Gå til innhold

Autorisert regnskapsfører. Starte for seg selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet
20 minutter siden, ilga skrev:

Krav å drive et regnskapskontor har man uansett. Men jeg følet at man blir mindre sårbar hvis man er også fast ansatt en plass.

Men hvis du er ansatt og tar ut lønn trenger du jo ikke sykepengeforsikring som du nevnte i åpningsinnlegget. 

Anonymkode: 3d324...03b

• Liker 1
Skrevet

så lenge man tar ut lønn i as har man sykepengerett for den delen. men ikke på utbytte. i epf må man kjøpe forsikring; som regel velger man den som gir 100% lønn fra dag 17. altså eier dekker de første 16 dagene i begge selskapsformene

Anonymkode: 28a07...ca6

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En annen ting er jo at regnskapsførerbransjen ikke er noe satsningsområde, akkurat. Enkle programmer som f eks Fiken m fl gjør at mindre bedrifter (som det er absolutt flest av i Norge, et overveldende flertall av norske bedrifter har under 5 ansatte), klarer seg stort sett uten regnskapsfører. Det er nok fortsatt marked for regnskapsførere, men mer og mer blir automatisert og digitalisert. Fakturering, utbetaling og avstemming kan robotiseres.

Anonymkode: f75ab...51e

Det er en sannhet med modifikasjoner. Det er mulig at noen kan føre regnskapet selv, men mange har rett og slett ikke kunnskap nok til å gjøre det uansett hvor enkelt det høres ut i Fiken-reklamen. 

Om kundene er god til noe annet lønner det seg faktisk å tjene penger på det, og kjøpe inn tjenester fra ekstern regnskapsfører. 

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er en sannhet med modifikasjoner. Det er mulig at noen kan føre regnskapet selv, men mange har rett og slett ikke kunnskap nok til å gjøre det uansett hvor enkelt det høres ut i Fiken-reklamen. 

Om kundene er god til noe annet lønner det seg faktisk å tjene penger på det, og kjøpe inn tjenester fra ekstern regnskapsfører. 

helt enig! som næringsdrivende har jeg ikke tid, energi eller kunnskap til den delen jeg med glede betaler min regnskapsfører for. har hatt han i 10 år og kommer aldri til å ta over denne delen selv.

• Liker 4
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis du er ansatt og tar ut lønn trenger du jo ikke sykepengeforsikring som du nevnte i åpningsinnlegget. 

Ja. Det forstår jeg. Men starter jeg for meg selv så er det kanskje ikke så mye å betale lønn av i starten. 

Skrevet
15 minutter siden, ilga skrev:

Ja. Det forstår jeg. Men starter jeg for meg selv så er det kanskje ikke så mye å betale lønn av i starten. 

ja du bør ha litt i bakhånd.

du må jo ha 30 000 i aksjekapital(hvis du skal ha as)men du kan bruke av desse pengene til pc, kontorutstyr, tlf, lisenser, betale de 5-6000 kr til brønnøysund etc.

vet ikke om du skal betale husleie, men uansett ville jeg spart minimum 70 000 kr på forhånd tror jeg. hvis ikke jeg er veldig negativ nå😝har hatt så mange smeller at jeg har alltid en buffer. selv om det betyr at jeg i perioder ikke tar ut lønn😌

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ja du bør ha litt i bakhånd.

du må jo ha 30 000 i aksjekapital(hvis du skal ha as)men du kan bruke av desse pengene til pc, kontorutstyr, tlf, lisenser, betale de 5-6000 kr til brønnøysund etc.

vet ikke om du skal betale husleie, men uansett ville jeg spart minimum 70 000 kr på forhånd tror jeg. hvis ikke jeg er veldig negativ nå😝har hatt så mange smeller at jeg har alltid en buffer. selv om det betyr at jeg i perioder ikke tar ut lønn😌

Takk for hjelp og støtte :)

Skrevet

Jeg har tenkt på det samme, den største hindringen slik jeg ser det er IT-kostnader. For å dekke inn det vil jeg tro at du må ha en anselig omsetning.

Hva slags systemer har du tenkt å bruke?

Anonymkode: 5e91e...3c0

Skrevet

Bare IT kostnader , forsikring og husleie kan raskt blir 25000 kr. per måned. Disse er bare fast kostnader. Hvis du er alene, det er bare du som må jobbe for å dekke disse kostnadene. 

Anonymkode: a3091...f54

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tenkt på det samme, den største hindringen slik jeg ser det er IT-kostnader. For å dekke inn det vil jeg tro at du må ha en anselig omsetning.

Hva slags systemer har du tenkt å bruke?

Anonymkode: 5e91e...3c0

Tripletex eller Uni Economy. Begge er skybaserte 

Skrevet
7 minutter siden, ilga skrev:

Tripletex eller Uni Economy. Begge er skybaserte 

det er vel ikke så dyrt, eller?? tror jeg betaler 3-4000 i året(programmet jeg fakturerer i og regnskapsfører bruker). et enkelt program, men gjør nytten.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Der jeg jobber er det vi som saksbehandlere som går igjennom alle de skjemaene som oppdragsavtaler, interne rutiner osv på kundene våre, og når man gjør det en gang i året så er det ikke så avskrekkende og man kjenner rutinene.

Jeg har også tenkt at det vil lønnes mye mer å starte for seg selv. Når jeg ser de som driver for seg selv, i et lite AS her jeg bor og økonomien deres, så er man jo gærn som velger å jobbe i et byrå.. Jeg har ikke hoppet i det på grunn av det sosiale, vi har et godt miljø, men fristelsen er der.

Anonymkode: 90afa...576

Det gjør vi også, men vi har nylig hatt kontroll fra Finanstilsynet og det er voldsomt mye mer enn bare de tingene man skal ha på plass. Jeg har vært en del involvert k prosessen for å bistå daglig leder. Og fått et nytt innblikk i alt vi faktisk må ha på plass. Og ikke oppdatere jevnlig, ha styremøter for å behandle osv. 

men kan hende jeg satser for meg selv på sikt. Når jeg har glemt alt det kjedelige papirarbeidet. Men ja, det er mye kostnader med lisenser (metodikkprogram, avstemmingsprogram, årsoppgjørsprogram, office pakke, serverdrift, back up løsning) og forsikringer (tabbe forsikring er kjempedyr) 

Anonymkode: 2aced...62d

• Liker 1
Skrevet

Hvilke systemer tenker du å bruke?

Hvilke oppslagsverk? 

Hvordan etterlever du internkontrollforskriften for autoriserte regnskapsførere?

Hvordan følger du opp vedlikehold av autorisasjonen, og de kurs man da må ta?

Hvordan handterer du det om finanstilsynet kommer med forespørsler? 

Og ikke minst - hvilken forsikring har du råd til? 

Anonymkode: 9b226...b2d

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke systemer tenker du å bruke?

Uni Economy

Hvilke oppslagsverk? 

Sticos

Hvordan etterlever du internkontrollforskriften for autoriserte regnskapsførere?

Sjekkes

Hvordan følger du opp vedlikehold av autorisasjonen, og de kurs man da må ta?

Tas fortløpende. Har kursabb på Sticos. Laster opp kursdokumentasjon i Regnskap Norge for oppdatering

Hvordan handterer du det om finanstilsynet kommer med forespørsler? 

Sjekkes. Har ikke jobbet med det før

Og ikke minst - hvilken forsikring har du råd til? 

Jeg har fått flere tilbud på forsikring.

Anonymkode: 9b226...b2d

Se svar

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men selve regnskapsføringen er jo noe helt annet enn for bare ti år siden, og utviklingen går videre i rivende fart. Selv om man fortsatt trenger mennesker, trenger man færre. Dette er en endring som er varslet. 

Annonse
Skrevet

Altså, mener ikle å si at det ikke er bruk for regnskapsførere i det hele tatt. Men jobben vil dreie seg mer om rådgivning og planlegging, samt at kundene vil forvente at man har moderne og lite ressurskrevende systemer. Mindre rutinejobb, mer krevende oppgaver. Kanskje tøffere å drive smått, men jeg er jo ingen ekspert. Foreslår at du leser deg opp litt, google gjerne litt rundt på nett. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser mange fordeler med å drive selv dersom du har teft for å holde ting i orden med oppdragsavtaler, hvitvasking etc. Hvor mange kunder trenger du for å ha det rimelig ålreit? Jeg hadde satsa på en god håndfull tripletex- eller poweroffice go-kunder på fastprisavtaler. Da har både du og de forutsigbarhet. Lisensen kan stå på kundene. Da er det ikke rare kostnaden og risikoen du tar. Og så gjelder det selvsagt å prøve å få tak i de kundene med potensiale til å få til en del selv, og kvitte seg med de det er bare heft med. Bli god på integrasjoner og kundene vil elske deg. Timepris på rådgivning og arbeid utover avtale trenger ikke være under 1000-lappen. Lykke til. 😊

(dette er min drøm også..) 

Anonymkode: 7e19f...117

• Liker 3
  • 3 år senere...
Skrevet

Noen av dere som faktisk har satset? Vurderer dette sterkt selv etterhvert.. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
ilga skrev (På 8.11.2020 den 14.49):

Krav å drive et regnskapskontor har man uansett. Men jeg følet at man blir mindre sårbar hvis man er også fast ansatt en plass.

Hvis du driver eget og er ansatt i samme bransje så har du et etisk problem og et konkurranseproblem. Jeg liker ikke en slik plan. En annen sak er  at det er usunt å  starte bedrift på deltid fordi det ikke blir nok trøkk og fokus.

Endret av I Grosny
Skrevet
Pingvinsukker skrev (21 timer siden):

Noen av dere som faktisk har satset? Vurderer dette sterkt selv etterhvert.. 

Jeg har gjort det. Men har min egen jobb så har ikke kapasitet til å utvikle kontoret. 

Jobber hjemmefra så har ikke husleie kostnader, men det er en del fast kostnader man må ha. Forsikring, oppslagsverk, revisor, regnskapsprogrammet,  osv. Tjener ikke så mye av det, men alt er i hvertfall på plass, det er bare å skaffe mer kunder hvis ønskelig. 

Anonymkode: a3091...f54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...