siden, jentafralandet skrev: Ja, samme jeg tenker. Mtp det sosiale på studier så har jeg allerede vært student i tre år tidligere og VIRKELIG levd studentlivet, så føler ikke jeg går glipp av noe sånn sett 😅 å ta en master så fort som mulig er ikke målet, bare å få tatt den en eller annen gang innen de neste fem (?) åra kanskje. Det som veier tyngst akkurat nå er å gå ut i permisjon fra full jobb tror jeg Da ville jeg fått barn først😊 Har et barn selv og skal nå. Ha nr 2 (27 år) Planen er master etter nr 2 begynner i barnehage. Har ikke noe hastverk med masteren, vi er enda unge 😃 Trygt og godt å ha en fast stilling når en skal være gravid mtp både sykepenger og permisjon😊 Anonymkode: 2c5e4...1a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå